با آغاز به کار کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی شهرداری تبریز، ضمن کاهش هزینه های عمرانی، گامی بلند برای افزایش کیفیت آسفالت معابر برداشته شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، آسفالت مسئله پیچیده و دشواری نیست، اما شهرهای بزرگ وسیع و پیچیده اند؛ همین باعث می‌شود امکان آسفالت ، تعمیر و مرمت معابر شهری به طور منظم صورت گیرد. اما این نمی‌تواند باعث ناامیدی و برداشتن دست از کار شود.

اما درحال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی که اخیرا برای کشورمان به وجود آمده است، تهیه مواد اولیه و ساخت آسفالت، به خودی خود به یک مسئله پیچیده و دشوار تبدلی شده است، اما حتی این موضوع نیز نباید باعث ناامیدی ما از ارتقا کیفی خیابان‌های شهرمان بشود.

«با افتتاح کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی تمام اتوماتیک شاهد تولید آسفالت مرغوب در این کلانشهر خواهیم بود».اقدامی که شهرداری تبریز اخیرا انجام داده، در راستای همین است، اینکه در تهیه آسفالت خودکفا شویم و به مشکلات جدی برنخوریم. افتتاح کارخانه آسفالت ۱۶۰تنی توسط سازمان عمران شهرداری تبریز، همان اقدام جدی، اساسی و بلندمدت است.

ایرج شهین‌باهر، خبر خوش خودکفایی شهرداری تبریز در تولید آسفالت مرغوب را اعلام می‌کند: «با افتتاح کارخانه آسفالت ۱۶۰ تنی تمام اتوماتیک شاهد تولید آسفالت مرغوب در این کلانشهر خواهیم بود».

شهردار کلانشهر تبریز در گفتگو با شهریار این اقدام را در راستای اقتصاد مقاومتی معرفی می‌کند: «شهرداری تبریز برنامه‌های خود را در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ها، برنامه‌ریزی کرده و بر این اساس هر هفته یک پروژه افتتاح می کند.»

وی می‌گوید: «در سال‌های اخیر، بخش اعظمی از هزینه‌های شهرداری تبریز، صرف خرید آسفالت می‌شد که به رغم کنترل کیفی آسفالت‌های تولیدی توسط کارخانجات، با مشکلاتی مواجه بود؛ با افتتاح این کارخانه ضمن کاهش هزینه، شاهد آسفالتی مرغوب و باکیفیت خواهیم بود.»

بیش‌ترین میزان نارضایتی مردم از شهرداری درباره آسفالت خیابان‌ها بود

شهین‌باهر نیز بیش‌ترین میزان نارضایتی مردم از شهرداری را در حوزه آسفالت می‌داند و با اشاره به عدم همکاری برخی ادارات خدمات رسان می افزاید: «تعامل شهرداری تبریز با دستگاه‌های خدمات رسان دولتی مبنی بر اخذ مجوز حفاری، موجب خسارت میلیاردی به شهرداری شده ولی این سازمان‌ها نیز تاکنون اقدام به پرداخت بدهی های خود نکرده‌اند.»

«این کارخانه قادر است بصورت تمام اتوماتیک در هر ساعت ۱۶۰ تن انواع آسفالت تولید نماید.»او اعلام می‌کند که از این پس، تولید، حمل و اجرای آسفالت، توسط سازمان عمران شهرداری تبریز صورت می‌گیرد و بهانه‌ای برای تولید کم کیفیت و نامرغوب آسفالت در کلانشهر تبریز را نداریم که امیدواریم مشکل آسفالت این کلانشهر برای همیشه حل شود.»

حسین منیری‌فر، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در گفتگو با شهریار، از جزئیات توانمندی‌های کارخانه آسفالت ۱۶۰تنی شهرداری تبریز می‌گوید: «این کارخانه قادر است بصورت تمام اتوماتیک در هر ساعت ۱۶۰ تن انواع آسفالت تولید نماید.»

