صداوسیما، (شرح آنلاین) - رئیس جمهور گفت: کل اقدام امروز ما دو اقدام است به یک معنا دو فروش یعنی نه اورانیوم غنی شده ای می‌فروشیم و نه آب سنگین را می‌فروشیم.

رئیس جمهور گفت: اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد؛ توافق ما در برجام این بوده است که غنی سازی در سطح ۳/۶۷ نگاه داریم؛ از این اقدام خودداری می‌کنیم، یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نیست.

رئیس جمهور افزود: رآکتور آب سنگین اراک که بنا بود با مشارکت کشور‌های ۱+۵ – در آن زمان در برجام – نوسازی شود، در مسیر و راه است و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است؛ بعد از ۶۰ روز ما نسبت به اراک هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه پیش از توافق برجام را ادامه داده و رآکتور آب سنگین اراک را تکمیل کنیم.

 

 برجام تبدیل به برد ـ باخت نمی شود 

رئیس جمهور تاکید کرد: دنیا بداند برجام تبدیل به برد ـ باخت و آنچه امریکا می‌خواهد نخواهد شد. آقای روحانی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما با منطق حرف می‌زنیم و من از روز اول گفته و بار‌ها تاکید کرده ام و امروز نیز تاکید می‌کنم که برجام یک توافق برد ـ برد بوده است و ما اجازه نمی‌دهیم که امریکا این توافق برد – برد را به برد – باخت تبدیل کند.

وی افزود: دنیا بداند برجام تبدیل به برد- باخت و آنچه امریکا می‌خواهد نخواهد شد و اگر هم بر فرض بشود می‌شود باخت – باخت، زیرا یا برجام برد ـ برد است یا باخت ـ باخت است.

رئیس جمهور خطاب به اروپایی‌ها گفت: اشتباه نکنید امریکا سرشما کلاه نگذارد راه و مسیر ما مشخص است و ما امروز در چارچوب برجام از حق قانونی خودمان برای یک مرحله استفاده می‌کنیم و ۶۰ روز هم به دوستانمان مهلت دادیم و امیدواریم در این ۶۰ روز بتوانیم با مذاکرات سازنده به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: من تردید ندارم که اگر ما قاطعانه مسیر و راهی را که انتخاب کرده ایم که اصل برجام درست، صحیح و استراتژیک بوده است صبر یک ساله ما هم راهبردی بوده است آغاز راه جدید هم راهبردی و ملی است و برای ما و به نفع ملت ما خواهد بود.

آقای روحانی اضافه کرد: این مسیر را ادامه می‌دهیم و خداوند به ما نصرت و یاری خواهد کرد همانطور که وعده داده است و اتحاد، وحدت و یکپارچگی ما و تلاش همه جانبه و امید ما به آینده بی تردید ما را پیروز خواهد کرد.

 

راهی که امروز انتخاب کردیم راه دیپلماسی است 

رئیس جمهور گفت: این ما بودیم که نگذاشتیم از مرزهای شرقی، موادمخدر روانه دروازه های کشورهای شما شود و می دانید که انجام این اقدامات میلیاردها دلار مخارج دارد و در شرایطی که امریکا بوجود آورده است، ما قادر به پرداخت این مخارج نیستیم. آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: نمی شود برجامی باشد و هزینه اش را ما پرداخت کنیم، اگر برجام برای امنیت جهان، امنیت منطقه و صلح و توسعه منطقه است همه باید بهای آن را پرداخت کنند.

رئیس جمهور گفت: شما می خواهید یک برجام ظلها دائم، سایه آن بر سر شما باشد اما همه کار این درخت به عهده ما باشد؟ شما هم وظیفه دارید.

آقای روحانی افزود: شما امروز برای حفظ خودتان نه به خاطر ایران، برای امنیت خودتان و حفظ جوان های خودتان در برابر موادمخدر و سیل مهاجران و همچنین همکاری های دیگری که ایران تاکنون با شما داشته است و اگر این روند ادامه پیدا کند آن همکاری ها تعطیل خواهد شد، ما از شما نمی خواهیم طبق مصلحت ایران اقدام کنید برای مصالح خودتان، آینده خودتان و برای کشورهای خودتان امروز وظیفه اقدام دارید و ما امروز با زبان جدیدی مذاکره را شروع کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما امروز میز مذاکره را ترک نکردیم، با زبان حقوقی با شما سخن می گوییم که دیروز با زبان دوستانه و سیاسی بیشتر با شما حرف می زدیم.

