ترجمه کتاب هفت پیکر نظامی گنجوی در غرفه ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب باکو با حضور معاون نخست وزیر و وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان، رونمایی شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب باکو ( چهارشنبه)  با حضور بیش از ۱۰۰ ناشر آذری و ۱۲ ناشر و شرکت کننده خارجی کار خود را در محل سالن نمایشگاه بین المللی باکو آغاز کرد .

در این نمایشگاه  موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در یک غرفه ۳۶ متری آثار نفیس ایرانشناسی ، نظامی گنجوی ، ادبیان فارسی ، ادبیات کودک و دفاع مقدس را عرضه کردند.

یکی از برنامه های مهم این نمایشگاه رونمائی از کتاب هفت پیکر نظامی گنجوی بود که با حضور سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو ، علی احمد اف معاون نخست وزیر و معاون حزب حاکم «آذربایجان نوین»  ، آنار کریم اف وزیر فرهنگ  ، امین امرالله اف وزیر آموزش و پرورش،  آنار رضا اف رئیس اتحادیه نویسندگان آذربایجان ، احمد مصباح معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در محل غرفه جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

قربانعلی پورمرجان  رایزن فرهنگی کشورمان در باکو توضیحات مفصلی را در مورد نظامی گنجوی و کارهای ادبی و فرهنگی که در جمهوری اسلامی ایران با موضوع نظامی گنجوی کار شده  است را به سمع و نظر حاضران  رساند . همچنین تصویری از نسخه شاه طهماسب خمسه نظامی گنجوی  توسط سفیر کشورمان در باکو تقدیم وزیر فرهنگ آذربایجان شد و توضیحاتی را هم در مورد اهمیت این نسخه در سه مقوله محتوی ، خوشنویسی و تذهیب و مینیاتورهای این نسخه توسط رایزنی فرهنگی ارائه شد  .

معاون نخست وزیر ،  وزیران  فرهنگ و  آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان  که از این کتاب رونمائی کردند اظهار خوشحالی نمودند و از این همه کار علمی و فرهنگی که در ایران در مورد نظامی گنجوی شده است اظهار شادمانی و از رایزنی فرهنگی و نیز سفیر کشور بابت شرکت در این نمایشگاه و فعالیتهای فرهنگی قدردانی کردند.

یک نسخه از ترجمه کتاب هفت پیکر به همراه کتابشناسی آثار نظامی گنجوی هم تقدیم هر کدام از میهمانان شد و وزیر فرهنگ آذربایجان هم ضمن تشکر اعلام کرد که از طرف جمهوری اسلامی ایران این نسخه نظامی گنجوی را به کتابخانه ملی آذربایجان تقدیم خواهد کرد تا در آنجا حفاظت شود .

کتابهای زیبای ایرانشناسی و اشعار نغز شعرای ایرانی صفابخش غرفه ایران در نمایشگاه امسال شده و در سال نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان ، گوشه نظامی گنجوی در غرفه ایران با چیدن بیش از ۱۰۰ عنوان از کتابهای مربوط به این شاعر فارسی گوی زینت بخش نمایشگاه شده است .

کتب نفیس ادبی از شعرا و نویسندگان ایرانی چشمهای زیادی را در این نمایشگاه به خود خیره کرده است و لذت بصری را در کنار محتوای عالی خود به مخاطب عرضه می کند چرا که امسال موسسه خانه کتاب بهترین کتابها را در زمینه های ادبی و ایرانشناسی از ناشران مختلف ایرانی گلچین کرده و در این نمایشگاه عرضه کرده  است .

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلای ایران در اقدامی دیگر در سال نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان و در راستای ارج نهادن به شخصیت ادبی و عرفانی این شاعر جهانی پارسی گوی ، کتاب هفت پیکر  نظامی گنجوی با ترجمه مرحوم استاد میرجلال ذکی  قبل از نمایشگاه بین المللی کتاب باکو آنرا چاپ و عرضه کرد و در معرض دید صدها بازدید کننده و مخاطب نمایشگاه بین المللی باکو قرار داد .

غرفه جمهوری اسلامی ایران که بعد از ترکیه بزرگترین غرفه در این نمایشگاه بوده است مورد بازدید شخصیتهای مختلف سیاسی ، فرهنگی و هنری بود .

در نمایشگاه کتاب  امسال باکو کشورهای ترکیه و ایران با غرفه های ملی و بزرگ و ده کشور دیگر از جمله قرقیزستان ، فرانسه ، اندونزی ، روسیه  و نیز چند کشور دیگر حضور دارند و به معرفی فرهنگ و هنر و ادبیات خود پرداخته اند .

این نمایشگاه که هر دو سال یکبار برگزار می شود امسال در شرائط اعمال محدودیت سخت کرونایی برگزار می شود و بازدید کنندگان برای حضور در سالن برگزاری این نمایشگاه بین المللی باید پاسپورت ایمنی سازی از ویروس  کرونا را ارایه کنند .

  • منبع خبر : ایرنا