او توضیح می‌دهد: «با توجه به استهلاک کارخانجات آسفالت موجود با کارکرد بیش از سی‌سال و به منظور ارتقاء کیفیت آسفالت، بالا بردن بهره‌وری وهمچنین استفاده از فن آوری‌های دیجیتالی ونوین و نیز استفاده از امکانات بالقوه اعم از آماده‌سازی و ذخیره آسفالت گرم به مقدار ۱۰۰ تن و امکان مخلوط‌کردن افزودنی‌های لازم ما نند پلیمر، آهک و سیمان بصورت اتوماتیک با هزینه ای بالغ ۲۰ میلیارد ریال لازم بود راه‌اندازی شود.»

البته، علاوه بر خریداری کارخانه تولید آ سفالت ۱۶۰تنی، معاونت عمران و سازمان عمران شهرداری تبریز اقدامات دیگری نیز در زمینه آسفالت انجام می‌دهد.

منیری‌فر با اشاره به گازرسانی به کارخانجات آسفا لت به طول ۱۰ کیلومتر، می‌گوید: «بمنظور حذف سوخت گازوئیل و مازوت و صرفه جویی در هزینه هاو جهت جلوگیری از آلودگی هوا و عدم آلایندگی محیط زیست وایجاد محیطی پاک وفراهم نمودن سوخت همگن برای پخت آسفالت عملیات اجرایی گازرسانی به طول ۱۰کیلومتر با همکاری و مشارکت شرکت محترم گاز تبریز توسط عوامل شرکت گاز با هزینه ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال اجرا شده است.»

او همچنین از اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی خبر می‌دهد و توضیح می‌دهد: «به حول وقوه الهی پیرو تلاش‌های شبانه‌روزی پرسنل زحمتکش سازمان ومجتمع تولیدی، توانسته‌ایم گواهینامه فنی ازمرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را که افتخاری بزرگ برای مجموعه شهرداری کلانشهر تبریز می‌باشد، اخذ کنیم.»

مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز در ادامه از تشکیل کارگروه تخصصی آسفا لت خبر می‌دهد و می‌گوید: «این کارگروه متشکل از کارشناسان راه و شهرسازی و شهرداری کلانشهر تبریز وسازمان عمران تبریز جهت بررسی راهکارهای مناسب و برای ارتقاء بهره‌وری و ارتقا کیفیت آسفالت می‌باشد.»

تا آسفالت باکیفیت تولید کنیم

به عقیده بسیاری از جمله رئیس شورای اسلامی تبریز، افتتاح کارخانه آ سفالت ۱۶۰تنی توسط شهرداری، زمینه ارتقای کیفیت آسفا لت این کلان‌شهر را فراهم می‌کند.

شکور اکبرنژاد می‌گوید: «تبدیل سوخت این کارخانه از سوخت مازوت به گاز طبیعی موجب عدم آلایندگی محیط زیست می‌شود که از این بابت باید از عوامل شهرداری تبریز قدردانی کرد.»

به عقیده رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، برای اینکه در آینده شاهد تحولات اساسی در کشور باشیم، باید به سرمایه‌های فکری اهمیت ویژه‌ای دهیم و تکنولوژی‌های روز دنیا را با این جوانان دنبال کنیم.»

شهرام دبیری، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز نیز افتتاح این کارخانه آ سفالت را اقدامی مثبت می‌داند و می گوید: «با افتتاح این کارخانه، شاهد تولید آ سفالت باکیفیت خواهیم بود و همچنین در هزینه‌های خرید آسفا لت نیز صرفه جویی می‌شود.»

وی می افزاید که از نظر زیست محیطی نیز به دلیل استفاده از گاز طبیعی، این کارخانه موجب عدم آلودگی هوا می‌شود که امیدواریم با نظارت دقیق، این کارخانه موجب ارتقای کیفیت آسفا لت در کلانشهر تبریز شده و حداقل طول عمر این آسفا لت چهار سال باشد.

حال این کارخانه، بستر سخت‌افزاری لازم را برای آسفالت خیابان‌های تبریز فراهم کرده است. شهرداری تبریز با افتتاح این کارخانه، علاوه بر اشتغال‌زایی و کاهش هزینه‌های شهرداری، توانست در راستای تحقق توصیه رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی، گام‌هایی قابل توجه بردارد.

شاید فعال شدن کارخانه آسفا لت ۱۶۰تنی و دیدن نتیجه‌های آن در سطح شهر کمی‌ زمان‌بر باشد، اما همیشه یک کار اساسی و دائمی بهتر از کارهای زودگذر و سطحی است.