آقای روحانی گفت: این حق ماست که از زبان سیاسی و از زبان حقوقی برای منافع ملتمان استفاده و بهره برداری کنیم.

رئیس جمهور افزود: شما بدانید دوستان عزیز ما در دنیا و منطقه، ایران به خوبی قادر است کشور را اداره کند، نظام ما، نظام پایدار است، ملت ما ملتی منسجم است اگر هم اختلافی و یا اختلاف سلیقه ای داشتیم به خاطر فشار امریکا این اختلاف سلیقه را کنار گذاشتیم.

آقای روحانی گفت: امروز از هر روز دیگر مجلس، دولت، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، ملت و دولت تحت هدایت های مقام معظم رهبری همه یکصدا، متحد و منسجم هستیم.

وی افزود: راهی را که ما امروز انتخاب کردیم راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است و من به عنوان کسی که با این مسئله آشنایی دارد به عنوان نماینده ملت ایران، به ملت ایران عرض می کنم راه امروز ما راه درگیری با دنیا نیست، راه جنگ با دنیا نیست، بازهم راه دیپلماسی است، دیپلماسی با یک زبان جدید و منطق جدید، بازهم با قانون و منطق حرف می زنیم.

 

هیچ گاه تسلیم قلدری نمی شویم

رییس جمهور گفت: ایران هرگز آغازگر جنگی نبوده، اما هیچ گاه تسلیم قلدری نشده و نمی‌شویم. حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تصمیم امروز ما به معنای کاهش برخی تعهدات برجام است نه خروج از برجام، افزود: امروز برجام به یک جراحی نیاز دارد و ما فکر می‌کنیم قرص‌های مسکن یک ساله پاسخگو نبوده و برای نجات برجام این جراحی نیاز است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه اگر ملت ما و مقامات کشور یکپارچه در این مسیر حرکت کنند دیگران نیز این پیام را به خوبی دریافت خواهند کرد افزود: ما همچنان مرد صلح و اعتدال هستیم و آغازگر نقض تعهدات نبوده و نیستیم و هیچ گاه آغازگر جنگی نبوده ایم، اما هرگز تسلیم قلدری نشده و نمی‌شویم و به هر متجاوزی پاسخ قاطع می‌دهیم.

رییس جمهور با بیان اینکه که این فرهنگ ایرانیان، فرهنگ اسلام و آموزه‌های پیامبر، ائمه و شهیدان است افزود: به کشور‌های دوست و ۵ کشور باقی مانده در برجام می‌گوییم ما همچنان آماده مذاکره هستیم، اما برای اجرای بهتر برجام نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.
روحانی گفت: برجام همان برجام است و تغییری نمی‌کند، اما برای اجرای شکل بهتر برجام همچنان آماده مذاکره هستیم و پای مذاکره خواهیم بود.

حسن روحانی با اشاره به اینکه طرف‌های مقابل نیز همواره تاکید کرده اند که آماده مذاکره هستند افزود: ما میز مذاکره را ترک نکرده ایم و ترک نخواهیم کرد و آن قلدری که قصد داشت میز را برهم بزند تا امروز موفق نبوده بنابراین آماده ایم در چارچوب برجام مذاکره کنیم.

وی به نقش ایران در امنیت منطقه از خلیج فارس تا مدیترانه، از دریای خزر تا دریای سرخ اشاره کرد و افزود: همه دوستان ما و کشور‌های اروپایی می‌دانند که نقش ایران در مبارزه با تروریسم چگونه بوده است و اگر نقش ما نبود امروز تروریست‌ها در پایتخت‌های اروپایی جولان می‌دادند.

روحانی افزود: نقش ما باعث شد تا جلوی سیل مهاجرین از این منطقه به اروپا گرفته شود و ما پذیرای میلیون‌ها مهاجر بوده و هستیم.

