سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲ شهرستان استان آذربایجان شرقی در وضعیت قرمز کرونا هستند، گفت: برپایی مراسم‌های متعدد تشییع و ترحیم و دورهمی‌ها خانوادگی از مشکلات جدی مدیریت بیماری کووید-۱۹ در این استان محسوب می شود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیما سادات لاری درباره وضعیت کرونا در استان آذربایجان شرقی، گفت: بعد از گذر از خیز شدید بیماری در فروردین ماه و خیز دوم بیماری در تیر ماه سال جاری، از اوایل شهریور نمودار موارد ابتلا و بستری روزانه در استان آذربایجان شرقی، مجددا روند صعودی به خود گرفته است و این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ شهرستان استان آذربایجان شرقی شامل آذرشهر، اهر، بناب، تبریز، جلفا، سراب، عجب‌شیر، مراغه، ملکان، میانه، هریس و هشترود در وضعیت قرمز بیماری کووید-۱۹ و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارند.

لاری ادمه داد: بروز موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان آذربایجان شرقی، بالاتر از متوسط کشوری است. در حال حاضر تعداد ۱۱۱۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان آذربایجان شرقی بستری هستند که تعداد ۲۳۵ نفر از این افراد به دلیل شرایط بالینی نامناسب در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند.

وی افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان آذربایجان شرقی ۶۲.۵ درصد گزارش شده است که کمترین میزان رعایت در نانوایی‌ها، رستوران‌ها و خواروبار فروشی‌های استان بوده است. میزان استفاده از ماسک از سوی مردم این استان در مراکز و اماکن عمومی ۵۳ درصد و در وسایل نقلیه عمومی ۵۰ درصد گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: میزان استفاده از ماسک از سوی کارمندان بانک و ادارت استان، ۸۴ و در شاغلین صنوف و صنایع استان آذربایجان شرقی ۶۷.۵ درصد است. باید توجه کرد که برگزاری اجتماعات غیرضروری مانند برپایی مراسم‌های متعدد تشییع و ترحیم و دورهمی‌ها خانوادگی از مشکلات جدی مدیریت بیماری در استان آذربایجان شرقی است.

وی گفت: امیدواریم هموطنان‌مان در این استان با تقویت عزم خود در عمل به توصیه‌های بهداشتی و اصلاح رفتارهای خطرآفرین، کمک کنند تا با لطف خدا شاهد توقف روند افزایشی شیوع بیماری و خروج شهرستان‌های این استان از وضعیت قرمز و هشدار برای هفته های آتی باشیم.

  • منبع خبر : ایسنا