تبریز عزیز، حالا یک روز ویژه برای خودش دارد. هرسال ۱۴ مرداد، می تواند رخت نو به تن کند، مورد محبت و توجه قرار بگیرد و بدرخشد؛ درست مثل آدم هایی که روز تولدشان از شدت خوشحالی روی زمین بند نمی شوند.

شرح آنلاین/ بهنام عبداللهی: سال گذشته شهردار تبریز پیشنهاد نامگذاری ۱۴مرداد یعنی روز مشروطه را به عنوان روز تبریز مطرح کرد. علت این پیشنهاد، تاثیر تبریز و مردمان آن در شکل گیری انقلاب مشروطه بود. این پیشنهاد ابتدا به تایید کمیسیون فرهنگی شورای شهر و سپس در تاریخ ۲آذر ۹۸ به تصویب شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی رسید.

البته هنوز برای اینکه روز تبریز در تقویم ملی کشورمان به ثبت برسد، یک مرحله باقی مانده و آن، تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور است. محمدپور، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان گفته که این لایحه برای شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده است.

حالا ۱۴مرداد را از جهاتی می توان روز تولد تبریز حساب کرد. انقلاب مشروطه خونی تازه در رگ های ایران و تبریز جاری کرد، تولدی دوباره اتفاق افتاد و همین سبب می شود ۱۴مرداد را روز تولد معنوی تبریز دانست.

روز تولد فرصت خوبی است برای فکر کردن و تامل در این باب که از کجا آمده ایم؟ چه کرده ایم؟ می خواهیم چه کنیم و به کجا برسیم؟

در این نوشتار پیشنهادهایی ارائه می شود که هم شهروندان و هم مدیران می توانند برای روز تبریز مورد توجه قرار دهند. البته با این امید که در سال های بعد هیچ ویروسی مانع تجمعات و نزدیکی انسان ها به یکدیگر نباشد.

هشتگ تبریز

ویروس کرونا با تمام بدی هایش، قدرت فضای مجازی را دوباره برایمان آشکار ساخت. اینکه از راه دور،در هرکجای این جهان که هستیم می توانیم راجع به یک دغدغه مشترک فکر کنیم و به تفاهم برسیم.

برای گرامیداشت روز تبریز، هیچ فضایی به وسعت دنیای مجازی وجود ندارد. هرسال چهاردهمین روز از مرداد می تواند قرار مشترکی باشد بین من و شما که هشتگ تبریز را هزاران بار تکرار کنیم و درباره خاطرات، علایق، آرزوها و آرمان هایی که برای این شهر داریم حرف بزنیم. قطعا طرح نام تبریز در فضای مجازی، می تواند سوالات جدیدی برای بسیاری از افراد به وجود بیاورد، سوالاتی که قطعا جواب شان را در تبریز می توان پیدا کرد.

تبریز از کجا آمده است؟

بسیاری از جوانان و حتی افراد میانسال و سالخورده که سال های سال است در تبریز زندگی می کنند، هنوز درباره تاریخ این شهر اطلاعات دقیق و قابل توجهی ندارند. شاید اگر بخواهید برایتان از تبریز بنویسند، به سختی بتوانند چندسطر را پر کنند؛ البته ممکن است در همان چندسطر هم اطلاعات ناقص و نادرست موج بزند.

به نظر می رسد مفیدترین گرامیداشت تبریز این است که از قدرت تمام رسانه ها و البته دورهمی ها و همایش ها برای یادآوری تاریخ پرافتخار این شهر استفاده کرد. البته باید برنامه های روز تبریز به قدری باظرافت طراحی شده باشد که کودکان، نوجوانان و جوانان برای حضور با همدیگر رقابت کنند، نه اینکه مسئولان برای مسئولان و یا کارشناسان برای کارشناسان درباره تبریز و تاریخش سخن بگویند.

برای مثال امسال اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز از ظرفیت فضاسازی های سطح شهر برای این امر استفاده کرده است و در قالب چندین بیلبورد، به معرفی سرمایه های انسانی تبریز یعنی تمام آنانکه نام شان با این شهر عجین شده، پرداخته است.

این یک بحث ملی است

هدف از تمام زحماتی که برای ارسال لایحه روز تبریز به شورای فرهنگ عمومی کشور کشیده شده، جز این نیست که دست کم یک روز در ۳۶۵روز، تبریز بحث مشترک سراسر ایران باشد.

انتظار این است که ظرفیت های بزرگی همچون رسانه ملی، روز تبریز را به بحث روز کشور تبدیل کند و در این روز به خصوص، صاحب نظران و اندیشمندان در هر جمعی که حضور دارند، حداقل چند دقیقه راجع به تبریز سخن بگویند. باور این حقیقت تلخ بسیار سخت است که بسیاری از هم میهنان ما در استان ها و شهرهای مختلف، به جز شهریار و ائل گلی و میدان ساعت، کلمات بیش تری درباره تبریز نمی دانند.

روزی برای تولیدات فرهنگی و هنری

هیچ کس نه می خواهد و نه می تواند انکار کند که هنر، قدرتمندترین وسیله برای نفوذ در اذهان و افکار انسان ها است. روز تبریز می تواند فرصتی باشد برای رونمایی، پخش و توزیع تمام تولیدات فرهنگی و هنری که مرتبط با این شهر تهیه شده است.

اینکه هنرمندان پای کار بیایند و هرکدام به زبان لطیف و قدرتمند خودشان درباره تبریز عزیز و داشته های مادی و معنوی اش سخن بگویند، می تواند آثاری به مراتب عمیق تر به همراه داشته باشد. البته ترغیب هنرمندان برای تولید چنین آثاری، قطعا نیازمند همکاری دستگاه های متولی فرهنگ و هنر این شهر است.

سفر در ۱۴مرداد بیش تر از همیشه می چسبد

در تمام دنیا یکی از مهم ترین اهداف اختصاص یک روز خاص به یک شهر، توسعه گردشگری است. روز تبریز هم فرصتی است که مردم دنیا و یا دست کم ایران برای حضور در تبریز آن هم در حوالی ۱۴مرداد سر و دست بشکنند.

مرداد، همان وقت خوبی است که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم می دهند تا سفر به تبریز دلچسب تر از هر زمان دیگری باشد. نه از آن ظهرهای داغ تیرماه خبری هست و نه از شب های سرد شهریور. همان موعد خوبی که بار سفر بست و راهی دیار سرخاب شد.

در همین راستا فعالان حوزه گردشگری می توانند از همین امسال برای ۱۴مرداد سال های بعد برنامه ریزی کنند، برگزاری جشن های مردمی در نقاط مختلف شهر، اعمال تخفیف در مراکز اقامتی، برپایی نمایشگاه های مختلف، عرضه غذاهای محلی در رستوران ها، برگزاری آیین های محلی در پارک ها و مراکز تفریحی، آمادگی کامل اماکن تاریخی و موزه ها از جمله عواملی هستند که می تواند در ترغیب آدم ها برای انتخاب تبریز به عنوان مقصد گردشگری اثرگذار باشد.

در نهایت اینکه روز تبریز، یک گام رو به جلو برای معرفی هرچه بیش تر این شهر چندین هزارساله است. هرچند سال های سال است که حرکت هایی جزیره ای متنوعی برای معرفی تبریز اتفاق می افتد، اما ۱۴مرداد می تواند نقطه پرگار تمام اتفاقات خوب برای این شهر باشد. با این امید که هیچ کس ۱۴مرداد را یک ۲۴ساعت معمولی در تقویم تلقی نکند و برای دقیقه به دقیقه اش برنامه بچیند.

  • منبع خبر : شهریار