روحانی ایران را بزرگترین سنگر مبارزه با مواد مخدر دانست و افزود: اگر ما نبودیم امروز کشور‌های شما درگیر مواد مخدر بود.

 

در صورت بی توجهی اروپا، سطحی برای غنی سازی قائل نخواهیم بود

رئیس جمهور هشدار داد: توافق ما در برجام این بوده است که غنی سازی را در سطح ۳/۶۷ نگه داریم، اما اگر در پایان مهلت ۶۰ روزه با ۵ کشور متعهد در برجام به نتیجه نرسیم از این اقدام خودداری خواهیم کرد. آقای روحانی در ادامه سخنانش با تبیین تصمیمات جمهوری اسلامی ایران بعنوان اقدامات متقابل در برابر خروج امریکا از برجام گفت: هر وقت آب سنگین تولیدی ایران از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد مقدار اضافی آن را به کشور‌های متقاضی می‌فروختیم، اما از امروز فروش این محصول را نیز متوقف می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: کل اقدامات جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام و به یک معنی توقف فروش دو محصول است نخست اورانیوم غنی شده و دیگری آب سنگین که از امروز دیگر نمی‌فروشیم.

آقای روحانی تاکید کرد: البته اعلام این موضوع برای ۶۰ روز است و به طرف مقابل اعلام کرده ایم که اگر ۵ کشور در این مهلت پای میز مذاکره بیایند و صحبت کنیم، به نتیجه برسیم و منافع اصلی مان بویژه در حوزه نفت و گاز تامین شود به نقطه نخست یعنی اقدام امروز باز می‌گردیم.

رئیس جمهور هشدار داد: اگر تا یک ماه، ۳۵ روز یا حداکثر ۶۰ روز دیگر جلو برویم و آنان جبران کنند، به شرایط ۱۷ اردیبهشت ۹۸ بر می‌گردیم، اما اگر در پایان ۶۰ روز به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد.

آقای روحانی با اشاره به تعهد ایران برای غنی سازی در سطح ۳/۶۷ افزود: اگر در پایان مهلت ۶۰ روزه با ۵ کشور به نتیجه نرسیم از این اقدام خودداری می‌کنیم یعنی دیگر سطحی برای غنی سازی ما مطرح نخواهد بود.

رئیس جمهور گفت:: در خصوص آب سنگین اراک نیز بنا شده بود که آن را با کشور‌های ۱+۵ نوسازی کنیم که در مسیر آن هستیم، اما به نتیجه نهایی نرسیده است؛ پس از مهلت ۶۰ روزه ما در قبال این راکتور هم تصمیم خواهیم گرفت که برنامه قبل از برجام را ادامه دهیم و این راکتور را تکمیل کنیم.

وی افزود: برای اقدامات مرحله دوم نیز باز ۶۰ روز مهلت داده می‌شود و اگر به نتیجه نرسیم اقدام بعدی در نظر است.

آقای روحانی بار دیگر هشدار داد: در پیامی به ۵ کشور طرف برجام به صراحت گفتیم که اگر بخواهند از اقدام امروز ما بهانه جویی کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با اقدامی بسیار قاطع روبرو خواهند شد. در این نامه این اقدام قاطع را نیز برای ۵ کشور توضیح داده ایم.

رئیس جمهور گفت:: راه ما کاملا مشخص است و مردم بدانند ما از برجام خارج نشده ایم و فکر نکنند توافق هسته‌ای دیگر نیست؛ برجام پابرجاست، اما آن روی سکه برجام را امروز نشان می‌دهیم.

وی افزود: همان برجامی که در بند ۲۶ و ۳۶ تصریح کرده است که در صورت تخلف طرف مقابل، ما نیز می‌توانیم تعهداتمان را در هر سطحی بکاهیم.

 

 توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین کلید خورد 

رئیس جمهور گفت: طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی صبح امروز از طرف من پنج نامه به سران پنج کشور باقیمانده در برجام ارسال شد. آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: در این نامه‌ها ما به طرف‌های خود اعلام کردیم که یکسال به توصیه‌های شما صبوری کردیم و این صبر ما یک قدرت بزرگ ملی و روحی ایران در تاریخ است همانطور که مقاومت ما تاریخی است همانگونه که دیپلماسی ما تاریخی است، صبر ما استراتژیک بود.

