در کتاب جدیدی که بر پایه خاطرات جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ شکل گرفته و به شدت پرفروش شده، از بی‌خبری ترامپ از مسائل ژئوپولیتیک و تلاش‌هایش برای انتخاب دوباره‌پرده برداشته شده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ اخیراً کتابی منتشر کرد که ادعاهای بسیاری از زمان حضور او در کاخ سفید و درباره رئیس‌جمهور آمریکا دارد و کتاب به شدت پرفروش شد.

کتاب «اتاقی که اتفاق‌ها افتاد: خاطراتی از کاخ سفید» بولتون، رئیس‌جمهوری را به تصویر می‌کشد که هیچ ایده‌ای درباره حقایق پایه‌ای ژئوپولیتیک ندارد و تصمیم‌هایش کاملاً بر پایه دوباره انتخاب شدن گرفته می‌شود.

بولتون در کتاب خود گفته ترامپ از چین برای انتخاب دوباره‌اش کمک خواسته است. بولتون ملاقاتی بین ترامپ و همتای چینی‌اش شیء جین پینگ را در ملاقات جی ۲۰ در ژاپن روایت کرده که در آن از شیء خواست از پیروزی او مطمئن شود. بولتون همچنین گفت ترامپ به دیکتاتورها کمک‌های شخصی پیشنهاد کرد تا از و حمایت کنند.

این مسئول سابق کاخ سفید گفت دموکرات‌ها باید در تلاش خود برای استیضاح ترامپ جلوتر می‌رفتند و اضافه کرد که ترامپ بارها گفت می‌خواهد بیش از دو دوره رئیس‌جمهور باشد.

بولتون همچنین از بی‌اطلاعی چشمگیر رئیس‌جمهور نوشت و ادعا کرد که ترامپ نمی‌دانست بریتانیا قدرت هسته‌ای است. ظاهراً در ملاقاتی با رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در هلسینکی پایتخت فنلاند، ترامپ فکر می‌کرده که فنلاند بخشی از روسیه است و از یک نفر پرسیده که آیا فنلاند «یکی از اقمار روسیه» است؟

از نکات قابل توجه دیگری که بولتون در کتاب خود به آن‌ها اشاره می‌کند این است که ترامپ بسیار نزدیک به ترک کردن ناتو بود، یک بار گفته بود حمله کردن و اشغال ونزوئلا می‌تواند کار «باحالی» باشد و حتی بسیاری از یاران او از جمله مسئولان کاخ سفید او را به سخره می‌گیرند.

منتقدان ترامپ این مسئله را مورد سوال قرار داده‌اند که چرا بولتون طی دوران استیضاح ترامپ صحبتی نکرد و می‌گویند وی حالا فقط قصد دارد از فروش کتاب سود ببرد. خود ترامپ هم بولتون را یک فرد «بدون صلاحیت» و یک «پیر خرفت حوصله‌سر بر» خوانده و از طریق کاخ سفید سعی داشت جلوی انتشار کتاب را بگیرد اما دادگاه درخواست او را رد کرد.

اما ظاهراً جان بولتون موضوع خوبی برای هجو و کاریکاتور هم هست. کارتونیست‌ها بعد از انتشار کتاب خاطرات کاخ سفید او حسابی مشغول شده‌اند.

مسلماً چهره او که چیزی بین مارک تواین و کلنل سندرز است، برای کارتونیست‌ها خیلی جذاب است. پیتر کوپر که کارتون‌های سیاسی‌اش را از طریق شرکت کیگل کارتونز منتشر می‌کند، گفت: «آن سبیل منبع تصویرگری فوق‌العاده‌ای است. از این نظر راحت می‌توان او را کشید.»

وی همچنین از نام بولتون هم استفاده کمیک کرده و اسم کتاب جدید خود را با الهام از «هورتون صدایی شنید» از مجموعه دکتر سوس «بولتون صدایی شنید» گذاشته است. کتاب کودکان دکتر سوس که در سال ۱۹۵۴ منتشر شد به مفاهیمی از جمله برابری و حقوق فردی می‌پردازد.

استیو سک هم یک تصویرگر و کارتونیست دیگر است که از موضوع کتاب جان بولتون برای اثر جدیدش استفاده کرده است. او در کارتون خود منزل جو بایدن و خانواده‌اش را از دوردست نشان می‌دهد. در جلوی تصویر صندوق پستی و یک کتابخانه کوچک با اسم «کتابخانه‌های کوچک رایگان» متعلق به خانواده بایدن وجود دارد. در کتابخانه فقط دو کتاب وجود دارد که یکی از آن‌ها کتاب بولتون و دیگری کتاب جدید مری ترامپ، یکی از اعضای خانواده ترامپ است که کتابی نوشته و در آن شدیداً رئیس‌جمهور را کوبیده است.

سِک که کارتونیست سیاسی روزنامه مینیاپولیس استار تریبیون است، گفت: «من مؤسس «کتابخانه‌های کوچک رایگان» یعنی تاد بول فقید را چند سال پیش ملاقات کردم. از همان موقع آن کتابخانه‌های کوچک برایم بیشتر و بیشتر جذاب شدند و قصد داشتم روزی از تصویرشان استفاده کنم. وقتی کتاب‌های بولتون و مری ترامپ وارد خبرها شدند، با خودم گفتم زمانش فرا رسیده است.»

در حالی که کتاب بولتون ۲۳ ژوئن به بازار آمده و تنها یک هفته از فروش رسمی آن می‌گذرد، این کتاب ۵۹۲ صفحه‌ای اکنون در رده چهارم پرفروش‌های آمازون در میان همه کتاب‌هایش جای دارد و در میان کتاب‌های تاریخی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

  • منبع خبر : مهر