امام جمعه تبریز با بیان این‌که ایران، ابرچالشی است که آقای جو بایدن در این دوره از ریاست جمهوری خواهد داشت، گفت: ایران انقلابی که بزرگترین چالش آمریکا و صهیونیست بوده، بعد از سه سال فشار حداکثری، همچنان در مسیر خود ایستاده و در حال تبدیل شدن به یک ابرقدرت است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته تبریز، در خصوص چالش‌های پیش روی جو بایدن، اظهار کرد: چالش اول او، مشکل ناتوانی جسمی است، چرا که او از نظر جسمی، توانایی لازم جهت اداره کشور را ندارد و چالش‌ بعدی هم رقابت‌های درون حزبی در آمریکا خواهد بود، چراکه ۷۰ میلیون نفر از جمعیت آمریکا در آخرین انتخابات به ترامپ رای داده بودند.

وی افزود: چالش‌های دیگری چون اختلالات ذاتی در ساختارها و نهادها، خطر دوقطبی شدن جامعه آمریکا و اوج گیری تجزیه طلبی، همه گیری کرونا و میراث افتضاح مدیریتی در این راستا، وضعیت رو به افول آمریکا در سطح جهانی، تقویت جبهه جهانی مقاومت و سرعت زوال صهیونیسم در منطقه از جمله موانعی است که بایدن بایستی با آن‌ها دست و پنجه نرم کند.

وی ادامه داد: حماقت‌های ترامپ در ترور سردار دل‌ها و اوج رسانی جنگ ترکیبی علیه ملت ایران، دیوار بلند بی‌اعتمادی ملی به آمریکا را بلندتر ‌و قطورتر کرده ‌و با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌های مکار، جز کالبد مختصری از برجام برجا نگذاشته است، اما در این راستا بنا بر دستور قاطع رهبر معظم انقلاب، هر گونه ادعای بازگشت به برجام بدون رفع تحریم‌ها ادعایی دروغین و گذافی بیش نخواهد بود و ابتدا باید تحریم‌ها برداشته شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به رزمایش‌های مختلف نیروهای مسلح کشور در دو هفته اخیر، گفت: این رزمایش که بزرگترین رزمایش پهپادی غرب آسیا توسط جمهوری اسلامی ایران است و همراه با رونمایی از شهر موشکی در حاشیه خلیج فارس توسط سپاه پاسداران، رونمایی از مرکز راهبردی مکران، رزمایش دریایی اقتدار ۹۹ و رزمایش نیروی زمینی ارتش، تولدی دیگر برای بازدارندگی موشکی ایران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به گستره موقعیت مکانی و جغرافیایی این رزمایش‌ها، بیان کرد: از دریای عمان تا عمق اقیانوس هند، دریای مدیترانه، کانال باب المندب و کانال سوئز مناطقی هستند که در زیر سیطره این رزمایش‌ها بودند؛ نوع رزمایش از نظر همزمانی عملیات‌های مختلف و تمرکز رزمایش‌ها بر روی دو نقطه‌ی موشکی و راهبردی، آثار راهبردی بلندمدت در بازدارندگی فعال ایران را به دنبال داشته و مهمترین پیامد آن نیز خروج از صبر راهبردی به سمت واکنش راهبردی است.

وی افزود: ایران نشان داد که با گذشت سه سال از فشار حداکثری و جنگ جهانی ترکیبی، با توجه به تحکیم زیرساخت‌های دفاعی و فراهم آمدن مواجهه فعال، باید ابتکار عمل را به دست می‌گرفت تا دشمن، در محاسبات غلط خودش تجدید نظر کند.

امام جمعه تبریز در خصوص پیام‌های این رزمایش‌ها نیز گفت: برخلاف جیغ جاهلانه و دوگانه سازانه فرصت طلبان، این رزمایش در راستای تامین معیشت و زندگی آرام برای مردم است. کیست که نداند معیشت پایدار در گرو امنیت پایدار و بادوم بوده و با امنیت است که رونق اقتصادی و تولید و توزیع ممکن شده و شکوفایی اقتصادی و علمی را به بار می‌آورد؟

وی افزود: اگرچه انجام این رزمایش‌ها مستلزم انجام هزینه‌ بالا است، اما کسانی که به دنبال عملیات عوام فریبانه درصدد ایجاد ذهنیت منفی در شرایط سخت معیشتی هستند، به خوبی می‌دانند که این نوع هزینه کردن‌ها جلوگیری از هزینه‌های بیشتر در آینده است، چرا که اگر دشمن بر اثر انفعال ما فقط یکی از پالایشگاه‌های ما را هدف قرار دهد، باید چندین برابر برای جبران آن هزینه کنیم.

وی ادامه داد: این نمایش قدرت، علاوه بر این‌که ارعاب بخش برای دشمن است، اطمینان بخش دوستان نیز خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم ضمن قدردانی از فرماندهی کل قوا در هدایت نیروهای مسلح، گفت: این رزمایش حاوی پیام‌های متعدد دیگری هم بوده و بیانگر آزمایش و تست قدرت دفاعی نیروهای مسلح کشور، پیام تولید دانش بومی و ‌ترویج علم جهت دار و متفکر پرور، پیام آرامش برای مردم و وحدت ارتش و سپاه و بسیج در مهلکه دفاع در مقابل دشمن را دارد.

وی در ادامه با اشاره به روز ملی هوای پاک، گفت: امروز بحران محیط زیست نه تنها به کشور ما مربوط است، بلکه این بحران در دنیا نیز وجود دارد. این چالش بزرگ باید فرهنگسازی شود و مردم اهمیت محیط زیست را بدانند و این امر باید توسط وزارت آموزش و پرورش در مقاطع تحصیلی لحاظ شود و ماهیت جنگل، مرتع، آب، هوا و خاک و دریا به کودکان یاد داده شود، تا جایی که حریم محیط زیست، جزوی از فرهنگ عمومی شود.

وی با اشاره به مشکل زیست محیطی تبریز و استفاده از سوخت مازوت توسط نیروگاه حرارتی تبریز، گفت: طبق صحبت‌های مسئولان استان، این مشکلات سراسری هستند و در این راستا نیز توصیه می‌کنیم که مردم به صرفه جویی در مصرف برق و … بپردازند؛ مسئولان نیز مردم را توجیه کنند که مشکل این کمبودها چقدر زیاد است تا مردم خود اقدام به صرفه جویی کنند.

به گزارش ایسنا، امام جمعه تبریز با اشاره به روز جهانی گمرک، اظهار کرد: گمرک، یکی از باسابقه‌ترین سازمان‌های دولتی در بخش اقتصادی کشور است که نقش مهمی در ایجاد سیاست‌ها و خط و مشی اقتصادی و بازرگانی کشور و همچنین در ایجاد زمینه مناسبات تجاری دارد.

وی با اشاره به تحریم ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و آستان قدس رضوی توسط آمریکا، گفت: از موفقیت‌هایی که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در ارتباط با واکسن کرونا با همکاری وزارت بهداشت داشته و توسط دانشمندان مستقر در این ستاد انجام گرفته، تشکر قدردانی می‌کنیم.

وی متذکر شد: فعالیت این نهاد خدمت گذار موجب عصبانیت آمریکا شده است، به طوری که موسسه دانش بنیان برکت و شخص ریاست ستاد را که در امر تولید داروهای استراتژیک سلامت، به ویژه در تست واکسن کرونا موفق بود، تحریم شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: هفته گذشته در دیداری حضوری با رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، از طرف مردم آذربایجان‌شرقی این موفقیت‌ها را خدمت ریاست ستاد تبریک گفتم.