یک کارشناس بازار سرمایه یکی از دلایل نگاه کوتاه مدت سهام داران به بازار سرمایه را عدم ثبات در سیاست های تقسیم سود و عدم اطمینان در خصوص میزان و زمان دریافت سود تقسیمی شرکتها و همچنین عدم شفافیت در نحوه نگهداشت سود در شرکت ها عنوان کرد.

به گزارش شرح آنلاین، مجید امروی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از سرمایه گذاران به دلایل متعددی خرید و نگهداری (به عنوان منبع سود) دارایی های فیزیکی را به دارایی های مالی ترجیح می دهند، اظهار کرد: این امر منجر به ایجاد نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه و تمرکز بر سود سرمایه ای (capital gain) به جای تحلیل و خرید سهام دارای جریان نقدی شده است.

وی ادامه داد: از جمله دلایل این موضوع می توان به عدم ثبات در سیاست های تقسیم سود و عدم شفافیت در نحوه نگهداشت سود در شرکت اشاره کرد. از این رو سهامدار در روز مجمع با یک جعبه سیاه مواجه می شود. به نحوی که اطلاعی در خصوص میزان سود تقسیمی شرکت و بازه زمانی پرداخت آن ندارد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، شرکت ها می توانند با اعلام سیاست تقسیم سود پنج ساله آتی خود امکان انتخاب استراتژی سرمایه گذاری با نگاه بلند مدت را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

امروی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی دیگر از عواملی که منجر به کاهش تمایل سرمایه گذاران به خرید و نگهداری سهام با دید بلند مدت شده، پرداخت سود سهام به صورت سالانه و با تاخیر پرداخت فرسایشی و زمان بر است، گفت: در صورتی که سایر دارایی ها غالبا دارای جریانات نقدی ملموس و کوتاه مدت (مانند اجاره املاک) هستند. این در حالی است که در بسیاری از بورس ها، سود سهام به صورت مقاطع فصلی و پرداخت ماهانه تنظیم شده است.

وی افزود: از سوی دیگر، علاوه بر سالانه بودن سود تقسیمی، پرداخت آن در بازه زمانی هشت ماه و بعضا بسیار بیشتر پس از روز مجمع است. در این حالت سرمایه گذار تمایل خود را برای خرید و نگهداری سهام و استفاده از سود سالانه از دست می دهد. همچنین عدم کنترل و نظارت بر نحوه پرداخت سود تقسیمی موجب شده است پیگیری و دریافت سود سهام به خصوص برای سهامداران حقیقی کاری دشوار تلقی شده و بسیاری حضور و دریافت سود تقسیمی در مجامع را مطلوب ندانند.