معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر ظرفیت های تجاری بین ایران و ترکیه گفت: حجم مبادلات تجاری با توجه به ظرفیت های موجود و هم مرز بودن ایران و ترکیه برای هیچ یک از طرفین رضایت بخش نیست. به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، غلامرضا انصاری صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست […]

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر ظرفیت های تجاری بین ایران و ترکیه گفت: حجم مبادلات تجاری با توجه به ظرفیت های موجود و هم مرز بودن ایران و ترکیه برای هیچ یک از طرفین رضایت بخش نیست.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین، غلامرضا انصاری صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست مجمع همکاری های بین بخشی ایران و ترکیه در تبریز با بیان این مطلب افزود: با توجه به تنش های منطقه ای و جهانی افزایش مراودات تجاری بین این دو کشور می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد فی مابین و منطقه ای داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم توسعه اقتصادی گفت: دولت های دوکشور مصمم برای افزایش همکاری های فی مابین هستند و ملت های دو کشور نیز با توجه به تقابل فرهنگی و نژادی و سایر مشترکات تلاش می کنند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: سیستم های اقتصادی ایران و ترکیه مشکلاتی را دارند که باید با همکاری متقابل جهت توسعه روابط اقتصادی برطرف شوند.

غلامرضا انصاری با اشاره به وابستگی اقتصاد ایران به نفت تصریح کرد: در سالهای اخیر تلاش های خوبی برای خارج نمودن کشور از این وابستگی صورت گرفته است.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین افزود: سد بزرگ برای تجار ایرانی بحث کارمزد در ایران است و ترکیه در این زمینه اقتصاد سالمتری دارد.

وی با اشاره به تحریم های وضع شده توسط آمریکا برای ایران و ترکیه تصریح کرد: تسهیلات تجاری در مرز های دو کشور می تواند کمک مناسبی برای اقتصاد باشد.

انصاری در خصوص مشکلات بانکی موجود برای تجار ایرانی در ترکیه نیز گفت: لازم است مقامات ترکیه هر چه زودتر راهکار های مناسبی برای حل مشکل ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: می توان با مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه اقتصاد شاهد اقتصادی پویا و بهینه باشیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به توسعه شرکت های دانش بنیان در کشور گفت: شرکت های دانش بنیان دارای ظرفیت افزایش ارزش افزوده و کسب درآمد برای هر دو کشور هستند.

انصاری ادامه داد: با همکاری شرکت های دانش بنیان ایران با مراکز ترکیه ای در خصوص تبادل تکنولوژی می توانیم در اقتصاد دنیا و کشور تاثیر خوبی را شاهد باشیم.

وی در ادامه با تاکید بر همکاری های سیاسی و استراتژیک ایران و ترکیه در ثبات سیاسی و امنیتی منطقه گفت: حوادث منطقه ای موجب ویرانی هایی در کشور های همسایه ایران و ترکیه شده است که می توان با تشکیل شرکت های مشترک ایرانی و ترکیه ای نسبت به بازسازی مناطق و کسب سود اقتصادی اقدام کرد.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید بر مصمم بودن مقامات ترکیه و تمامی سران جمعوری اسلامی ایران و حتی مقام معظم رهبری برای توسعه مراودات و روابط با همسایگان گفت: تلاش بر این داریم همانند سطح عالی روابط بین ایران و ترکیه در زمینه های سیاسی ، روابط اقتصادی نیز در این سطح داشته باشیم.

انصاری ادامه داد: ایران و ترکیه همواره در تمام زمینه ها دوستان خوبی برای هم بوده اند و اکنون شرایط برای توسعه همکاری ها فراهم تر از پیش است.