هر چه علم بیشتر پیشرفت کرد نیاز به استفاده از باتری هایی که به جای جایگزینی بتوان آنها را دوباره استفاده کرد،بیشتر شد به همین دلیل تولید انواع باتری های شارژی از نوع سیلندری، بلوکی(کتابی)، دکمه ای  صورت گرفت که در حال حاضر هر کدام با توجه به کارکردشان در دستگاه های متفاوتی به کار […]

هر چه علم بیشتر پیشرفت کرد نیاز به استفاده از باتری هایی که به جای جایگزینی بتوان آنها را دوباره استفاده کرد،بیشتر شد به همین دلیل تولید انواع باتری های شارژی از نوع سیلندری، بلوکی(کتابی)، دکمه ای  صورت گرفت که در حال حاضر هر کدام با توجه به کارکردشان در دستگاه های متفاوتی به کار می روند.

در این مقاله از جامعه خبری تحلیلی الف سعی کرده ایم درباره انواع مختلف باتری های شارژی و فناوری ساختشان و همچنین کارایی های مختلفشان به صورت مختصر مطالبی را برای شما آماده کنیم تا در هنگام خرید بتوانید گزینه مناسب خود را تهیه کنید و همچنین درباره کارکرد باطری مد نظر خود نیز بیشتر بدانید.

باتری سیلندری

باتری سیلندر یا همان خانواده قلمی ها می باشد که در حال حاضر از پر کاربرد ترین نوع باتری های موجود در بازار هستند. زیرا که دسترسی به آنها بسیار راحت است و در بیشتر وسایل الکتریکی موجود در بازار و منازل از این نوع باتری ها استفاده می شود.باتری های سیلندری دارای انواع قلمی و نیم قلمی می باشند که در این جا به انواع قابل شارژ انها اشاره خواهیم کرد.

باتری دکمه ای

باتری های دکمه ای از کوچکترین سایز های انواع باطری ها می باشند و شاید تا به امروز نمیدانستید که این نوع از باتری ها نیز انواع شارژی دارند که میتوان پس از اتمام انرژی موجود در آنها مجددا شارژشان کرد و نیاز به دور ریخته شدن نخواهند داشت!

از این باطری های کوچک در چراغ قوه ها،بعضی از اسباب بازی ها،ساعت مچی،سمعک،باطری بعضی از ابزار پزشکی کوچک،ماشین حساب و…استفاده می شود. همین باتری های به ظاهر کوچک دارای ابعاد با ضخامت متفاوت واندازه های مختلفی می باشند و دارای میزان انرژی مناسبی برای وسایل کوچک هستند و عمر نسبتا طولانی را نیز میتوانند داشته باشند.در این باتری ها دو قطب مثبت و منفی در دو سوی آن قرار دارد.

باتری های دکمه ای یکی از پر کاربرد ترین نوع باتری ها می باشند زیرا که با توجه به ابعاد کوچکشان طول عمر بالایی دارند و همچنین در بسیاری از ابزار ها و وسایل مختلف به کار می روند

این باطری ها قیمت مناسب و دسترسی آسان را دارا می باشند که همین امر سبب استفاده مداوم از آنها می شود.

باتری کتابی(بلوکی)

چندی است که باطری های شارژی کتابی بسیار کاربردی شده اند به طوریکه در بسیاری از ابزار هایی که در طول روز از آنها استفاده می کنیم به کار رفته اند!از دلایل این امر میتوان به:

  • ظرفیت بالای این باطری ها
  • عمر بیشتر
  • ابعاد کوچکتر نسبت به نوع باطری های قلمی شارژی و نیم قلمی شارژی
  • امکان شارژ
  • تخلیه مناسب انرژی
  • ضخامت مناسب برای وسایل الکترونیکی همچون تلفن های هوشمند جدید
  • عدم آسیب به محیط زیست

و… اشاره کرد.

باید توجه داشت باطری های شارژی از لحاظ فناوری ساخت دارای نوع های متنوعی می باشند که هر کدام از انواع باطری های ذکر شده میتواند از چندین نوع فناوری مختلف ساخته و عرضه شده باشد.

تاثیر این امردر هنگام خرید باطری مورد نظر می باشد که با مقایسه نوع های مختلف باطری های شارژی،نوع مورد نیاز و متناسب با دستگاه و یا ابزار خود را تهیه کنید.

انواع باتری های شارژی از لحاظ فناوری ساخت

  • لیتیوم_یون
  • لیتیوم_پلیمر
  • آلکالاین
  • نیکل کادمیوم
  • نیکل هیدرید فلز

خانواده لیتیوم ها در حال حاضر محبوب ترین فناوری ساخت باتری هستند که در بسیاری از مواقع مصرف کننده آنها را به سایر باتری ها با فناوری های دیگر ترجیح می دهد و دلیل این امر مزایای این باطری هاست.

در زمان شارژ باتری های لیتیومی یون ها از الکترود مثبت به سمت الکترود منفی می روند و در هنگام تخلیه انرژی این فرایند برعکس عمل می کند.

