چندین روز است خاموشی بی برنامه و اطلاع قبلی، گریبان گیر زندگی مردم و موجب نارضایتی آنها شده اما وزارت نیرو تا این لحظه توضیحی درباره این بی نظمی نداشته و یک عذرخواهی ساده نیز از مردم نکرده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از  ایسنا، چندین روز است که خاموشی های پراکنده مهمان ناخوانده خانه های مردم در اقصی نقاط کشور شده است، مهمانی که نه تنها مشترکان آماده آن نبودند بلکه مسوولان صنعت برق نیز از ورود آن غافلگیر شدند و هرچند که وعده ساماندهی این شرایط داده شده اما هنوز اقدام و برنامه جدی صورت نگرفته است.

روز گذشته پس از کش و قوس های فراوان سرانجام حوالی ساعت ۱۱ جداول خاموشی پایتخت منتشر شد که ظاهرا اگر نمی شد هم آب از آب تکان نمی خورد چراکه بیش از نیمی از خاموشی ها منطبق بر زمان ذکر شده در جداول خاموشی نبود. البته در ساعات پایانی شب گذشته برخی از مشترکان پیامکی را مبنی بر زمان خاموشی دریافت کرده بودند.

البته بعدازظهر دیروز جداول خاموشی جدیدی منتشر شد که آن هم منطبق بر واقعیت نبود اما شاید کوچکترین انتظار در این شرایط از وزارت نیرو این بود که حداقل خاموشی ها مطابق برنامه پیش برود تا شاهد افزایش عواقب خاموشی نباشیم که آن هم محقق نشد.

یک نگرانی بزرگ در شرایط پیش آمده برای بیماران کرونایی و تامین برق دستگاه های مورد نیاز بخش درمان است، هرچند که حسین صبوری-  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد برق مراکز حساس درمانی و بیمارستان‌ها به طور مستمر تامین و تحت هیچ شرایطی قطع نخواهد شد اما نباید این مساله را نادیده گرفت که بسیاری از بیماران کرونایی و یا غیرکرونایی در داخل منازل نگهداری می شوند و قطع برق می تواند خسارات جبران ناپذیری را تحمیل کند.

از سوی دیگر وقوع خاموشی که امروز به دو یا سه بار در روز در برخی مناطق هم رسید نیز عواقب زیادی برای مردم داشت؛ در بسیاری از مناطق با قطع برق، آب نیز قطع می شود و یا حتی دسترسی به اینترنت گوشی همراه نیز با اختلال روبرو شده و رفت و آمد با آسانسورها در ساختمانهای بلند با مشکل مواجه شده است. با این حال هرچند خاموشی برنامه ریزی شده نیز مشکلات ذکر شده را به همراه دارد اما باز هم به قول معروف کاچی بهتر از هیچی است.

هرچند که در ابتدای شروع خاموشی ها، هیچ مسوولی برای این بی برنامگی پاسخگو نبود اما سرانجام مدیر روابط عمومی توانیر اعلام کرد که مردم امروز (یکشنبه) را هم تحمل کنند و از فردا برنامه دقیق خاموشی اعلام می شود. با این وجود بعید به نظر می رسد که امروز این وضعیت کاملا سامان یابد اما می توان نسبت به بهبود شرایط امیدوار بود و باید دید آیا خاموشی ها بر اساس برنامه پیش می رود و یا باز هم اوضاع مانند روزهای گذشته است.

به نظر می رسد که هشدارهای خاموشی در هفته های اخیر نتوانسته برای خود مسوولان نیز راه چاره ای برای رهایی از اوضاع چند روز اخیر  باشد با این حال این امیدواری وجود دارد که امروز، روند خاموشی ها همچون روزهای گذشته نباشد و مسوولان با موضوع کمبود برق غافلگیر نشوند و جداولی که برای خاموشی منتشر می شود هم مطابق واقعیت باشد تا مردم کمتر متحمل خسارت شوند.

به اعتقاد کارشناسان، در شرایط فعلی که مردم با مشکلات متعدد اقتصادی و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، جایی برای مشکلات این چنینی نیست و بهتر است وزارت نیرو به جای قطع برق آن هم دو یا حتی سه نوبت در روز برای برخی مناطق، به فکر راه چاره اساسی و حتی عذرخواهی از مردم برای بی برنامگی پیش آمده باشد.