تبریز ، (شرح آنلاین) - با نزدیک شدن به ایام عید و شروع سال جدید شمسی یکی از دغدغه های خانواده ها چگونگی نگهداری از ماهیان زیبای سفره هفت سین حداقل تا روز سیزده بدر است که در این روز ماهی را به طبیعت سپرده و از اینکه شاهد مرگ این مخلوقات زیبا شوند رهایی یابند ، اما ما در این یادداشت سعی داریم تا با آموزش نکاتی بسیار ساده طول عمر این ماهی را در خانه شما تا چندین سال تضمین کنیم .

چرا ماهی قرمز ؟

امروزه محققان روانشناسی بخوبی دریافته اند که نگهداری از حیوانات در محیط زندگی انسان تاثیر بسزایی در شادابی افراد و درمان افسردگی دارد ، اما بسیاری از حیوانات خانگی مشکلات بسیاری را همراه خود به محیط خانه وارد می کنند که از ساده ترین این مشکلات می توان به بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی اشاره کرد ، اگر از مبحث دیدگاه اجتماعی و عرفی که در مورد نگهداری بعضی از حیوانات است بگذریم فضای اشغال شده توسط حیوانات خانگی و محیطی که تحت تاثیر آثار مخرب آنان قرار می گیرد نیز یکی دیگر از مشکلات نگهداری این دسته از حیوانات بشمار می رود .

اما ماهی قرمز نه تنها شامل هیچ یک از موارد مطروحه نمی باشد بلکه در سالم سازی فضای روانی محیط خانه بسیار تاثیر گذار خواهد بود ، چند دقیقه تمرکز و دقت در حرکت این ماهیان زیبا می تواند خستگی روزانه شما را رفع کرده و شادابی و سرزندگی را به شما تزریق کند .

با توجه به همه موارد گفته شده ، اینکه ماهی قرمز می تواند زیباترین و بی خطر ترین سرگرمی افراد خردسال خانه باشد نیز غیر قابل چشم پوشی است .

 

چه نوع ماهی قرمزی مناسب خرید است ؟

لازم به ذکر است واژه “ماهی قرمز” کلمه ای اصطلاحی است و این ماهی در رنگ های مختلفی از جمله نارنجی ، سفید ، زرد ، مشکی ، قهوه ای و رنگ های ترکیبی بسیار زیبایی در بازار عرضه می شود ، پس قرمز بودن رنگ ماهی نشانه سالم بودن ماهی نیست .

از اصلی ترین نشانه های سلامت ماهی شرایط جسمانی و فیزیکی ماهی است که قابل مشاهده می باشد ، ماهی سالم دارای باله ها و دم سالم و بدون زخم و بریدگی بوده و چشم ها بیرون زدگی نداشته و وضعیت حرکت ماهی بصورت عادی می باشد . البته لازم بذکر است که اندازه و شکل باله ها و دم در نژاد های گوناگون متفاوت است اما اگر زخم یا بریدگی در باله ها و دم باشد به خوبی قابل مشاهده است .

 

بهترین مکان برای نگهداری ماهی کجاست؟

شرایط اقلیمی زادگاه این ماهی محیطی معتدل و سرد است پس نگهداری از این ماهی در محیط گرم ( بصورت غیر حرفه ای ) می تواند موجب مرگ ماهی شود . علاوه بر دمای محیط یکی دیگر از اصلی ترین شرط ها برای زنده ماندن این نوع ماهی وجود اکسیژن کافی در آب است که برای این منظور استفاده از پمپ هوا لازم اما ضروری نیست .

مخزن نگهداری از این ماهی می تواند طیف گسترده ای از تنگ های موجود در بازار باشد اما بهترین مخزن برای نگهداری از این ماهی ظروف کاسه مانند هستند که ضمن اینکه ارتفاع آب تا حد امکان کم باشد سطح تماس آب با هوا نیز وسیع باشد تا ورود اکسیژن به آب و دفع گازهای سمی بخوبی انجام گیرد .

پس اگر ماهی را در تنگ هایی با دهانه کوچک و درون خانه نگهداری می کنید بعداز گرفتن عکس یادگاری و زمان تحویل سال به کاسه و یا هر مخزن کاسه مانندی انتقال داده و آن را در محیط معتدلی همچون راه پله یا تراس قرار دهید و مراقب باشید که ماهیان ضمن اینکه نتوانند از مخزن به بیرون بپرند از گزند حیواناتی همچون گربه و کلاغ درمان باشند ، بدین منظور می توان از وسیله ای مشبک مانند آبکش استفاده کرده و روی مخزن مذکور قرار داد .