رئیس جمهور گفت: ما یک سال حوصله و صبر کردیم و به تمام تعهدات خودمان پایبند بودیم امروز ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم، همه مردم ما و جهان بدانند که امروز روز پایان برجام نیست بلکه روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

آقای روحانی افزود: برجام در بند‌های ۲۶ و ۳۶ به ما حق می‌دهد که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم و یک زمانبندی را پیش بینی کرده که ما از آن زمانبندی عبور کردیم. هم در سطح معاونین و هم در سطح وزرا آن کمیسیون مشترک تشکیل شد که متاسفانه علی رغم اینکه دوستان ما بار‌ها و بار‌ها تاکید کردند که ما خروج امریکا را به نحوی جبران و به تعهداتمان عمل می‌کنیم در مقام عمل چنین چیزی را شاهد نبودیم.

رئیس جمهور گفت: امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم صرف نظر خواهیم کرد. این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است یعنی هر وقت مواد غنی شده ما به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید اضافه آن را به کشوری می‌فروختیم و به جای آن کیک زرد می‌گرفتیم، از امروز این فروش متوقف می‌شود.

آقای روحانی افزود: فروش دوم آب سنگین بود که هر وقت آب سنگین از ۳۰۰ تن تجاوز می‌کرد اضافه آن را می‌فروختیم امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم نه اورانیوم غنی شده و نه آب سنگین مان را از امروز نمی‌فروشیم البته این اعلام ما برای ۶۰ روز است.

 

قدم هایی در برابر خروج امریکا از برجام بر می داریم 

رییس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: وقتی در زمان مذاکره با کشورهای اروپایی صحبت می کردیم ، آنها دچار مشکل بزرگی بودند و همیشه آمریکا را کدخدای دنیا می دانستند و همین موضوع نمی گذاشت تصمیمات درست و مستقلی بگیرند. روحانی افزود: اروپایی ها در بخش سیاسی تا حدودی مستقل از امریکا بودند، اما در بخش اقتصادی شرکت ها و بانک های آنها همچنان خودشان را وابسته و دنباله رو آمریکا می دانند و همین موضوع باعث شده مسایل اقتصادی و منطقه به نوعی به تصمیمات آمریکا وابسته باشد.

وی اظهارداشت : من درسال گذشته و در مجمع سازمان ملل عنوان کردم که نقد مقابل نقد، تهدید در برابر تهدید و نقص در برابر نقص و با توجه به عهد شکنی دولت امریکا و کم کاری ۵ دولت اروپایی، امروز اعلام می کنم که قدم هایی در برابر خروج آمریکا از تعهدات برجام برداریم . رئیس جمهور تاکید کرد : آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، ۱۴ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است اما نمی شود که یک کشور به حق و تکلیف خود متعهد باشد و آن را انجام دهد و در عوض یک کشور دیگر یا کشورهایی دیگر تعهدات خود را زیر پا بگذارند و با بهانه های مختلف از زیر تعهدات خود خارج شوند.

 

اروپایی ها به رغم گفته هایشان در عمل ناتوان بودند 

رئیس جمهور گفت: صهیونیست ها، ارتجاع و گروه تندروی داخلی آمریکا بویژه ایپک فشار آوردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هئیت دولت افزود: مردم منطقه در رنج هستند بلکه حتی دوستان آمریکا هم در رنج هستند اروپا هم در رنج است، کانادا هم در رنج است، مکزیک هم در رنج است، پاسیفیک هم در رنج است، همه آن‌هایی که متحد آمریکا هم بودند در رنج هستد همه شرکت‌های تجاری دنیا هم در رنج هستند همه کارآفرینان جهان هم در رنجند. وی اضافه کرد:، اما در عین حال صهیونیسم، ارتجاع و گروه تندروی داخلی آمریکا بویژه ایپک فشار آوردند تا دولت آمریکا از برجام خارج شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بیش از یک سال شعار می‌دادند و بعد از دی ماه سال ۹۶ برای زیرپا گذاشتن تعهدات برجامی خود امیدوارتر شدند ادامه داد: در پایان همان دی ماه ۹۶ اعلام کردند از برجام خارج می‌شویم و در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شدند به امید آنکه تابستان آن چنانی برای ایران پیش بینی کنند و بعد ۱۳ آبان به عنوان نقطه عطف و کریسمس در تهران حضور یابند بدون اینکه جشن چهلمین سالگرد انقلاب در ایران وجود داشته باشد.

