حرکت مترو تبریز روی ریل تصمیمات سلیقه ای

وحید خوش زرع//
توسعه و گسترش سیستم حمل ونقل عمومی درون شهری در دنیای امروز و شهرهای بزرگ وپرجمعیت یکی از شاخص های توسعه شهری محسوب می شود.کاهش ترافیک،کاهش آلاینده های محیط زیست،کاهش اتلاف زمان و…….از جمله مزایای گسترش حمل ونقل درون شهری همانند مترو،تراموا،اتوبوس های BRT و……می باشد.مسئولان دولتی و شهری در کلانشهر تبریز به عنوان یکی از ۵ شهر پر جمعیت کشور از دو دهه قبل اقدام به راه اندازی خط مترو نموده اند اما تاکنون پس از گذشت نزدیک به بیست سال خط یک مترو تبریز به طور کامل راه اندازی نشده است.
نیاز مالی بالای احداث خط مترو ،عدم پرداخت سهم مورد نیاز مالی توسط شهرداری هاو دولت ها در زمان های مختلف و مشکلات خرید واگن را تنها بخشی از دلایل زمانبر بودن احداث کامل خط یک مترو تبریز میتوان نام برد.در این راستا بر اساس نظر مسئولین وقت استان وکلانشهر تبریز قرار شد خط یک مترو در سه فاز از ائل گلی تا فلکه دانشگاه، از فلکه دانشگاه تا میدان ساعت و فاز سوم از میدان ساعت تا میدان امام حسین احداث وراه اندازی شود.
از ابتدای سال جاری بالاخره سوت قطارمترو به میدان ساعت رسید واین امید متصور بود که با استفادده از مترو شاهد کاهش بارترافیکی در مسیر های مرکز شهر به سمت شرق را شاهد باشیم.اما اعمال برخی روشهای سلیقه ای که در ذیل تنها به مواردی از آنها اشاره می شود این امکان نشده که امید است با اصلاح این مشکلات و رفع مشکلات فنی در خصوص افزایش ساعات کاری و کاهش زمان انتظار در ایستگاه ها شاهد توسعه هر چه بیشتر استفاده از حمل ونقل درون شهری بویژه مترو در کلانشهر تبریز باشیم.

تعطیلی مترو در روزهای جمعه و روزهای تعطیل هفته
اعلام ساعت کاری و تعطیلی سرویس دهی در روزهای تعطیل و جمعه یکی ازنکاتی است که باعث عدم استقبال عمومی از مترو می شود.در حالیکه مسیر مترو تبریز از مرکز شهر به سمت بزرگترین تفرجگاه شهری است بی شک عدم ارائه سرویس در روزهای تعطیل و جمعه باعث می شود تا شاهد ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به ائل گلی بوده و همچنین ایجاد نابسامانی در پارک وسایل نقلیه در محدوده این پارک بزرگ شود این امر علاوه بر مشکلاتی که به صاحبان وسایل نقلیه در خصوص پیدا نکردن جای پارک مناسب می رساند ، برای واحد های مسکونی و شهروندان ساکن در آن واحد ها در محدوده این پارک نیز مزاحمت هایی ایجاد می کند.چه بهتر است که در روزهای جمعه و تعطیل علاوه بر فعالیت مترو در این مسیر شاهد افزایش ساعات کاری آن نیز تا ساعات انتهایی شب می بودیم تا مردم بتوانند با فراغ بال از این وسیله حمل ونقل درون شهری به راحتی استفاده نمایند.
عدم نصب پله برقی
در حالیکه استفاده کنندگان از وسایل نقلیه عمومی در شهر را اکثرا خانم ها و افراد میانسال به بالا تشکیل می دهند اما در تبریز شاهد هستیم که ایستگاه های مترو بدون پله برقی بوده وباید مسافران مترو تنها در ایستگاه میدان ساعت ۱۲۰ پله را پایین یا بالا بروند.مشکلات متعدد جسمانی که اکثر افراد سالخورده و میانسال دارند این امر را برایشان غیر قابل استفاده و یا با مشقت های فراوان همراه نموده است. ضمن اینکه استفاده از پله با سنگ های مرمر در روزهای بارانی و برفی نیز خطراتی در خصوص لیز خوردن افراد به وجود خواهد آورد.در حالیکه در طول دو فاز راه اندازی شده خط یک مترو تنها در چند ایستگاه مشخص نیاز به پله برقی است که تصور نمی شود که خرید ونصب این پله ها هزینه های آنچنانی داشته باشد که از توان مدیران استان و کلانشهر تبریز خارج باشد.ضمن اینکه می توان با اجرای بسترها و برنامه ریزی هایی از کمک های بخش خصوصی نیز در راه اندازی این پله ها بهره جست.

عدم ارائه سرویس رایگان در مناسبت ها
بر اساس اطلاع رسانی های صورت گرفته در سالهای اخیر شاهد ارائه خدمات رایگان در روزهای خاص برای گرامیداشت بسیاری از مناسبت های دینی و یا ملی از سوی مسئولین شهری بودیم.گو اینکه برای آغاز سالتحصیلی در کشور معمولا استفاده از مترو و اتوبوس های تحت نظارت شهرداری ها خدمات رایگان برای دانش آموزان ودانشجویان ارائه می شود که امسال نیز بر اساس اعلام سازمان اتوبوس رانی تبریز و حومه ارائه سرویس اتوبوس های تندرو در تبریز روز اول مهر رایگان خواهد بود اما هنوز از سازمان قطار شهری تبریز و ارائه تسهیلا ت این چنینی در خصوص اول مهر خبری نیست.

Print Friendly, PDF & Email

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *