رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر در یک کنفرانس خبری مدعی شد دموکرات‌ها می‌خواهند در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر تقلب کرده و آن را سرقت کنند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه (به وقت تهران) در یک کنفرانس خبری مدعی شد دموکرات‌ها می‌خواهند انتخابات ریاست‌جمهوری را سرقت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید صحبت می‌کرد از وجود قوانینی برای ملزم کردن رأی‌دهندگان به ارائه اسناد هویتی هنگام اخذ رأی حمایت کرد.

ترامپ گفت: «آنها می‌خواهند جلوی قوانین مربوط به شناسایی هویت رأی‌دهندگان را بگیرند. ما باید در تمام ایالت‌ها الزمات مربوط به ارائه اسناد هویتی داشته باشیم. شما برای هر کاری که انجام می‌دهید، کارت شناسایی ارائه می‌دهید.»

تحلیلگران، تأکید دونالد ترامپ بر روی عدم برگزاری انتخابات پستی و یا اجرای قوانینی مانند لزوم ارائه اسناد هویتی توسط رأی‌دهندگان را در راستای تلاش او برای کاهش مشارکت در ایالت‌هایی می‌دانند که او امکان رأی‌آوری کمتری در آنها دارد.

مطابق این تحلیل خیل کثیری از واجدان رأی در آمریکا که عمدتاً از اقشار محروم هم هستند فاقد اسناد هویتی برای رأی دادن هستند.

از روش‌ها و قوانینی که هر یک از دو حزب آمریکا به فراخور نیاز برای جلوگیری از مشارکت بخشی از رأی‌دهندگان در انتخابات استفاده می‌کنند به عنوان «سرکوب رأی» یاد می‌شود که یکی از اشکالات وارد به دموکراسی آمریکا است.

ترامپ گفت: «چرا می‌خواهند جلوی ملزومات مربوط به شناسایی رأی‌دهندگان در همه ایالت‌ها را بگیرند و چرا می‌خواهند جلوی الزامات مربوط به راستی‌آزمایی با امضا در انتخابات فدرال را بگیرند؟ چه کسی از طرحی حمایت می‌کند که خواستار ممنوع کردن راستی‌آزمایی با امضا است؟ ماجرای همه اینها چیست؟ می‌دانید ماجرا چیست؟ تقلب. این چیزی است که می‌خواهند، تقلب! آنها می‌خواهند این انتخابات را سرقت کنند، چون این تنها روشی است که می‌توانند برنده شوند.»

در آمریکا نگرانی‌ها از احتمال امتناع «دونالد ترامپ» برای کناره‌گیری از قدرت در صورت باخت در انتخابات روز به روز شدت می‌گیرد و به تازگی گزارشی منتشر شده که از کنگره آمریکا می‌خواهد تصمیمی درباره ابهام‌های انتخاباتی احتمالی اتخاذ کند.

یک سازمان غیردولتی به نام «مپ‌لایت» چهارشنبه هفته گذشته در گزارشی به بررسی مجموعه عواملی پرداخته که ممکن است بر انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر میان ترامپ و رقیبش، «جو بایدن» اثر بگذارند.

بیماری کووید-۱۹، تلاش‌های دونالد ترامپ برای اعتبارزدایی از رأی‌دهی پستی، امتناع کاندیدها از پذیرش تیجه انتخابات و مسائل دیگر نظام انتخاباتی آمریکا از جمله عواملی هستند که در این گزارش از آنها ابراز نگرانی شده است.

«دانیل نیومن»، رئیس موسسه مپ‌لایت در گفت‌وگویی با واشنگتن‌پست بدون اشاره به نام ترامپ از رفتارهای او ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما با رفع نکردن شکاف‌ها و ابهام‌های موجود در قوانین انتخاباتی‌مان که می‌توانند موجب شوند هر دو حزب اعلام پیروزی کرده و بحران پیش بیاورند داریم با آتش بازی می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «کنگره به جای آنکه منتظر فاجعه بماند، باید همین حالا دست به کار شده و برای محافظت از سلامت انتخاباتمان اقدام کند. کنگره باید به طور روشن مشخص کند که اختلافات بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری باید چگونه حل شوند.»

  • منبع خبر : فارس