شرح آنلاین: پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی کلانشهر تبریز در حالی برگزار می شود که با توجه به استقبال بی نظیر مردم اقصی نقاط کشور و تبریز به رای دادن لیستی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در انتخابات آتی شورای شهر نیز هر دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصواگرا در حال رایزنی برای […]

شرح آنلاین: پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی کلانشهر تبریز در حالی برگزار می شود که با توجه به استقبال بی نظیر مردم اقصی نقاط کشور و تبریز به رای دادن لیستی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، در انتخابات آتی شورای شهر نیز هر دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصواگرا در حال رایزنی برای تهیه لیست واحد ۱۳ نفره در این دوره از انتخابات هستند.

 هرچند در انتخابات شورای شهر، اعمال عقاید و تفکرات سیاسی چندان مهم به شمار نمی رود ولی با توجه به نفوذ روزافزون جریان های سیاسی در جامعه، مردم رفته رفته به جریان های سیاسی مورد علاقه خود اعتماد کرده و به کاندیداهایی رای می دهند که از سوی یک حزب یا جریان سیاسی معرفی شده باشد.

در این بین، بر اساس اخبار رسیده از جناح اصوگرا، احتمال سرلیستی اشرف نیا، معاون سابق عمرانی استاندار وقت آذربایجان شرقی در دولت احمدی نژاد در لیست واحد اصولگرایان بسیار محتمل است و نفراتی همچون نسرین پیرسمساری از دیگر گزینه های بسیار محتمل برای سرلیستی اصولگرایان تبریز در انتخابات شورای شهر است.

از سوی دیگر، جریان اصلاح طلبی و حامی دولت با داشتن کاندیداهایی همچون محمد باقر بهشتی، شکور اکبرنژاد، غلامحسین مسعودی ریحان و زنانی همچون سونیا اندیش، نازیلا آصفی، لیلا حاتمی و … صحبتی قطعی از سرلیستی را مطرح نکرده است.

با این حال، ثبت نام علی آذرنژاد، معاون سابق امور عمرانی استاندار اردبیل در دولت روحانی و مدیرکل سابق نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی، روی دیگر سکه است که می تواند  معادلات سیاسی و پیش بینی ها را بر هم زده و با توجه به حضور خود در اولین شورای شهر تبریز و نائب رییسی آن می تواند رقابت خود با اشرف نیا را تبدیل به یک دوئل سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب کرده و شور پررنگ تری به این دوره از انتخابات همچون انتخابات اخیر مجلسی شورای اسلامی در تهران ببخشد.

بر اساس گفته یک منبع آگاه، آذرنژاد با تفکر اصلاح طلبی و با شعار حمایت از دولت روحانی وارد رقابت های انتخاباتی شده که از این لحاظ می تواند به مهره خوبی برای حضور در لیست واحد اصلاح طلبان،حامیان دولت و یکی از گزینه های سرلیستی تبدیل شود.

بالاخره باید منتظر ماند و اخبار انتخابات را رصد نموده ولی آنچه می تواند بر جذابیت انتخابات شورای شهر تبریز بیش از سایر مباحث بیفزاید رقابت معاونین عمرانی استانداران دو دولت روحانی و احمدی نژاد است.

تحلیل از: سید مرتضی مرتضوی