ایلام،(شرح آنلاین) - سنگ اندازی در استخدام جوانان مستعد و نخبه در دستگاه های اجرایی موضوعی است که گریبان بسیاری از افراد این قشر کشورمان را گرفته و در ایلام نیز بسیاری با آن دست و گنجه نرم می کنند.

فاطمه اسماعیلی نیا از جمله این جوانانی است که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده اما در آخرین لحظه علی رغم دارا بودن شرایط علمی و بومی نامش از لیست استخدامی های استان خط خورده است. شرح ماجرا را به قلم خود او در زیر می خوانیم:

اینجانب فاطمه اسماعیلی نیا از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش تیرماه ۱۳۹۷ سهمیه شهرستان چرداول-ایلام، رشته شغلی دبیری ادبیات، به نمره مصاحبه استخدامی اعتراض دارم.

با وجود رتبه اول در آزمون کتبی استخدامی و اختلاف نمره بسیار بالاتر از رقیب و نمره مصاحبه بالای من، متاسفانه نمره مصاحبه رقیبم را به طوری حساب شده و هدفمند، بدون هیچ روزمه علمی، نزدیک به نمره من دادند که توانست با ضریب بومی شهرستان و اختلاف خیلی کم جلو بیفتد و در نهایت قبول بشود.

همسر بنده بومی شهرستان محل استخدامی هستند و من میتوانستم به تبعیت از محل تولد همسرم، بومی شهرستان محسوب بشوم. در مرحله بررسی مدارک متوجه این موضوع شدم ولی چون وضعیت رقیبانم را ارزیابی کردم و اختلاف نمرات و سطح رزومه علمی ام را سنجیدم نیازی به اصلاح این مورد احساس نکردم.

من همان موقع به بازرسی وزارت آموزش و پرورش شکایت کردم . بعد از سه ماه مکاتبه اداره کل آموزش و پرورش استان با دانشگاه فرهنگیان و درخواست پاسخگویی به اعتراض من نسبت به دو بند از مصاحبه رقیب که مربوط به ارائه مستندات در مورد سابقه تدریس و مقاله و پژوهش بوده، دانشگاه فرهنگیان هیچ مستنداتی ارائه نکرده و در واقع هیچ مدارکی وجود نداشته و مصاحبه کنندگان صرفا به خاطر التماس ها و اصرارهای آن شخص نمره این دو آیتم را به طور کامل منظور کرده اند. در واقع، اگر نمره این دو آیتم از نمره این خانم کم می شد من با وجود اینکه بومی استان بودم و آن خانم بومی شهرستان، باز هم من قبول می شدم.

با کارشناس حقوقی دانشگاه فرهنگیان صحبت کردم گفتند در این زمینه دانشگاه فرهنگیان باید پاسخگو باشد .

من دانشجوی سال آخر مقطع دکتری، ۲۹ ساله، دارای رتبه اول فارغ التحصیلی در دو دوره کارشناسی ارشد و دوره آموزشی دکتری(بعد از آزمون جامع)، دارای ۱۰ عنوان مقاله علمی پژوهشی و همایش معتبر بین المللی، دارای لوح تقدیر به عنوان جوان برتر استان در سال ۱۳۸۶ از طرف اداره کل امور جوانان و آموزش و پرورش، سابقه پنج سال تدریس به صورت مدرس مدعو در دانشگاه ایلام و دانشکده علوم قرآنی وابسته به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه پیام نور را هم دارم.

من با مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در آزمون ثبت نام کردم. اون خانم، مدرک لیسانس از دانشگاه اهواز داره و هیچ روزمه علمی و سابقه تدریس نداره و ۳۵ساله هستند.در مرحله کتبی آزمون، نمره من ۱۱نمره از اون خانم بیشتر بوده و در مصاحبه ۲٫۶۶ نمره بیشتر بوده نمره من.

نامه اداره کل آموزش و پرورش در جواب نامه نماینده قم حاج آقا ذوالنور که اصل شکایت و مستنداتی رو که برای شما فرستادم رو به وزارت فرستاده بودند و ازشون جواب خواسته بودند که متأسفانه اداره کل آموزش و پرورش ایلام جواب غیر منطقی و بی پایه و اساسی داده است.