سخنگوی سازمان غذا و دارو، از واردات یک میلیون و ۹۹۵ هزار دوز واکسن کرونا به کشور خبر داد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، کیانوش جهانپور، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: تا کنون یک میلیون و ۹۹۵ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است که یک میلیون و صد هزار دوز ات تا نیمه اول فروردین بوده است.

وی با اشاره به تبلیغات دروغین برای ثبت نام واکسیناسیون سالمندان، افزود: اطلاع رسانی برای واکسن کرونا فقط از طریق وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و چنین تبلیغی اساساً دروغ بوده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به موضوع واکسن کرونا در بازار سیاه، گفت: واکسن، فرآورده‌ای نیست که بتوان آن را در هر شرایطی تهیه کرد و نیاز به نگهداری در شرایط ویژه ای دارد. بنابراین، مردم باید به توصیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت گوش دهند و سراغ واکسن در بازار سیاه و قاچاق نروند.

وی ادامه داد: البته پرونده واکسن قاچاق در حال پیگیری است و قطعاً پلیس فتا و نیروهای امنیتی این موضوع را دنبال می‌کنند.

جهانپور در واکنش به تزریق واکسن خارج از سند ملی واکسیناسیون در کشور، گفت: هر چه برویم جلوتر و واکسن بیشتری در دسترس ما قرار بگیرد، این قبیل مشکلات کمتر خواهد شد. اما آنچه مسلم است، این قبیل تخلفات پیگیری می‌شود و شدیدترین برخوردها صورت می‌گیرد.

وی افزود: برخورد اداری با ناظرین تزریق واکسن صورت گرفت و دستگاه قضائی هم برخورد خودش را با تخلفات در این زمینه داشته است.

جهانپور در مورد واکسیناسیون کودکان، گفت: اولین گزینه برای واکسیناسیون کودکان، واکسن انستیتو پاستور ایران است که بخشی از دغدغه‌ها را مرتفع خواهد کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در حال حاضر روزانه به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر واکسن کرونا را تزریق می کنند.

وی، گروه‌های اولویت دار در تزریق واکسن کرونا را کادر درمان، سالمندان، دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای اعلام کرد و افزود: حدود ۷۵ درصد دارندگان بیماری‌های زمینه‌ای را سالمندان شامل می‌شوند و در رأس آنها دیابتی‌ها هستند. آنهایی هم که در سامانه سیب، پرونده دارند از طریق همان سامانه و سایر فراخوان‌های عمومی می‌توانند از زمان و مکان تزریق مطلع شوند. وی افزود: خوش بین هستیم که در انتهای بهار و آغاز تابستان فاز ۲ تزریق را پشت سر بگذاریم.

جهانپور گفت: امیدواریم با شروع تابستان تزریق افراد عادی در جامعه آغاز شود. انتهای تابستان را با فاز ۳ تزریق‌ها و پایین را با فاز ۴ تزریقات پیش خواهیم برد و فاز ۴ تزریقات، فاز نهایی می‌باشد و در این فاز حدود ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش ایمنی جمعی از طریق واکسینه شدن قرار می‌گیرند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، سامانه سیب را سامانه سلامت یکپارچه سلامت معرفی کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد جمعیت کشور باید دارای پرونده الکترونیک سلامت در این سامانه باشند و آن دسته از افرادی که دارای پرونده الکترونیک سلامت نباشند می‌توانند در روستاها به شبکه سلامت روستایی و در شهرها به واحدهای بهداشت خانه بهداشت مراجعه و از خدمات بهداشتی مورد نیاز بهره گیری کنند.