دومان می نویسد: دلالان، قاتلان خاموش بازار سرمایه در کشورهای کمتر توسعه یافته ، واسطه گری یکی از  شغل های کاذب و البته محبوب مردم است. دلالان با سرمایه هیچ و بدون سواد تخصصی وارد حوزه های مختلف می شوند و چون تنها منفعت مالی برایشان مهم است، باعث تورم و تعدد مشاغل بدون توجیه […]

دومان می نویسد: دلالان، قاتلان خاموش بازار سرمایه

در کشورهای کمتر توسعه یافته ، واسطه گری یکی از  شغل های کاذب و البته محبوب مردم است. دلالان با سرمایه هیچ و بدون سواد تخصصی وارد حوزه های مختلف می شوند و چون تنها منفعت مالی برایشان مهم است، باعث تورم و تعدد مشاغل بدون توجیه می شوند اما در بازار سرمایه به دلیل  حجم بالای نقدینگی، سودای سفته بازی یا همان دلالی غوغا می کند.

تجربه کشورهای پیشرفته در مبارزه با دلالی قابل توجه است؛ روزگاری ناپلئون دلالان را دشمن کشور نامید و حداقل از قرن ۱۷ میلادی تا کنون آنها مورد غضب فعالان بازار سرمایه در اروپا و آمریکا بوده اند. در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی، کوتاه فروشی یا همان واسطه گری  سوداگرانه در نیویورک ممنوع  شد  و در حالی که در سال ۱۷۳۳ میلادی در انگلیس ممنوع شده بود. در سال ۱۹۲۹ میلادی در سنای آمریکا آنها را بزرگ ترین شیاطین تجارت نامیدند و مقصر رکود بزرگ امریکا شناخته شدند.

صندوق های سرمایه گذاری بعد از انتقاد شدید مردم از سفته بازی منع شدند، حتی در سال ۱۹۵۵ وزیر اقتصاد مالزی پیشنهاد تنبیه بدنی دلالان را در ملا عام مطرح کرد.

آنچه مشخص است لزوم تدوین قوانین جهانی برای مبارزه با این شغل کاذب است. در بعضی از مقالات اقتصادی دلالان را به زالو هایی که خون اقتصاد را مکیده و باعث نحیف شدن آن می‌شوند، نامیده اند. اگر چه نقش منفی واسطه گران کاملا مشخص شده ، ولی به دلیل آغشته شدن پول آنها به بعضی ازکسب و کارها و آلوده کردن سیاستمداران ، همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند.

درباره دومان

معرفی دومان سهند

دومان سهند سرمایه‌ گذار و کارآفرین متولد ۱۳۶۱ شمسی است. فعالیت حرفه ای خود را در زمینه جذب وهدایت سرمایه از اوایل دهه ۸۰ شمسی آغاز و در دهه ۹۰ شمسی بعنوان مدیر عامل و رییس هیئت مدیره چندین مجموعه کسب و کار به فعالیت خود ادامه داد.
دومان علاوه بر فعالیت در زمینه سرمایه گذاری بعنوان روزنامه نگار اقتصادی درچندین روزنامه و نشریه از جمله شرق، بهار، تجارت گردشگری و دنیای تجارت بعنوان خبرنگار، دبیر سرویس وسردبیر دارای تجربه کاری است.

منبع: وب سایت تخصصی سرمایه گذاری دومان سهند