همزمان با شدید شدن درگیری در جبهه‌های غرب و شمال مأرب یمن و نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به میادین نفتی «صافر»، صنعاء به ریاض درباره حمله به این منطقه هشدار داده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از  گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با شدید شدن درگیری در جبهه‌های غرب و شمال مأرب یمن و نزدیک شدن نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به میادین نفتی منطقه «صافر»، دولت صنعاء از طریق دیپلماتیک هشدارهایی به عربستان سعودی داده است.

روزنامه الاخبار گزارش داد، صنعاء در این پیامها به ریاض هشدار داده است که ایستگاه نفتی واقع در میادین صافر، «خط قرمز» است و اگر جنگنده‌های سعودی یا اماراتی یا حامیان این ائتلاف متجاوز، این منطقه را بمباران کنند، پاسخ نیروهای یمنی نیز حمله به شرکت «آرامکو» -غول نفتی سعودی- خواهد بود.

به گزارش این روزنامه، دولت نجات ملی یمن همچنین به عربستان سعودی گفته است که حجم حملات آتی، بسیار فراتر از عملیات اخیر «موازنه بازدارندگی پنجم» خواهد بود.

این در حالی است که برخی قبایل مأرب هشدار داده‌اند که احتمالا عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، میادین نفتی صافر را بمب‌گذاری کرده‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم دو روز پیش از آغاز مرحله جدیدی از موازنه بازدارندگی خبر و هشدار داد که هر گونه حمله، مقابله به مثل خواهد شد و مانند معادله «فرودگاه در برابر فرودگاه» در برابر حملات ریاض صورت خواهد گرفت.

منابع آگاه با بیان اینکه صنعاء قاطعانه تصمیم گرفته است که به هر گونه حمله مستقیم یا غیر مستقیم ریاض به میادین نفتی صافر، «پاسخ دردناکی» بدهد، به نقل از مسئولان دولت یمن گفتند: «تا زمانی که آرامکو –ستون فقرات اقتصاد عربستان- را از کار نیاندازیم، آرام نخواهیم گرفت.

«مجیب شمسان» کارشناس نظامی یمن هم در این زمینه تأکید کرد، عملیات موازنه بازدارندگی پنجم، همزمان با عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی و حمایت قبایل مأرب صورت گرفته است تا از این طریق چندین پیام به ائتلاف متجاوز داده شود.

شمسان به الاخبار گفت: «مهمترین پیام، هشدار به رژیم سعودی است که به حمله به سازه‌های نفتی مأرب، فکر نکند…. لذا اگر بخشهای نفتی صافر، هدف حملات جنگنده‌های سعودی یا وابسته به ریاض قرار گیرد، نیروهای صنعاء نیز از طریق پهپاد و موشک، سازه‌های نفتی سعودی را در یک عملیات گسترده، بمباران خواهند کرد».

وی با بیان اینکه قبلا نیروهای یمنی از حمله به سازه‌های نفتی سعودی اجتناب می‌کردند، تصریح کرد، این بار اما، عملیات نیروهای یمنی مانند عملیات «بقیق» و «خریص» نخواهد بود، بلکه دامنه آن فراتر و گسترده‌تر خواهد بود.

نیروهای یمنی در عملیات جدید موازنه بازدارندگی، به صورت همزمان، پنج فرودگاه عربستان را بمباران کردند. این حملات باعث شد سازمان هواپیمایی سعودی، دهها پرواز را به تعویق بیاندازد.