تبریز ، (شرح آنلاین) - ژرژ لیکنز با عملکرد مثبت خود در برنامه های تیمی تراکتورسازی، ثبات را برای این تیم به ارمغان است.

تیم تراکتورسازی در ۹ بازی اخیر خود تنها یک بار دروازه خود را باز شده دیده است و در این امر عملکرد خط دفاعی و خط هافبک این تیم و در راس آنها ژرژ لیکنز سرمربی سرخپوشان بیشتر به چشم می خورد.

ژرژ لیکنز مرد باتجربه بلژیکی که در نقل و انتقالات نیم فصل دوم به صورت غیر منتظره و با برکناری محمد تقوی از روی نیمکت این تیم به عنوان سرمربی تراکتور به روی کار آمد تا به حال با گذشت ۹ هفته از بازی های لیگ برتر توانسته است با دو مساوی و هفت برد تراکتور را از یک رقیب عادی به مدعی اصلی قهرمانی تبدیل کند.

اما آنچه توجه ها را به خود جلب کرده است شباهت سبک و سیاق بازی این مربی بلژیکی با کارلوس کیروش سرمربی سابق تیم ملی ایران است که با پایان جام ملت های ۲۰۱۹ از تیم ملی خداحافظی کرده و به عنوان سرمربی کلمبیا معرفی شد.

کارلوس کیروش در دوران حضور ۸ ساله خود در تیم ملی توانست خط دفاعی این تیم را تقویت کرده و با به کار گیری مهره های جوان و با استعداد ایرانی، عاملی شد تا گلزنی برای حریفان مقابل ایران به چالشی سخت برای آنها تبدیل شود.

تیم تراکتورسازی از این حیث و در مقایسه با تیم ملی گلزنی برای حریفان را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده است به طوری که تیم های مدعی قهرمانی مانند استقلال، سپاهان و پدیده نیز در باز کردن دروازه تیم تبریزی ناکام مانده اند.

کیروش در تیم ملی با چسباندن خط هافبک دفاعی به مدافعان دژ مستحکمی برای حریفان به وجود آورده بود که عبور از خط دفاعی برای حریفان را بسیار سخت می کرد؛ حال ژرژ لیکنز نیز با بازی دادن مهدی مهدی پور و اکبر ایمانی نزدیک به خط دفاعی تراکتور باعث شده است این تیم نیز از لایه مستحکم دفاعی برخوردار شود.

اما نکته قابل توجه در عملی کردن این کار، کارا نبودن این سیستم برای تیم های مختلف است که باعث شده است تنها تیم هایی بتوانند این سیستم را بر روی خود اجرا کنند که دارای خط حمله و فاز هجومی قدرتمند و موثر برای عبور از مدافعان حریف با تعداد کم هستند.

تراکتور امسال با دارا بودن چهره های شاخص مانند اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، آنتونی استوکس و یوکیا سوگیتا در خط حمله خود، بهترین شرایط را برای اجرای این سیستم دارد و مهاجمان تراکتور به تنهایی کافی هستند تا دروازه هر تیمی را باز کنند.

تیم تراکتورسازی با بستن قرارداد های بلند مدت با بازیکنان این تیم در ابتدای فصل، نگرانی جدایی مهره های اصلی و تاثیر گذار خود در پایان فصل را ندارد و با حفظ ثبات تیمی و تمرکز بیشتر بر روی بازی های آینده خود از لیگ امسال می تواند بهترین شرایط را برای خود رقم بزند.