شهردار تبریز در آیین بزرگداشت یکصدوچهارمین سالگرد وفات سردار ملی گفت: در سیاست، آزادی‌خواهی، علم، جهاد و هر موضوعی که فکر کنید تاریخ ایران مدیون تبریز و آذربایجان است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، ایرج شهین باهر در آیین بزرگداشت سالروز وفات ستارخان و رونمایی از تابلو نقاشی صابر بقال اصغری با بیان این‌که در همه حوزه‌ها انسان‌هایی بزرگ از این خطه رشد کرده‌اند و در تاریخ کشور و جهان نقش داشته‌اند، تصریح کرد: شاید به‌علت وجود همین انسان‌هاست که مقام معظم رهبری فرمودند: آذربایجان سر ایران است.

وی ادامه داد: تبریز در همه زمینه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در تاریخ ایران نقش‌آفرین بوده، از مشروطه گرفته تا انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی.

وی نخستین پایتخت تشیع بودن در جهان را برای تبریز افتخاری تکرارنشدنی دانست و افزود: در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و … مفتخریم مفاخر بزرگی در این شهر داشته‌ایم و خوشبختانه امروز نیز انسان‌های ارزشمند بزرگی در این شهر در حال زندگی و فعالیت هستند.

شهین‌باهر با بیان این‌که خوشحالیم و به خود می‌بالیم در چنین شهری زندگی می‌کنیم که خروجی آن انسان‌هایی تاریخ‌ساز هستند، تصریح کرد: یاد این بزرگان را باید حفظ کنیم و نگذاریم فراموش شوند و مقام و منزلت مفاخری که امروز در شهر در حال زندگی هستند را باید گرامی بداریم.

شهردار تبریز معرفی تاریخ تبریز در برنامه‌های مختلف تبریز ۲۰۱۸ را کاری بزرگ و مهم خواند و گفت: تنها اگر یک مورد بازار را در نظر بگیریم، وجود این بازار که قدمتی ۷۵۰ ساله دارد، نشان می‌دهد اینجا قطب تجارت جهان بوده است و نظیر آن هنوز در جهان وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما باید از ظرفیت تبریز ۲۰۱۸ استفاده کنیم و تاریخ این شهر را به جهانیان معرفی کنیم.

باهر با بیان این‌که این شهر هنوز برای دیدن و شنیدن مطالب بسیاری دارد، اظهار کرد: برای این‌که داشته‌هایمان را به جهانیان نشان دهیم باید از توان هنرمندانمان بهره بگیریم و و برای این امر نیز باید به هنرمندان بها داد.

وی افزود: حمایت از هنرمندان این شهر وظیفه همه مسئولان است، چون در شرایط فعلی نبود حمایت از هنرمندان موجب غیر ممکن شدن ادامه زندگی هنری آنان می‌شود.

شهردار تبریز در ادامه با اشاره به اقدامات و کارنامه هنری بقال اصغری گفت: مجموعه تابلوهای استاد بقال اصغری در مجموعه پارک مفاخر باید به همه مردم این شهر معرفی شود و از مردم تبریز بخواهیم ابتدا خودشان و سپس میهمانان این شهر را به آن پارک دعوت کنند و تاریخ تبریز را در هنر استاد بقال اصغری نظاره‌گر باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی صحبت‌هایی که انجام شده به‌زودی شاهد اجرای طرح بزرگ استاد شهریار در ایستگاه مترو شهریار نیز خواهیم بود که توسط استاد صابر بقال اصغری اجرا می‌شود.