درلیتیومی ها، ظرفیت باطری بالاست و چگالی مناسبی نیز دارند البته از قابلیت های دیگر این باتری ها این است که نیاز به تخلیه کامل انرژی ندارند و میتوان هر زمان که نیاز بود اقدام به شارژ مجدد کرد ولی حتما تا قبل از رسیدن شارژ آنها به ۳ درصد اقدام به شارژ کردن انجام دهید تا از آسیب دیدن باطری و دستگاه جلوگیری کنید.یکی ازانواع لیتیوم ها باطری لیتیوم پلیمر است که امروزه در گوشی های هوشمند، تبلت،پاور، کوادکوپتر، ربات و …بسیار استفاده می شود جنس بدنه لیتیوم پلیمر ها از پوشش پلیمری نرمی می باشد و برخلاف باتری های لیتیوم یون که استوانه ای و با قالب فلزی هستند، دارای ورقه هایی از جنس پلیمر و قابل انعطاف به اندازه ها و ضخامت های مختلفی می باشند.این نوع از باتری ها دارای قابلیت های:

  • سبک بودن
  • نرخ دشارژی پایین
  • داشتن اشکال مختلف برای کاربرد های مختلف

و معایب:

  • چگالی انرژی پایین
  • قیمت بیشتر نسبت به سایر نوع های باتری های شارژی
  • در صورت خراب شدن توسط مصرف کننده قابل تعویض نیستند
  • عدم سهولت در جایگزینی

می باشند.باتری های لیتیوم پلیمر در جامعه امروزه یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین باطری های موجود در بازار هستند و دلیل این امر نیز عوامل ذکر شده می باشد.زیرا که با پیشرفت فناوری ابعاد کوچک با کارایی بالا بیشتر مد نظر طراحان و تولید کنندگان قرار دارد.

دلیل این امر نیز به کار گیری راحت تر در اکثرا وسایل می باشد و البته نباید کاربرد باطری های لیتیوم پلیمردر تلفن های همراه را نادیده گرفت زیرا که با به کارگیری این باطری ها در تلفن های هوشمند، نسل جدیدی از آنها در بازار عرضه شد که علاوه بر وزن کم، طول عمر بیشتر و همچنین قدرت نگهداری شارژ بالاتری را نیز دارا بودند.

که این موضوع برای تلفن های همراه امری بسیار مهم و کاربری می باشد و همچنین کاربران استفاده راحت تری خواهند داشت و نیاز به تعویض باتری در مدت زمان بسیار بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

مقایسه باطری نیکل کادمیوم و نیکل هیدرید فلز

 نیکل هیدرید فلز ها جایگزینی برای باتری های از جنس نیکل کادمیم هستند زیرا که ظرفیت نیکل کادمیم ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ آمپر می باشد و اگر به صورت درست شارژ نشود حتی همین میزان نیز کاهش می یابد زیرا که فاقد اثر حافظه است و همینطور عمر قفسه ای کوتاهی دارند و علاوه بر این ها به دلیل داشتن فلز سنگین کادمیم برای محیط زیست به شدت خطرناک هستند.

 اما در مقابل نیکل هیدرید فلز،با داشتن ظرفیت مناسب، عمر قفسه ای طولانی، سمی نبودن، ظرفیت ۲۰۰۰ آمپری، عملکرد بسیار مناسب و عالی در دستگاه هایی که نیازمند جریان شارژ بالا هستند،سهولت در پیدا شدن و خرید آسان این باطری ها و شارژر باطری های قلمی گزینه بسیار مناسبی در هنگام خرید هستند و میتوان برای مدت زمان طولانی روی آنها حساب کرد!

نکاتی که دراستفاده و نگهداری باطری های شارژی باید انجام داد

  1. شارژ به موقع باطری ها پس از تخلیه انرژی آنها
  2. در زمان نگهداری طولانی مدت و بدون استفاده ماندن باطری ها،حتما آنها را هر چند وقت یک بار شارژ کنید زیرا اگر تمام انرژی موجود در خود را از دست دهند دیگر قابل استفاده نخواهند بود.
  3. باتری های با فناوری ساخت نیکل کادمیم و نیکل هیدرید فلز،پیش از شارژ مجدد باید حتما تخلیه کامل گردند که در بسیاری از شارژر های موجود این عمل توسط خود شارژر انجام خواهد شد.
  4. در باطری های با فناوری ساخت لیتیوم -یون که یکی از موارد محبوب برای باتری های نیم قلمی شارژی است، فرایند شارژ باید با دقت انجام گیرد و حتما از شارژر مخصوص به خود استفاده شود زیرا در غیر این صورت احتمال انفجار آن وجود خواهد داشت و برخلاف نوع نیکل کادمیم و نیکل هیدرید فلز نباید باطری را به صورت کامل تخلیه کرد و همیشه باید در حالت پر و نیمه پر قرار داشته باشند.
  5. باطری های لیتیوم پلیمری نیز همانند لیتیوم یون ها باید همیشه در حالت نیمه شارژ و شارژ باشند تا آسیبی به باطری نرسد البته مشکل انفجار در این نوع از باطری ها بر طرف شده است و ایمنی مناسبی دارند.