( شرح آنلاین ) - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نفوذ منطقه‌ای ایران امری نیست که بتوان با خواست یکی دو کشور آن را کاهش یا افزایش داد، گفت: ما در مسائل داخلی و خارجی خود از دیگران اجازه نمی‌گیریم.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، پیرامون استعفای ظریف و گمانه زنی پیرو اختلاف نظر با روحانی اظهار داشت: در این خصوص توضیحات لازم داده شد این استعفا موضوعی شخصی یا بر اثر اختلاف نظر با آقای روحانی نبود بلکه همانطور که گفته شد تلاشی برای ارتقای جایگاه وزارت امور خارجه بود.

وی گفت: آقای ظریف اعتقاد دارد وزارت امور خارجه علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود، باید جایگاه حقیقی‌اش را پیدا کند تا بتواند از جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی دفاع کند. لذا مرتبط کردن استعفای ظریف به جناح بازی‌های رایج و بیان اینکه منشأ آن، اختلاف نظر با رئیس‌جمهور بود، موضوعی اشتباه است.

قاسمی در خصوص سفر اخیر بن سلمان به پاکستان و اینکه آیا این کشور تعهدات خود را به ایران انجام خواهد داد یا خیر؟ افزود: روابط ما با پاکستان دیرینه است و به‌عنوان دو کشور همسایه حُسن همجواری را در روابط خود لحاظ می‌کنیم. اختلافات پیش آمده خواست حاکمیت آن کشور نیست اگر چه ما از آنها خواستیم با جدیت بیشتری بحث تأمین امنیت مرزهای دو کشور را پیگیری کنند و تماس‌های دائمی در این راستا میان ایران و پاکستان وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اختلافات میان هند و پاکستان و موضع ایران در قبال آن بیان کرد: افزایش تنش میان هند و پاکستان را از ابتدا مذموم دانستیم و با توجه به تحولات بیشتری و بین‌المللی افزایش تنش را به مصلحت هیچیک نمی‌دانیم و از آنها خواستیم از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز اختلافات خود را حل کنند.

وی تصریح کرد: ایران از هر کمکی در راستای ایجاد صلح و دوستی میان دو کشور هند و پاکستان در صورت نیاز آنها امتناع نخواهد کرد.

قاسمی در خصوص فشارهای وارده برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران، گفت: بحث نفوذ منطقه‌ای ایران که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی روی آن تحرکاتی صورت می‌گیرد یک نفوذ مردمی و ذاتی است و ربطی به اقدام خاصی از جانب ما ندارد و این نفوذ معنوی امری نیست که بتوان با خواست یکی دو کشور آن را کاهش یا افزایش داد چرا که به پیوستگی‌های تاریخ و جغرافیا باز می‌گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران کشور شرط پذیری نیست و در حوزه مسائل داخلی و خارجی خود از دیگران اجازه نمی‌گیریم و با استقلال لازمی که داریم سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود را پیش خواهیم برد.