سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان گفت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.

ناصر کنعانی شامگاه سه شنبه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه  قره باغ خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین الملل تاکید کرده و از اینرو اشغال سرزمین های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.

کنعانی با بیان اینکه نزدیک به ۲ سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و بسوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام بر می‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نمی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تاکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه ای ۶ جانبه در تهران اعلام می‌کند.

  • منبع خبر : وزارت امورخارجه