یک مقام جمهوری آذربایجان از تخریب دستکم 11 مسجد حین اشغال شهر تاریخی «شوشا» از سوی قوای ارمنستان خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ارزیابی‌های اولیه  آثار تاریخی در شهر «شوشا» در جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد شماری از اماکن مذهبی از جمله مسجد در این شهر حین حضور قوای ارمنستانی تخریب شده است.

«فائق اسماعیل‌اف» رئیس انجمن سازمان حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان  روز دوشنبه به خبرگزاری «ترند نیوز» گفت که حین اشغال این شهر تاریخی از سوی نظامیان ارمنستانی، ۱۱ مسجد تخریب شد.

چندی قبل نیز رسانه‌ها از فعالیت مجدد مسجد شهر «آغ‌دام» در جمهوری آذربایجان  بعد از خارج شدن از اشغال خبر دادند. سفیر جمهوری آذربایجان در پاکستان نیز  در همان زمان با انتشار توییتی  نوشت: «بعد از ۲۷ سال مسجد جامع آغ‌دام که  در جریان اشغال از سوی ارمنستان مورد اهانت قرار گرفت و تا حدودی تخریب شد، اینک درخشندگی، نور و قدرت گرفته است.»

خبرگزاری «آذر نیوز» نیز  نوشت، شهر آغ‌دام حین حمله نیروهای ارمنستان به شهر ارواح مبدل شد  و حتی آن را «هیروشیمای قفقاز جنوبی» نامیدند. آغ‌دام نمونه بارزی از تجاوز و تخریب ارمنستان است. شهر آغ‌دام یکی از هفت منطقه ای بود که در دهه نود میلادی از سوی ارمنستان اشغال شد و شهروندان جمهوری آذربایجان چندی قبل بعد از خاتمه درگیری با ارمنستان و آتش بس «روز پیروزی» را جشن گرفتند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه  در منطقه قره‌باغ کوهستانی باهم درگیر شدند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شده است.

با این وجود در تاریخ نهم نوامبر (۱۹ آبان ماه)، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ مشترکی را در خصوص آتش بس کامل در این منطقه امضا کردند. روسیه نیز نیرو‌های حافظ صلح خود را به برخی نقاط این منطقه از جمله نقاط مرزی اعزام کرده و گزارش‌های منتشر شده از شرایط نسبتا آرام در این منطقه حکایت دارد.