عصر روز دوشنبه 13 فروردین ماه رژیم اشغالگر قدس در حمله ای تروریستی به محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق سوریه 6 تن از مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این کشور به شهادت رسیدند.

در پی شکست‌های ترمیم ناپذیر رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه، عصر دوشنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ هواپیماهای این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم «سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی» و «سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و پنج نفر از افسران همراه آنان به فیض شهادت نائل آمدند.

وزارت امورخارجه در واکنش به این اقدام مذبوحانه و تروریستی با انتشار بیانیه ای این حمله موشکی را با شدیدترین عبارات محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: بی شک این حمله زبونانه و نفرت‌انگیز، نقض مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک -ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق- و در مغایرت آشکار با مقررات بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین، کنوانسیون راجع به پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین المللی از جمله ماموران دیپلماتیک ۱۹۷۳ و منشور ملل متحد است و انتظار این است که تعرض شنیع و خلاف حقوق بین‌الملل یادشده، از سوی دولت ها و مجامع بین‌المللی تقبیح و شدیدا محکوم شود.

همچنین در این بیانیه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و دبیر کل آن سازمان انتظار می‌رود در مسیر مقابله با اعمال متخلفانه و ناقض مقررات بین‌المللی رژیم صهیونیستی اسراییل که تهدید کننده صلح و امنیت بین‌المللی تلقی می شوند، واکنش لازم و سریع را داشته و اینگونه اعمال جنایتکارانه و تروریستی را محکوم و تقبیح کنند.

وزارت امور خارجه در این بیانیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و در کمال حکمت و درایت، رژیم متجاوز و مفلوک صهیونیستی را از جنایت جدید خود پشیمان می کند و این رژیم جعلی با توسل به اینگونه جنایات ددمنشانه، هرگز از شکست محتوم نجات نخواهد یافت. در عین حال جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به جامعه بین‌المللی نسبت به فعالیت های ماجراجویانه رژیم جعلی اسرائیل برای گسترش دامنه‌های جنگ در منطقه و خارج از جغرافیای فلسطین اشغالی، مسئولیت عواقب و پیامدهای حمله جنایتکارانه به نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق را متوجه رژیم غاصب صهیونیستی می‌داند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی به مناسبت حمله به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت سرلشکر زاهدی و همرزمانش تاکید کردند که رژیم غاصب و منفور صهیونیست را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.

ایشان فرمودند: شهدای ما چیزی را از دست نداده و پاداش خود را دریافت کرده‌اند، ولی غم فقدان آنان برای ملت ایران به‌ویژه هرکه آنان را می‌شناخت سنگین است. رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد به حول و قوه‌ الهی.

زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به شورای امنیت، در پی حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواست این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشستی فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند.

به گفته معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه امروز سه شنبه به وقت محلی (نیویورک) برگزار می شود .

سید احمد سادات کارشناس مسائیل منطقه در بررسی علل وقوع این جنایت توسط رژیم صهیونیستی به ایرنا گفته است:

این حمله ریشه در چندین عامل اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

۱- ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه؛ پس از گذشت قریب به شش ماه از طوفان الاقصی و حمله همه جانبه‌ی رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم به اهداف اعلامی خود، از جمله ترور برخی فرماندهان حماس از جلمه یحیی سنوار و محمد ضیف و … نرسیده است. همچنین اینکه تونل‌های غزه نیز کماکان وجود دارد و هر روز تعدادی از صهیونیست‌ها در غزه توسط مجاهدان فلسطینی شکار می شوند.

اسرای صهیونیست هنوز آزاد نشده‌اند و تعدادی از آنها در بمباران‌ها کشته شده اند. رهبران سیاسی حماس و جهاد اسلامی هم در سلامت هستند. بنابراین این رژیم در دستیابی به اهداف خود ناکام بوده است.

۲- اختلافات داخلی و افزایش اعتراضات؛ در پی ناکامی‌های پیش گفته اسرائیل با تنش‌ها و اختلافات داخلی بی سابقه‌ای روبرو شده است، این امر باعث شده تا اعتراضات گسترده‌تری در آن رژیم شکل بگیرد. همگی نسبت به نحوه‌ی مدیریت جنگ معترض هستند و خواستار استعفای نتانیاهو شده‌اند.

مطالبات آزادی اسرا افزایش یافته وضعیت آواره های شمال و تورم شدید اقتصادی در پی نا امن شدن حمل و نقل دریایی هم مزید بر علت شده است. از سوی دیگر خستگی و فرسودگی نیروهای نظامی، وضعیت کابینه‌ی ائتلافی را به شدت شکننده کرده است.

۳- با توجه به عدم حذف شخصیت‌های کلیدی حماس و جهاد اسلامی، صهیونیست‌ها به هدفی آشکار و در دسترس حمله کردند. بر اساس این حمله‌ی موشکی شخصیت کلیدی و فرمانده عالیرتبه‌ی ایران که مسئولیت کمک به مقاومت سوریه و لبنان را بر عهده داشت شهید کرده تا با حذف فیزیکی وی، ژست موفقیت گرفته تنفسی برای خود ایجاد کنند.

۴- از طرفی مذاکرات اسرائیل با حماس در قاهره در جریان است و این رژیم با انجام این عملیات به دنبال امتیاز گیری در مذاکرات مذکور بوده تا با حذف شخصیت‌های کلیدی حامی مقاومت فلسطین، مقاومت از شروط خود کوتاه بیاید و تسلیم خواسته‌های این ژیم شود.

۵- از سوی دیگر صهیونیست‌ها به دنبال پاسخ شتابزده‌ی ایران هستند تا از فشار چند جانبه بر خود بکاهند و از طرفی در پی پاسخ شتابزده‌ی ایران چشم به درگیری ایران و آمریکا دوخته‌اند. اما تا این مرحله، درگیری و تنش بین محور مقاومت و آمریکا از سوی دو طرف مدیریت شده است و این امر به سود نتانیاهو و کابینه ی افراطی وی نیست. آنها به طُرق مختلف به دنبال گسترش دامنه‌ی تنش و درگیری بوده تا به نحوی با کشیدن پای ایران و آمریکا به درگیری‌ها از فشار بر خود بکاهند.

۶- این حمله نشان می‌دهد این رژیم در پی حملات و ترورهای قبلی گستاخ‌تر شده و این دفعه به مرکز دپلماتیک ایران حمله کرده است. به هر حال در پاسخ به این حمله باید اقدامی حکیمانه و در خور صورت گرفته تا موازنه‌ی تهدید برقرار شود بازدارندگی لازم در این زمینه ایجاد شود.

 

  • منبع خبر : شرح آنلاین