رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام نوشت: بانک مرکزی در دو سال اخیر برای اصلاح نظام بانکی، خصوصا نحوه امهال محاسبه سود بر اساسی مبانی شرعی اقدامات بنیانی انجام داده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالناصر همتی چهارشنبه شب در یادداشتی در اینستاگرام نوشت: شبکه بانکی کشور در کنار خدمات ارزنده به اقتصاد کشور در بخش‌های تولید و خدمات، دارای اشکالات و ضعف‌هایی است که در روند بهبود تعامل با مشتریان در رصد بانک مرکزی قرار دارد. همزمان با اینکه در نقد عملکرد بانک‌ها بایستی انصاف را رعایت کرد. باید به بانک‌ها هم کمک کرد که این مسیر را بهتر و با سرعت بیشتر طی کنند. بانک مرکزی در دو سال اخیر برای اصلاح نظام بانکی، خصوصاً نحوه امهال محاسبه سود بر اساسی مبانی شرعی اقدامات بنیانی انجام داده است و به طور جدی دنبال اصلاحات بیشتر است.

او ادامه داد: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی، تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است. بی تردید کنترل نقدینگی در مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است.

همتی گفت: در کنار کنترل پایه پولی، اعمال سیاست‌های کلان احتیاطی در دستور کار بانک مرکزی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها است که در کنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انبار شده در گمرک می‌گذرد و امروز در جلسه دولت مجدداً بر آن تاکید کردم. در خصوص مواد اولیه کارخانجات انبار شده در گمرک، براساس اعلام وزارت صمت و سازمان گمرک که در صف تخصیص ارز بودند، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است. در مورد مابقی کالاهای ضروری انبار شده در گمرک به محض اعلام لیست ثبت سفارش‌های مرتبط، به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

  • منبع خبر : مهر