با خنده گفت: «بابا آدرس بدید!» این یکی از درخواست‌های آقای رئیس جمهور از مردم تبریز در افتتاحیه رویداد «تبریز۲۰۱۸» بود، سالی که در آن تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، درست یا غلط، سال‌هاست که به آدرس‌ دادن تبریزی‌ها خرده می‌گیرند. مسافران می‌گویند نشانی‌هایی که از مردم تبریز می‌گیرند «سردرگم‌‌شان می‌کند». از هر طرف که به مسئله نگاه کنیم، فارغ از درست یا نادرست بودنش، این گمان درمورد تبریزی‌ها به ضرر پایتخت گردشگری جهان اسلام تمام می‌شود.

اما بیایید نیمه پر لیوان را ببینیم، شاید همین حرف و حدیث‌های مدام باعث شد که تبریز اولین شهری باشد که در ایران تاکسی‌های «از من بپرس» را راه‌اندازی کرد. تاکسی‌هایی که مهم‌ترین وظیفه‌شان دادن آدرس‌های درست به مسافران است.

در یکی از شلوغ‌ترین روزهای تابستان که هیچ اتاق خالی در هتل‌های تبریز پیدا نمی‌شود، در چند ایستگاه تاکسی‌های از من بپرس حضور یافتیم؛ در ایستگاهی مثل ائل‌گلی که جا برای سوزن انداختن هم نبود.

تابلوهایی که بر روی آن‌ها با خط درشت نوشته شده از من بپرس، مسافران را به پرسیدن وا می‌دارد، حتی اگر سوال مهم و ضروری نداشته باشند. مسافرها می‌گویند «دیدن تاکسی‌های از من بپرس آرامش‌بخش است. در یک شهر غریب راهنما یک نعمت است.»

ساعت که از ۴بعد از ظهر می‌گذرد، دور و بر تاکسی‌ها شلوغ‌تر می‌شود. یکی از مسافران نزدیک می‌شود و مرکز شهر را می‌پرسد، و راهنمای راننده شروع می‌کند به آدرس دادن. آدرس‌هایی که مسافر را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد می‌رساند.

هر تاکسی از من بپرس یک راننده دارد و هر راننده یک راهنماست که ماشین را از نقشه و بروشور و و لیست هتل‌ها و موزه‌ها پر کرده است. این رانندگان در دوره‌های تخصصی راهنمایی گردشگری حضور یافته‌اند و علاوه‌بر چندین مهارت در این حوزه، به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند تا بتوانند میزبان خوبی برای گردشگران دور دنیا باشند. برای همه آن‌هایی که برای دیدن پایتخت گردشگری جهان اسلام به این شهر سفر کرده‌اند.

البته داشتن مهارت و سواد گردشگری لازمه یک راهنمای گردشگری است، اما کافی نیست؛ رانندگان تاکسی‌های از من بپرس واقعا می‌خواهند راهنمایی کنند؛ این شور و شوق میزبانی است که باعث می‌شود از صبح تا شب مردم را راهنمایی کنند و باز با لبخند سوال‌ها را جواب بدهند.

ابراهیم راستی یکی از همان رانندگان راهنما است که می‌گوید به عنوان عضو کوچکی از سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، ۸ سال است که مشغول فعالیت در حوزه تاکسی‌های از من بپرس است.

او در گفتگو با شهریار توضیح می‌دهد: «افتخار می‌کنم که توانسته‌ایم مسافران را راضی نگه داریم و بتوانیم خدمات مناسبی در حوزه نقشه‌دهی، آدرس‌دهی و معرفی هتل‌ها و ستادهای اسکان فرهنگیان ارائه کنیم. اینکه مسافران با خاطره خوش شهرمان را ترک کنند، تمام خستگی را از تن‌مان بیرون می‌کند.»

محمدرضا مشمول، دیگر راننده تاکسی‌های از من بپرس در گفتگو با شهریار می‌گوید که روزانه بیش از ۲۰۰ نفر را به نقاط مختلف شهر و مخصوصا موزه‌ها راهنمایی می‌کند.

او توضیح می‌دهد: «پارک بزرگ ائل‌گلی، موزه شهرداری تبریز، خانه استاد شهریار، بازار سرپوشیده تبریز و… مکان‌هایی هستند که بیش‌تر از ما پرسیده می‌شوند.»

مشمول ادامه می‌دهد: «انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام باعث شده است در تابستان امسال میزبان تعداد بیش‌تری از مسافران خارجی و داخلی نسبت به سال‌های گذشته باشیم و همین باعث می‌شود سرمان بسیار شلوغ باشد و تمام روز به ارائه خدمات بپردازیم.

رضا خلیلی مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز در گفتگو با شهریار می‌گوید: «تاکسی‌های از من بپرس زیرنظر سازمان گردشگری شهرداری تبریز و با همکاری سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز درحال ارائه خدمت به مسافران می‌باشند».

به گفته او، ۸سال است که این تاکسی‌ها در تبریز فعالیت می‌کنند: «تابستان و ایام نوروز، شاهد اوج فعالیت‌های تاکسی‌های از من بپرس هستیم چراکه به تناسب حضور گردشگران و استقبال آن‌ها به ارائه خدمات بپردازیم.»

مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز اعلام می‌کند: «در مجموع در ۲ماه اول تابستان ۹۷، ۱۰۶هزار و ۸۰۰نفر توسط تاکسی‌های از من بپرس راهنمایی شده‌اند و این یک رقم قابل توجه است.»

تاکسی‌های از من بپرس و در کنار آن اتوبوس‌های تبریزگردی که به صورت کاملا رایگان برای مسافران خدمات ارائه می‌کنند، نمونه‌هایی از توسعه خدمات زیرساختی گردشگری می‌باشند.

بی‌شک شهری که می‌خواهد اقتصاد خود را در آینده‌ای نه‌چندان دور به سمت گردشگری بچرخاند، و توسعه خود را در چمدان گردشگران خارجی و داخلی جستجو کند، می‌بایست در زمان کنونی از فرصت‌های پیش‌آمده به بهترین نحو ممکن استفاده کند و به هزینه‌های این حوزه به عنوان سرمایه‌گذاری توجه کند.