وزیر امور خارجه اعلام کرد: هماهنگی بسیار نزدیکی بین ایران و روسیه در حل مسائل منطقه ای وجود دارد که امکان تماس های منظم بین دو طرف را فراهم می کند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در بدو ورود به مسکو در فرودگاه ونوکووا خاطرنشان کرد که برجام از موضوعات محوری مورد گفت وگو بین وزیران خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

ظریف گفت: در مورد برجام، دولت روسیه، نمایندگی دائم این کشور در سازمان ملل و وزارت امور خارجه  در کنار چین در شورای امنیت در چند ماه گذشته بهترین موضع را داشت و نقش رهبری را در برابر آمریکا ایفا کرد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه هماهنگی بسیار نزدیکی بین ایران و روسیه وجود دارد، اظهار داشت: این امر امکان تماس های با همکاران روسی را فراهم می کند و سفر کنونی من به مسکو سومین سفر به پایتخت روسیه در دوره شیوع کرونا است.

وی گفت: ما در منطقه مشکلات جدی داریم بحث سوریه نیاز به هماهنگی ویژه دارد و به همراه روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه اقدامات خود را هماهنگ می کنیم.

وزیر خارجه سپس به موضوع افغانستان به عنوان موضوع دیگر دستور کار مذاکرات مسکو اشاره و تصریح کرد: موضوع افغانستان باتوجه به مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان و نیز با توجه به سختی مواضع گروه طالبان نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی سپس به روابط دوجانبه ایران و روسیه اشاره و ان را بسیار خوب توضیف و اظهار داشت که در مذاکرات مسکو، راههای توسعه روابط و همکاریها بررسی خواهد شد و این موضوعات بخش مهمی از گفت وگوها را دربرخواهد گرفت.

ظریف در واکنش به این که برخی رسانه های لبنان اعلام کرده اند دولت فرانسه از وی خواسته است تا در دیدار با مقامهای روسی درباره لبنان نیز گفت و گو کند،خاطرنشان کرد: چنین چیزی صحت ندارد. در مورد لبنان ممکن است که با روسیه صحبت کنیم ولی این مساله اولویت ندارد.

وی افزود: فکر نمی کنم در مساله لبنان با مقامهای فرانسه مذاکراتی کرده باشم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر امروز (چهارشنبه) در سی و یکمین سفر خود به روسیه به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی و در چهارمین سفر در شش ماه اخیر وارد مسکو شد.

وزیر امور خارجه ایران، با سرگئی لاوروف همتای روس خود پنج سال بعد از انعقاد توافق هسته ای حول برجام، تحولات منطقه ای و دوجانبه مذاکره خواهد کرد.

به گفته کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه، همزمان با شکست رژیم آمریکا در زورگویی خود برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل و همچنین برگزاری مانور مشترک نظامی «قفقاز ۲۰۲۰ »  با حضور ایران و روسیه در منطقه خزر و دریای سیاه، ظریف راهی مسکو شده است.

  • منبع خبر : ایرنا