روحانی افزود: در تمام مراحل آمریکایی‌ها دچار شکست شده اند آن‌ها ابتدا می‌خواستند با خروج از برجام ایران وادار کنند تا روز بعد از برجام خارج شود و پرونده را به شورای امنیت ببرند تا بار از دوش آمریکا برداشته و فشار بر ایران تشدید شود. وی گفت: هنر نظام ایران و تدبیر و هوشمندی ایران این بود که در دام نیفتاد و در زمین آمریکا بازی نکرد و وقتی دوستان ما و کشور‌های اروپایی با تماس مستقیم با من و تلفن، حضوری یا ​پیامی از ما درخواست کردند به آن‌ها مهلتی بدهیم ما هم به درخواست آن‌ها پاسخ مثبت دادیم.

رئیس جمهور افزود: به دلیل اینکه اتمام حجت کنیم به دلیل اینکه مردم ما بدانند ما در کار‌ها حساب شده عمل می‌کنیم و عجله در کار‌ها نمی‌کنیم. آقای روحانی ادامه داد: بدلیل اینکه ما می‌دانستیم و می‌دانیم برجام چقدر مهم است و ویرانی برجام چقدر برای منطقه و جهان خسارت بار است به همین دلیل به آن‌ها پاسخ مثبت دادیم و قرار بود که چند هفته صبر کنیم چند ماه صبر کردیم. وی افزود: مجدداً​ آن‌ها تماس گرفتند و ا زما خواستند کمی بیشتر به آن‌ها مهلت دهیم و ما باز هم این مهلت را به آن‌ها دادیم براساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام ۴ نوبت با ۵ کشور باقیمانده در برجام مذاکره شد هم دو بار در سطح معاونین هم دوبار در سطح وزرا مذاکره انجام شد.

رئیس جمهور گفت: ساز و کار برجام را ما به کار گرفتیم از آن استفاده کردیم و به لحاظ حقوقی قدم‌هایی را که باید برداریم برداشتیم. وی تاکید کرد: ​دوستان ما نیز قدم‌های خوبی را هر چند ناکافی برداشتند و اروپایی‌ها ولو از لحاظ زبان تبلیغات مواضع خوبی در پیش گرفتند منتها در مقام عمل و بویژه در بخش مسائل اقتصادی متاسفانه ناتوان بودند.

 

همه باید یک صدا، متحد و منسجم باشیم 

رئیس جمهور گفت: اگر در داخل کشور اختلاف سلیقه ای داشتیم به خاطر فشار امریکا این اختلاف سلیقه ها را کنار گذاشته و کنار می گذاریم. رئیس جمهور افزود: امروز از هر روز دیگر مجلس، دولت، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ملت تحت هدایت های مقام معظم رهبری باید یک صدا، متحد و منسجم باشیم.

 

برجام به نفع کل جهان بود 

رئیس جمهور توافق برجام را به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران دانست. آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: امروز یکسال از خروج غیرقانونی امریکا از توافق برجام و همچنین زیرپا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد.

امروز ما مصممیم یک تصمیم ملی و راهبردی مهمی را به عرض ملت ایران برسانیم. وی اضافه کرد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی بود برجام نه تصمیم فردی، نه جناحی و نه دولتی بود برجام تصمیمی ملی و تصمیم کل نظام بود و مردم ما هم قبل از برجام و هم بعد از آن دو بار پای صندوق آمدند و این راه را تایید کردند.

رئیس جمهور افزود: در سال ۹۲ مردم پای صندوق آمدند و با ۱۸ میلیون رای مثبت به دولت خواستند تا دولت خلاقیت جدیدی برای حل و فصل مسائل سیاسی و گشودن گره‌ها به کار گیرد که ما اسم آن را تدبیر یا تعامل سازنده می‌گذاریم بعد از چهارسال از توافق برجام و اجرای آن یک بار دیگر مردم پای صندوق آرا آمدند و این بار نه ۱۸ میلیون بلکه با ۲۴ میلیون و یک بار دیگر به اعتدال و تعامل سازنده و تدبیر رای دادند.

