نماینده مردم ورزقان و خاروانا با تاکید بر اینکه خواب و خیال‌های نوعثمانی‌گری اردوغان تعبیر نخواهد شد، تاکید کرد: این اظهارات هیچ خاستگاه و اقبالی میان مردم آذربایجان نداشته و جمهوری اسلامی هم در حفظ تمامیت ارضی و امنیت مرزهای خود با کسی تعارف ندارد.

به گزارش شرح آنلاین، الهوردی دهقانی با اشاره به اظهارات مداخله جویانه اردوغان در مراسم رژه پیروزی در باکو گفت: ظاهراً طبع شعر آقای اردوغان گل کرده و چنین شعری به زبان آورده است ولی به دلیل عدم آشنایی به فرهنگ و ادبیات آذربایجان گاف داده است.

وی اضافه کرد: آقای اردوغان با این اظهار نظر نسنجیده هم بر علیه تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان صحبت کرده و هم در مسائل ایران دخالت کرده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس گفت: ظاهرا آقای اردوغان یادش رفته که در کودتای چند سال اخیر چه کسی منجی او شد و نمی داند که اگر ایران نبود الان چه سرنوشتی در انتظارش بود.

وی گفت: واقعیت این است که سرزمین مادری کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ایران است و در تمام این سال ها هم روابط ایران با این کشور ها مبتنی بر حسن همجواری و برادرانه بوده است.

وی با اشاره به موضع گیری وزیر امور خارجه و احضار سفیر ترکیه در تهران گفت: پاسخ وزیر امور خارجه به اظهارات مداخله جویانه اردوغان و احضار سفیر این کشور در تهران خوب بود منتهی به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی باید قاطعیت بیشتری داشته باشد.

دهقانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در قبال تحولات ماههای اخیر قره باغ موضع گیری اصولی و کاملا روشن داشته و اشغالگری و سلطه طلبی را محکوم کرد، سلطه گری را از سوی هر کسی و در هرجایی باشد، مذموم می داند و اجازه نمی دهد کشوری ادعای سلطه‌گری داشته باشد.

نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه خواب هایی که اردوغان می بینند حتماً تعبیر نخواهد شد، اظهار کرد: مردم آذربایجان در اغلب نقاط عطف تاریخی جلودار حرکت‌های سیاسی و اجتماعی ایران بودند و برای همین است که مقام معظم رهبری فرمودند که آذربایجان سر ایران است اگر هم یک سری افراد یا ایادی بیگانه حرف هایی را بر زبان می آورند، این حرف ها هیچ خاستگاه و اقبالی در میان مردم آذربایجان ندارد.

وی یادآور شد: هرچند اردوغان می خواهد استراتژی نوعثمانی را در منطقه اشاعه دهد اما خودش هم می داند که گرفتار خیال خام است و این خوابها تعبیر نخواهد شد.

دهقانی با یادآوری اینکه مردم جمهوری آذربایجان شیعه و دلبسته ائمه اطهار هستند و به هیچ وجه اندیشه ها و رویکردهای عثمانی گرایانه را قبول نمی کنند، از دولت جمهوری آذربایجان هم خواست در سیاستها و اقدامات خود هوشیاری بیشتری داشته باشد و مراقب دسیسه هایی باشد که ممکن است بیگانگان در قبال تحولات منطقه داشته باشند.

🔹وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که بارها در عمل نشان داده در حفظ امنیت و تمامیت ارضی و امنیت مرزهای خود با کسی تعارف ندارد و اجازه نمی‌دهد در مرزهای خود افراطی‌گری و سلفی‌گری پا بگیرد