سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امام موسی صدر نه تنها به ایران و لبنان، بلکه به همه منطقه تعلق دارد، گفت: پیگیری‌و گفتگو در سطح دوجانبه و بین المللی برای تعیین سرنوشت ایشان وجود دارد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در سالروز ناپدید شدن امام موسی صدر که امسال مصادف با روز عاشورای حضرت سید الشهدا (ع) و حماسه حسینی شده است، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص این شخصیت تأثیر گذار اظهار داشت: ناپدید شدن امام موسی صدر یکی از مسائل مهمی است که جمهوری اسلامی ایران همواره در طول سالهای گذشته آن را دنبال کرده و همچنان تا رسیدن به نتیجه و روشن شدن واقعیت در دستور کار نگاه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ابعاد شخصیتی امام موسی صدر افزود: امام موسی صدر یکی از جریان‌سازترین و تاثیرگذارترین شخصیت‌هایی است که تمام همتش را برای وحدت و عزت مسلمانان، گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب بکار گرفت. خدمات و زحمات امام موسی صدر به گونه‌ای وسیع است که امروز همه مردم منطقه بویژه مردم قدرشناس لبنان از آن بهره‌مند هستند. ایشان بنیانگذار مکتب فکری و رفتاری در جهان اسلام و جهان تشیع بوده اند که ثمرات آن تا امروز ادامه داشته و هر روز بیشتر از قبل نمود پیدا می‌کند.

خطیب زاده پیروزی‌ها، شکوفایی و دستاوردهایی که امروز در مقاومت ضد صهیونیستی شاهد آن هستیم را از نتایج حضور امام موسی صدر در لبنان دانست و افزود: امام موسی صدر در لبنان بیش از هر چیز به دلیل نقش آفرینی در شکل دادن به هسته‌های اصلی مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و ایجاد وحدت و همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان شناخته می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نزدیکی فکری دیدگاه امام موسی صدر با امام خمینی (ره) افزود: بدون تردید ایشان را باید احیا کننده حیات سیاسی مستضعفان و محرومان و مؤسس بسیاری از فعالیت‌ها در لبنان به شمار آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ایشان نهضتی را پایه گذاری کرد که مقاومت اسلامی لبنان بر ضد اسرائیل یکی از ثمرات آن است و مانند مدال افتخار بر قامت لبنان می‌درخشد.

خطیب زاده با اشاره به همراهی امام موسی صدر با علمای بزرگ لبنان و برخی شخصیت‌های برجسته در این کشور، در موضوعات مهمی چون توانمند سازی محرومان در لبنان، حمایت از مبارزه با اشغال، استعمار، ظلم، تبعیض و استثمار تاکید کرد: امام موسی صدر نقش بارزی در آگاهی بخشی به مردم و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان لبنان بویژه در دوران جنگ داخلی داشت و فضایی را ایجاد کرد که مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند و امروز لبنان الگوی این همزیستی مسالمت آمیز در جهان بشمار می‌رود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تمام تلاش‌های امام موسی صدر در این زمینه‌ها و حمایت قاطعانه وی از آزادی فلسطین و مسجد الاقصی، مورد ناخرسندی مخالفان صلح و آرامش و همزیستی و استقلال در لبنان بود و به همین دلیل به دنبال حذف وی از صحنه بودند ولی امروز امام موسی صدر نه تنها به ایران و لبنان، بلکه به همه منطقه تعلق دارد.

خطیب زاده در پایان بر اهتمام دستگاه دیپلماسی به پرونده امام‌موسی صدر تاکید کرد و افزود: ما در وزارت امور خارجه و با همکاری دوستان لبنانی پرونده امام موسی صدر را با همه پیچیدگی‌هایی که دارد از طرق مختلف دنبال می‌کنیم و پیگیری‌ها و گفتگوهایی در سطح دوجانبه و بین المللی برای تعیین سرنوشت ایشان و دو همراهشان وجود دارد و انشالله تا حصول نتیجه ادامه خواهند یافت.

  • منبع خبر : مهر