مشاور جدید امنیت ملی آمریکا می‌گوید که رئیس جمهور این کشور احیای فوری برجام را به مثابه نخستین گام در مسیر مواجهه با طیفی از تهدیدات ادعایی از سوی ایران می بیند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از واشنگتن پست، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا با بیان اینکه رئیس جمهور «جو بایدن» احیای فوری توافق هسته‌ای ایران را نخستین گام در مسیر رویارویی با طیفی از تهدیدات ادعایی از سوی تهران می‌بیند، یک جدول زمانی پیشنهاد داد که در مقایسه با نمونه پیشین، زمان کوتاهتری را برای احیای این توافق در نظر می‌گیرد.

سالیوان بدون اشاره به این پیش شرط بایدن که بازگشت آمریکا به برجام مشروط به پایبندی مجدد ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، مدعی شد که ایران بیش از زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا از برجام خارج شد، به ساخت بمب اتمی نزدیک شده است!

وی در ادامه ادعاهای واهی خود افزود: «ما می‌خواهیم که با سایر رفتارهای زیان بار ایران، رفتار بدخواهانه این کشور در سرتاسر منطقه برخورد کنیم، اما از دیدگاه ما، اولویت مهم و حیاتی باید پرداختن به بحران فزاینده هسته‌ای همزمان با نزدیک تر شدن ایران به میزان کافی از سوخت فسیلی برای ساخت سلاح باشد».

وی همچنین گفت: «ما تمایل داریم مطمئن شویم که برخی پارامترها و محدودیت‌های مربوط به این برنامه [توافق هسته‌ای ایران] را که ظرف دو سال گذشته نادیده گرفته شده‌اند، مجدداً برقرار کنیم».

گفتنی است که کارشکنی در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران یکی از مبانی اصلی سیاستهای دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با تهران بود.

بهرحال زمان بندی بازگشت ایالات متحده به برجام و همچنین امتیازها یا وعده‌های جدید به ایران و چشم‌انداز توافقنامه احتمالی بعدی، یکی از مهمترین آزمایش‌های سیاست خارجی برای دولت جو بایدن خواهد بود.

هرچند سالیوان به جزئیات این جدول زمانی جدید اشاره‌ای نکرد، مشاوران کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا هم اکنون پیرامون این موضوع بحث و گفتگو می‌کنند. این در حالی است که اروپا برای بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای ایران فرصت محدودی قائل است.