شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) به تازگی در همکاری با بریتیش پترولیوم ( بی پی ) کارهای اکتشافی در بخش کم عمق دریای خزر در نزدیکی شبه جزیره آبشرون را آغاز کرد .

در گزارش مشترک شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) و بریتیش پترولیوم آمده است: نخستین چاه اکتشافی در میدان دریایی  ” شمال خالی ” در نزدیکی شبه جزیره آبشرون با دستگاه حفاری شناور “ساتی ” قزاقستان اجرا می شود.

دستگاه حفاری شناور ” ساتی ” مدتی پیش برای اجرای کارهای اکتشافی در این میدان انرژی از قزاقستان به آبهای ساحلی جمهوری آذربایجان منتقل شده است .

شرکت بریتیش پترولیوم با ۵۰ درصد سهم پیمانکاری اجرای این طرح انرژی در دریای خزر را برعهده دارد و ۵۰  درصد سهم دیگر این طرح را شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان به خود اختصاص داده است .

برنامه ریزی شده است کارهای حفاری در نخستین چاه اکتشافی این میدان  انرژی جدید که نزدیک به دو ماه و نیم ادامه خواهد داشت، تا عمق دو هزار و ۴۲۴ متر اجرا شود.

“رونق عبدالله اف ” رییس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار ) اجرای کارهای اکتشافی با دستگاه حفاری شناور ” ساتی ” قزاقستان در بخش کم عمق دریای خزر را نشانی از همکاری کشورهای حاشیه خزر در بخش انرژی عنوان و ابراز ایمدواری کرد که این همکاری بیش از پیش توسعه یابد.

“گری جئونز” رییس دفتر منطقه ای بی پی نیز گفت: شرکت بریتیش پترولیوم با تکیه به تجربیات خود در زمینه اجرای پروژه های انرژی در بخش کم عمق دریا در نقاط مختلف جهان و نیز با استفاده از فن آوری های پیشرفته، برنامه حفاری در این میدان  جدید در دریای خزر در همکاری با سوکار را آغازکرده است .

  • منبع خبر : ایرنا