مراسم سوگند 'سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهوری منتخب گرجستان عصر یکشنبه با حضور یک هزار و 800 میهمان از جمله 150 نماینده از 55 کشور برگزار شد .

به گزارش شرح آنلاین – اسپوتنیک گرجستان، زورابیشویلی با ادای سوگند ، نخستین زنی است که به ریاست جمهوری گرجستان می رسد، وی در عین حال پنجمین رئیس جمهوری این کشور است .

مراسم سوگند، در شهر تلاوی واقع در ۹۴ کیلومتر شمال- شرق تفلیس پایتخت گرجستان و در قلعه تاریخی «باتونیس – تسیخه» برگزار شد.

«آرمن کاراپتیان» رئیس جمهوری ارمنستان و «نیکولا سارکوزی» رئیس جمهوری پیشین فرانسه از میهمانان حاضر در این مراسم بودند.
سالومه زورابیشویلی» نامزد حزب حاکم ‘رویای گرجستان ‘ هشتم آذرماه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب ۵۹٫۵۶ درصد آرا به پیروزی رسید.

گریگول واشادزه نامزد نیروهای مخالف دولت توانست در این دور از انتخابات ۴۰٫۴۴ درصد آرا را کسب کند .

میزان مشارکت در این دور از انتخابات ۵۶٫۲۳ درصد بود .

نیروهای مخالف دولت گرجستان نتایج این انتخابات را به رسمیت نشاخته و مدعی هستند که انتخابات با تقلب و تخلف گسترده همراه بوده است .

** سالومه زورابیشویلی کیست ؟

خانم زورابیشویلی از سال ۲۰۱۶ میلادی نماینده پارلمان گرجستان است . او در سال ۲۰۱۰ میلادی ریاست کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور تحریم ها علیه ایران را بر عهده داشت .

زورابیشویلی، تابعیت دو گانه فرانسه و گرجستان را داشت که به تازگی در رابطه با معرفی نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری گرجستان از تابعیت فرانسه خارج شد.

وی ۶۶ ساله و متولد سال ۱۹۵۲ میلادی در پاریس در خانواده مهاجر گرجستانی است .

پدر بزرگ وی یکی از اعضای هیات دولت گرجستان در سال های ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹ میلادی بوده و پس از برقراری حکومت کمونیستی شوروی در گرجستان به فرانسه مهاجرت کرد .

زورابیشویلی فارغ التحصیل دانشگاه علوم سیاسی پاریس و دانشگاه کلمبیا آمریکا بوده و بعنوان دبیر اول سفارت فرانسه در آمریکا ، معاون نماینده دایمی فرانسه در اتحادیه اروپا و نیز رئیس دبیرخانه دفاع ملی فرانسه در امور بین المللی و استراتژی فعالیت داشته است .

زورابیشویلی در سال ۲۰۰۳ میلادی بعنوان سفیر فرانسه در گرجستان فعالیت خود را آغاز کرد و در ماه مارس سال ۲۰۰۴ میلادی،به عنوان وزیر امور خارجه گرجستان منصوب شد و نزدیک به یک سال و نیم در این سمت در دولت میخائیل ساآکاشویلی فعالیت داشت .

وی در ماه نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی به فعالیت خود در این سمت پایان داد و با تاسیس حزب سیاسی « راه گرجستان » مخالف دولت وقت این کشور در تظاهرات اعتراض آمیز سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ میلادی بطور فعال مشارکت کرد .

زورابیشویلی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کرد که به حضور خود در عرصه سیاسی گرجستان پایان می دهد.

وی در سال ۲۰۱۲ میلادی از ائتلاف « رویای گرجستان » که از سوی « بیدزینا ایوانیشوییلی» میلیاردر گرجستانی حمایت کرد ولی هیچ گاه به حزب رویای گرجستان نپیوست .