ناظر علمی مرکز نظامی پژوهی تبریز از برگزاری کلاس های رایگان آموزشی برای علاقمندان به تاریخ ادبیات و نظامی گنجوی خبر داد.

دکتر ابراهیم اقبالی در گفت و گو با خبرنگار شرح آنلاین ضمن بیان این خبر گفت: این دوره ها از بهمن ماه سالجاری به صورت رایگان برای عموم دانشجویان، دانش آموزان و علاقمندان نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی سده ششم هجری در محل مرکز نظامی پژوهی برگزار می شود.

وی افزود: اولین کلاس نظامی خوانی با موضوع هفت پیکر شنبه ۶ بهمن توسط جواد رنجبر درخشیلر از ساعت ۱۶و ۳۰ تا ۱۸ آغاز و هر هفته در همین ساعت ادامه می یابد. همچنین کلاس طرحی نو با محوریت کاربردی کردن نظامی از یکشنبه ۳۰ دی ماه ساعت ۱۶ و ۳۰ تا ۱۸ توسط دکتر ابراهیم اقبالی به صورت هفتگی در همین روز برگزار خواهد شد.

اقبالی ادامه داد: کلاس های شرح مخزن الاسرار نظامی هم از چهارشنبه ۳ بهمن ماه به صورت یک هفته در میان توسط دکتر احد فرشبافیان صافی در محل این بنیاد واقع در چهارراه باغشمال برگزار می شود.

ناظر علمی مرکز نظامی پژوهی تبریز گفت: علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۰۴۱۳۵۵۵۳۱۹۳۳ و ۳۴ تماس یا از طریق پست الکترونیکی nezamishenasi@gmail.com یا از طریق شبکه اجتماعی تلگرام با آی دی https://t.me/nizamiganjavi از دیگر برنامه های این بنیاد اطلاع داشته باشند.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی (زادهٔ ۵۳۵ هـ. ق در گنجه درگذشتهٔ ۶۰۷–۶۱۲ هـ. ق) شاعر و داستان‌سرای ایرانیو پارسی‌گوی حوزهٔ تمدن ایرانی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی شناخته شده‌است. آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.

نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.

شعر نظامی به زبان‌های گوناگون درآمده‌است، برای نمونه خمسه به همّت رستم علی‌اف به زبان روسی ترجمه و منتشر شده‌است.

روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجه‌ای است.