مرداد سال ۹۱، اگر چه برای مردم آذربایجان شرقی روزهای سخت و تلخی بود، اما حضور التیام بخش رهبر معظم انقلاب در مناطق زلزله زده، خاطره ای شیرین و فراموش نشدنی است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، از سرند، جز اندوه فقدان هم نفسان، ویرانی خانه‌ها و درد و ناله چیزی بر زمین نمانده بود. زلزله همچون آواری سیاه، آبادی را در بر گرفت روزهای سیاه رسیده بودند، مثل همیشه بی خبر.

ساعت ۴:۵۳ دقیقه روز ۲۱ مردادماه، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر در شهرستان اهر و بلافاصله در ساعت ۵:۰۴ دقیقه همان روز، در ورزقان رخ داد. درست وقتی که مردم آذربایجان، قدرت گسل‌های زیر سرشان را فراموش کرده بودند.

۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۵ هزار مجروح از این حادثه بر زمین ماند. ۱۵۵ هزار نفر هم دچار حادثه شدند و بسیاری از روستاهای ورزقان و اهر به طور کامل تخریب شد.

اهالی می‌گویند آن روزها آنچه دردشان را تسکین بخشید، حضور یک مهمان آشنا بود. آن هم درست وقتی که هیچ اسبابی برای پذیرایی نمانده بود.

ناگهان بوی خمینی آمد

«ساعت ۱۲ است که خودرو رهبر انقلاب به ابتدای روستای سرند می‌رسد. پیرمردی همان اول روستا از آقا می‌خواهد که سوار ماشین ایشان شود. بعد از سوارشدن هم درد و دلی با رهبر می‌کند و پیاده می‌شود. حدس روستایی‌ها درست از آب درمی‌آید. آقا همان ابتدای روستا پیاده می‌شوند. عده‌ای خودشان را به ایشان می‌رسانند و به زبان آذری عرض ارادت می‌کنند و عرض حال. بعد هم در آغوش آقا اشک می‌ریزند. مسیر سربالایی تا میدان اصلی روستا را آقا پیاده می‌روند. ناگهان صدای شعار مردم از میدان بلند می‌شود: صلّ علی محمد / بوی خمینی آمد.»

این، بخشی از گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای از سفر ناگهانی ایشان به روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی در سال ۹۱ است.

چگونه آوار می‌تواند سکوی پرش باشد؟

سرند در دهستان مواضع خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده که در آن زلزله، خسارت‌های سنگینی دید. این روستا مقصد دومین سفر رهبر معظم انقلاب به آذربایجان شرقی بود. یعنی ۱۹ سال بعد از مرداد سال ۷۲.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مردم سرند به صحبتی کوتاه بسنده کردند. ایشان گفتند که برای دو کار آمده‌اند؛ یکی عرض تسلیت و ابراز همدردی و دیگری سرکشی از وضعیت امدادرسانی. بعد هم به اهالی توصیه کردند که با صبر و استقامت و تلاششان، از همین حادثه «سکوی پرش» بسازند. از مردم هم خواستند که برای رفع مشکل به کمک مسئولین بیایند.

مقصد بعدی رهبر انقلاب، روستای باجه باج بود. یکی از روستاهایی که در زلزله سال ۹۱ ارسباران، بیش‌ترین خسارت را متحمل شد. خبر حضور سرزده پیچیده بود. این بار خودروهای بیش‌تری همراه با خودروی رهبر حرکت می‌کردند. روستاهای زلزله زده یکی پس از دیگری در انتظار رهبرشان بودند؛ زغن آباد، اورنگ، گوویچ.

ایشان در جمع مردم گوویچ گفتند: مردم ایران مردمی متحد و یکپارچه هستند و همین اتحاد و یکپارچگی موجب قدرت و نیرومندی ملت شده است.

وظایف سنگینی که بر دوش مسئولان بود

«اگر ساکنان این مناطق با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند، این حادثه می‌تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره‌ی این منطقه تبدیل شود.» این جمله‌ای بود که رهبر انقلاب خطاب به اهالی این روستا و روستاهای مجاور گفتند.

در این میان، اهالی سعی می‌کردند نزدیک رهبر عزیزشان بیایند و درددل شأن را بدون واسطه و با صراحت کامل بگویند. آنها می‌گفتند که مشکل اصلی کمبود امکانات نیست، بلکه نحوه مدیریت این منابع و امکانات و توزیع عادلانه آن است.

سپس رهبر معظم انقلاب خدمت‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده را خوب ارزیابی کردند و افزودند: البته مسئولان برای بازسازی و مقاوم‌سازی مناطق زلزله‌زده وظایف سنگینی دارند و مردم این مناطق نیز باید به مسئولان برای انجام این وظایف سنگین کمک کنند.

پایان حضور در روستاهای زلزله زده، پایان پیگیری حضرت آیت الله خامنه ای نبود. ایشان عصر همان روز یعنی پنجشنبه، ۲۶ مرداد در جلسه‌ای با حضور مسئولان ارشد استانی، هم به بیان ارزیابی‌های خود از خدمات پرداختند و هم توصیه‌های مهمی به مسئولان داشتند.

خدمات اولیه ارائه شده بی نظیر بود

«بی نظیر» کلیدواژه رهبر معظم انقلاب برای توصیف خدمات اولیه ارائه شده با حادثه دیدگان بود: «مسئولان علاوه بر برنامه‌ریزی برای آغاز ساخت مناسب و مقاوم واحدهای مسکونی آسیب‌دیده، باید در جهت استمرار رفع نیازهای اولیه به‌ویژه وسایل گرمایی، پتو، امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی تلاش و خدمات خود را ادامه دهند، زیرا فراهم کردن فوری این‌گونه نیازهای ضروری، از لحاظ آرامش روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی بر آسیب‌دیدگان خواهد داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زمینه‌سازی برای ادامه‌ی پذیرش کمک‌های مردمی به‌ویژه کمک‌های افراد خیّر و نوع‌دوست را مهم ارزیابی کردند و افزودند: اگر به بلایای طبیعی، با دید فرصتی جهت جهش نگاه شود، قطعاً مناطق زلزله‌زده در آینده از لحاظ آبادانی و پیشرفت، بسیار بهتر از گذشته خواهند بود.

ایشان در پایان با اشاره به خصلت‌های برجسته‌ی مردم آذربایجان شرقی به‌ویژه غیرت و همت زبانزد این منطقه تأکید کردند: مردم مؤمن ارسباران که اکنون این منطقه دچار حادثه‌ی زلزله شده است، همواره به رشادت و شجاعت مشهور بوده‌اند.

در این جلسه پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده‌ی ولیّ فقیه و امام‌جمعه‌ی تبریز از حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مناطق زلزله‌زده‌ی استان آذربایجان شرقی به عنوان مرهمی بر مصائب و سختی‌های مردم این مناطق، قدردانی کرد.

حالا چندین سال از حادثه تلخ و روزهای سیاه آذربایجان شرقی می‌گذرد. اهالی هنوز هم در کنار تمام غم و اندوه شأن، از حضور مغتنم یار آشنا و رهبر عزیزشان به شیرینی یاد می‌کنند. آنها معتقدند این حضور، مقدمه تلاش بیش‌تر و جدی تر مسئولان در رسیدگی به حادثه دیدگان بود. گزارش بعدی خبرگزاری مهر، به وضعیت روستاهایی خواهد پرداخت که مورد بازدید رهبر انقلاب قرار گرفته بودند. آیا به تمام توصیه‌ها عمل شده و حال اهالی خوب است؟

  • منبع خبر : مهر