رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ثبت‌نام ۳۰۰ گزارشگر فساد و ثبت بیش از ۲ هزار گزارش در ۳ روز ابتدایی از آغاز فعالیت سامانه گزارشگران فساد خبر داد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه‌قضاییه، با اشاره به رونمایی از سامانه گزارشگران فساد در این سازمان و استقبال قابل توجه مردم، گفت: در ۳ روز ابتدایی فعالیت این سامانه، ۳۰۰ گزارشگر فساد ثبت‌نام کردند و بیش از ۲ هزار گزارش ناشناس ثبت شد که اکنون این گزارش‌ها در دستور کار سازمان قرار گرفته و آنها را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است، ثبت گزارش در سامانه گزارشگران فساد، به ۲ صورت امکان‌پذیر است؛ ۱- ثبت گزارش به صورت ناشناس و ۲- ثبت گزارش با احراز هویت و دریافت کد اختصاصی برای گزارشگر؛ و تا زمانیکه یک گزارشگر پس از ثبت‌نام، احراز هویت نشود و کد اختصاصی دریافت نکند، گزارش وی به صورت ناشناس تلقی می‌شود.

ممنوعیت به کارگیری بازیکن و مربی خارجی با پیگیری سازمان بازرسی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گزارشی از پیگیری پرونده مربوط به قرارداد ویلتموس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ارائه کرد و اظهار داشت: این قرارداد به مدت ۳ سال و به مبلغ ۷.۸ میلیون یورو منعقد شده بود که در زمان انعقاد آن نظر کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال اخذ نشده و رأساً اقدام به امضای آن شده بود و هیأت رئیسه فدراسیون نیز پس از ۸ روز آن را تأیید کرد.

وی با بیان اینکه «برای حضور ۶۳ روزه آقای ویلتموس در جایگاه سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال، مبلغ ۲/۲ میلیون یورو و ۱۱ هزار دلار از سوی فدراسیون فوتبال هزینه شده»، افزود: علاوه بر این هزینه، فدراسیون فوتبال زیربار تعهدات فراتر از قرارداد همچون خرید ۴ بلیط هواپیما به مبلغ ۱۱۳ میلیون تومان و پرداخت ۶۰۵ هزار یورو مازاد و تعهدات غیرقانونی از جمله پرداخت ۷ میلیارد تومان مالیات این قرارداد رفته و در نهایت هم فدراسیون فوتبال علاوه بر پرداخت این مبالغ، از سوی فیفا محکوم به پرداخت ۶.۱ میلیون یورو غرامت نیز شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور ضمن بررسی این پرونده و ابعاد و زوایای آن، ۸ نفر از افرادی را که در این قرارداد دخالت داشته و موجب تضییع حقوق بیت‌المال شده‌اند، به دادستانی تهران معرفی کرده است.

درویشیان همچنین گفت که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی این دستگاه نظارتی، سازمان لیگ به کارگیری سرمربی و بازیکن خارجی در سال جاری را ممنوع اعلام کرده و همچنین باشگاه‌ها ملزم به حذف سفرهای تدارکاتی غیرضروری به خارج از کشور و برگزاری آن‌ها در داخل کشور شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با ۵۱ فدراسیون ورزشی و ۱۶ باشگاه حاضر در لیگ برتر فوتبال مکاتبه کردیم تا تجهیزات و البسه‌های ورزشی مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنند و در این راستا اولین تفاهم‌نامه نیز با وزارت دفاع برای تولید تجهیزات تیم قایقرانی با استانداردهای بین‌المللی منعقد شد.

مأموریت آیت‌الله رئیسی به سازمان بازرسی برای پیگیری سامانه‌های مؤثر برای شفاف سازی حوزه اقتصاد

آیت‌الله رئیسی رئیس قوه‌قضاییه در ابتدای این جلسه، اقتصاد مستقل، برخورد با موانع تولید، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی‌رویه و راه‌اندازی سامانه‌های شفاف‌ساز اقدامات اقتصادی را از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری و مسئولیت‌های دولت در حوزه اقتصادی عنوان کرد و با تأکید بر همکاری دستگاه قضائی با دولت برای تحقق این مطالبات، به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که راه‌اندازی سامانه‌های مؤثر برای شفاف‌سازی حوزه اقتصاد و پیوند این سامانه‌ها با یکدیگر را در چارچوب تحقق دولت الکترونیک پیگیری نماید.

علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست از آغاز بررسی گزارش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر شناسایی هزار و ۴۰۰ فرد حقیقی و حقوقی که در زمینه بازگرداندن نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات و ۱۰ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته برای واردات تخلف داشته‌اند، در دادستانی تهران خبر داد.

  • منبع خبر : مهر