 

نسبت اندازه ماهی به تنگ چقدر باید باشد ؟

بطور کلی برای حفظ سلامتی ماهی و آب ، اندازه ماهی نسبت به مخزن هر چقدر کوچکتر باشد بهتر بوده و کنترل تمیزی آب و حفظ اکسیژن در آن ساده تر است . برای مثال ماهی ای به طول ۳ سانتی متر برای مخزنی به قطر ۲۰ سانتی متر بسیار مناسب متر از ماهی به طول ۶ سانتی متر است ، زیرا که ماهی هر چقدر بزرگتر باشد میزان مصرف اکسیژن بیشتر و دفع فضولات بیشتری خواهد داشت .

همین شرایط در تعداد ماهیان نیز صدق میکند ، مطمئنا یک ماهی متوسط کمتر از چندین ماهی کوچک نیاز به اکسیژن داشته و آلودگی کمتری تولید می کند .

 

آیا ماهی قرمز نیاز به غذا دارد ؟

هر موجودی برای رشد و ادامه زندگی نیاز به نیرو و انرژی دارد و غذا یکی از راه های تامین انرژی موجودات بشمار می آید ، ماهی قرمز نیز همچون همه موجودات زنده نیاز به غذا دادن و مراقبت های غذایی دارد . ماهی از گرسنگی نمی میرد ولیکن عدم غذادهی به ماهی می تواند موجب تضعیف سیستم دفاعی ماهی گشته و توان مقاومت ماهی را در برابر بیماری های گوناگون کاهش می دهد .

غذاهای بسیار متنوعی برای این نوع ماهیان در بازار عرضه شده است ، بهترین و مناسبت ترین غذای موجود در بازار برای ماهی قرمز “پولکی” است که در همه مغازه های آکواریوم فروشی موجود بوده و با نازلترین قیمت قابل تهیه می باشد ، علاوه براین کاهوی گندیده و اسفناج آبپز از محبوب ترین غذا های این ماهی بشمار می رود . گاهی نیز می توان از خیار رنده شده (بدون تخم) استفاده کرد که تنوع غذاهای گیاهی موجب شادابی ماهی و براق شدن فلس ها می گردد .

 

چرا آب تنگ ماهیان عید کدر می شود ؟

جالب است بدانید که ماهی قرمز معده نداشته و هرچه می خورد بلافاصله از طریق روده دفع می کند برای همین معروف است که ماهی قرمز سیری ناپذیر است و هرجقدر غذا بدهید می خورد ، حال شما حساب کنید اگر نسبت اندازه و تعداد ماهیان شما با اندازه تنگ اصولی نباشد چقدر سریع آب موجود در تنگ پراز فضولات ماهی می شود ، علاوه براین شما اگر مقدار سمی که ماهی از طریق آبشش ها به آب منتقل میکند به اضافه میزان غذای مانده در آب را حساب کنید می فهمید که چه فضای وحشتنکی در آن آب کدر بوجود آمده است .

آسان ترین راه برای حفظ شفافیت آب ، غذادهی مناسب و اصولی و تعویض بموقع آب است .

 

چه زمان و چگونه آب تنگ را تعویض کنیم ؟

اگر آب تنگ رو به کدری رفت که مطمئنا یکی از عوامل مذکور در قسمت قبل موجب آن بوده بلافاصله آب تنگ را عوض کنید اما اگر ماهیان را در مخزن مناسبی نگهداری میکنید که آب کدر نمی شود و تنها مشکل آلایندگی فضولات موجود در آب می باشد بهتر است هر دو الی چهار روز (نسبت به اندازه مخزن) ۲۰% از آب را تعویض کرده و به اصطلاح سر ریز کنید و هر یک الی دوهفته آب مخزن را تعویض کنید .

توجه داشته باشید که برای افزودن آب تازه به آب ماهیان یا تعویض آب ، باید آب مورد استفاده را حداقل ۲۴ ساعت در مکانی هم دما با محیطی که ماهیان در آن قرار دارد ، قرار دهید تا ضمن هم دمایی با آب ماهیان کلر موجود در آب از آن خارج شود . آب کلردار بسرعت می تواند ماهیان شما را از پای دربیاورد .

در پایان ، نوروزی پر از روزی و نشاط برای شما و خانواده عزیزتان آرزومندیم .