ارمنستان اعلام کرد حاضر است در همراهی با سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس را در مناقشه قره‌باغ برقرار کند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه ارمنستان امروز (جمعه) اعلام کرد: “ما از بیانیه ریاستی سازمان امنیت و همکاری اروپا استقبال می‌کنیم که در آن استفاده از زور در منطقه درگیری قره‌باغ محکوم شده است. ارمنستان به راه‌حلی صلح آمیز برای این مناقشه متعهد است. ما به مقابله خود با تجاوز آذربایجان ادامه می‌دهیم اما هم‌زمان آماده‌ایم تا با همکاری با گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و بر اساس توافقات امضا شده در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ به برقراری دوباره صلح اقدام کنیم.”

این بیانیه در حالی صادر شده که درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ وارد ششمین روز خود شده است. هر دو طرف تلفاتی را از نیروهای نظامی و غیرنظامی گزارش کرده‌اند و مدعی هستند ادوات نظامی طرف مقابل را منهدم کرده‌اند. دو طرف هم‌چنین از ۲۷ سپتامبر که درگیری‌ها آغاز شده‌اند حکومت نظامی اعلام کرده‌اند.

هم‌چنین دو طرف یکدیگر را به برافروختن آتش این درگیری متهم می‌کنند.

ریاست مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا متشکل از فرانسه، روسیه و آمریکا جنگ میان ایروان و باکو را محکوم کرده و از دو طرف خواسته‌ تا مذاکره را آغاز کنند.

این در حالی است که ترکیه به عنوان طرفدار تاریخی آذربایجان با انتقاد از گروه مینسک درخواست آتس‌بس را غیرقابل قبول و بی معنی خوانده است.

جمهوری آذربایجان نیز تاکید دارد تا زمانی که کنترل منطقه قره‌باغ را که در سه دهه گذشته در اختیار جدایی‌طلبان ارمنستان بوده، به دست نگیرد، جنگ را متوقف نخواهد کرد.

گروه مینسک در دهه ۱۹۹۰ میلادی با هدف پایان دادن به بحران قره‌باغ به وسیله سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر این منطقه جنگیده‌اند و نظامیان ارمنستان علاوه بر قره‌باغ، مناطقی از خاک جمهوری آذربایجان را که در اطراف قره‌باغ قرار گرفته‌اند را “اشغال” کرده‌اند.

  • منبع خبر : اسپوتینک