وی تصریح کرد: از آغاز توافق برجام دشمنان ایران یعنی تندرو‌های امریکا، صهیونیسم با این توافق مخالف بودند همه آن‌هایی که ضد برجام بودند ضد ایران هم بودند و امروز هم هستند البته انتقاد جدای از ضد برجام بودن است هر کسی می‌تواند راجع به هر موضوعی منتقد باشد و نقد کند این حق همه مردم است.

آقای روحانی گفت:، اما دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست‌ها، ارتجاع و تندرو‌های امریکا بود برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود و لذا آن‌ها همه توان خود را از سال ۹۳ تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را ویران کنند و فرو بریزند.

وی تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت جدید امریکا که مجموعه شرایط انتخاباتی اش یک شرایط نامتعارف و غیر معمول در آمریکا بود علی رغم اینکه همین جناح از مردم با شعار‌های صلح، سربازانمان را از این منطقه خارج می‌کنیم، ما به نفع ملت امریکا کار می‌کنیم و در مسیر حقوق و قانون حرکت می‌کنیم رای گرفتند، اما متاسفانه به تعهداتشان عمل نکردند و گروه تندرویی که در داخل کاخ سفید امروز بسیاری از امور را در دست دارد حتی اختیار کار را از شخص رئیس جمهور گرفته است.

 

 در چارچوب برجام امروز اولین قدم قاطع خود را برمی داریم 

رئیس جمهور گفت: بیش از ۷ ماه پیش در سازمان ملل متحد اعلام کردم که استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران؛ تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید و اقدام در برابر اقدام است. امروز می‌خواهیم به آن سخنان عمل کنیم و بگوییم در چارچوب برجام ما امروز اولین قدم قاطع خود را برمی داریم.

رئیس جمهور گفت: کل اقدام امروز ما دو اقدام است به یک معنا دو فروش یعنی نه اورانیوم غنی شده ای می‌فروشیم و نه آب سنگین را می‌فروشیم.

 

روزه قدرت مقاومت و فلسفه تقوا است 

رئیس جمهور روزه را قدرت مقاومت و فلسفه تقوا خواند و گفت:: ­فلسفه اصلی روزه توانمندسازی انسان در برابر خواسته‌های شخصی و فداکاری برای خواسته‌های عمومی است. آقای روحانی در ابتدای سخنان خود در جلسه امروز هیئت دولت ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان، ماه اخلاص، قرآن، قیام، صیام و ماه شب‌های قدر را به همه مسلمانان و ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت می‌گویم.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم ملت بزرگ ما حداکثر استفاده را از ماهی که ماه رحمت، برکت و مغفرت است بهره برداری و استفاده کند، فلسفه اصلی روزه توانمندسازی انسان در برابر خواسته‌های شخصی و فداکاری برای خواسته‌های عمومی است.

آقای روحانی گفت:: همه روزه این جمله است که از خواست شخصی می‌گذریم و به خواست عمومی و معنوی خود پاسخ مثبت می‌دهیم، روزه همان صبر است و در قرآن نیز از روزه بعنوان صبر نیز یاد شده است.

رئیس جمهور روزه را قدرت مقاومت و فلسفه تقوا خواند و گفت:: تقوا همان قدرت فوق العاده روحی انسان در برابر انواع لغزش‌ها و ایستادگی برای اهداف بلند انسانی است، امیدوارم در این ماه رمضان همه بتوانیم بعنوان میهمان خداوند بزرگ از این سفره پرفیض استفاده و بهره برداری کنیم.

 

 امروز مصممیم تصمیم ملی را به عرض مردم برسانیم 

رئیس جمهور درجلسه دولت با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و خروج امریکا از برجام گفت: امروز مصممیم تصمیمی ملی و راهبردی را به عرض ملت شریف ایران برسانیم

 

 

منبع: صداوسیما

الف خ ۷۲ /