پایگاه خبری تحلیلی «نصر» در گزارشی با عنوان «استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی؛ کلید کاهش و کنترل آلودگی هوای تبریز» به تشدید آلودگی هوای تبریز در زمستان و راه های کنترل آن پرداخته است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، فصل زمستان درپیش است و همچون سال های گذشته وقوع پدیده وارونگی هوا و افزایش آلودگی هوای تبریز دور از انتظار نیست، پس باید از همین امروز به فکر روزهای سرد سال و تشدید آلودگی هوا باشیم.

بدون شک کلید و راهکار اصلی کاهش و کنترل آلودگی هوای تبریز استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است.

متروی تبریز و نقش آن در حذف خودروهای تک سرنشین

یکی از همین موارد استفاده شهروندان مترو است. در این روزها که با همت شهرداری تبریز شاهد توسعه متروی این کلانشهر و بهره برداری قسمت اعظمی از خط یک هستیم در صورت استفاده از مترو شاهد حذف تعداد قابل توجهی خودروی تک سرنشین در حدفاصل ائل گلی تا دانشگاه تبریز و همچنین تا میدان ساعت خواهیم بود.

لازم به توضیح است که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، خودروهای تک سرنشینی است که متاسفانه گریبان‌گیر همه شهرها به ویژه کلانشهر تبریز شده است و می توان با استفاده از مترو شاهد کاهش قابل توجه تعداد خودروهای تک سرنشین و به طبع آن کاهش آلودگی هوا بود.

این درحالی است که به گفته مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز هم اکنون ۹ هزار نفر روزانه برای سفرهای درون شهری خود از مترو استفاده می کنند. این بدین معنی است که روزانه ۹هزار سفر درون شهری توسط خودروهای شخصی و غیرشخصی که همگی منبع آلاینده هوا هستند، حذف شده است.

سعید بشیریان بناب همچنین از جابجایی ماهانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر توسط مترو در سال جاری خبر داده و گفته است: این آمار نسبت به سال های گذشته سه برابر افزایش نشان می دهد.

در این بین باید به فرهنگ بالای شهروندان نیز در استفاده از مترو اشاره کرد که به خوبی طی این ماه های اخیر با توسعه متروی تبریز شاهد ترویج فرهنگ استفاده از مترو در کلانشهر تبریز هستیم.

تلاش و توجه ویژه شهرداری تبریز به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

شهرداری تبریز در سال های اخیر نگاه ویژه ای به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته و همواره شهین باهر شهردار کلانشهر تبریز در جلسات مختلف و سیاست گذاری های مدیریت شهری تاکید بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تکمیل زیرساخت ها داشته است.

زیر سایه همین توجه ها از ۵هزار و ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده تبریز، ۴هزار و ۳۰۰دستگاه نوسازی شده اند و همچنین۶۰۰دستگاه از ۸۰۰دستگاه اتوبوسرانی تبریز نیز نوسازی شده و در سطح شهر تردد می‌کنند که گامی اساسی در کنترل آلودگی هوای این کلانشهر است.

تعدیل ترافیک شهری نقش مستقیمی در بهبود وضعیت آلودگی هوای کلانشهر تبریز دارد و برای همین شهرداری تبریز طرح های ویژه ای برای کنترل ترافیک درون شهری دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز نیز در این خصوص از آغاز اجرای طرح L.E.Z از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داده است.

با نزدیک شدن به فصل زمستان و افزایش امکان وارونگی هوا در شهر تبریز، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده که از آن جمله می توان به آغاز اجرایی طرح هایی همچون طرح زوج و فرد ترافیکی و L.E.Z در روزهای آتی اشاره کرد.

یوسفی با بیان اینکه هر شهروند تبریزی، روزانه، دو بار سفر درون شهری دارد، گفته است: در مجموع روزانه شاهد بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار سفر در تبریز هستیم.

بدون شک اگر تعداد بیشتری از این ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود دیگر خبری از آن آسمان سیاه و آلوده تبریز در فصل زمستان نخواهد بود.

تردد بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو شخصی و عمومی یکی دیگر از منابع آلاینده شهری به حساب می آید که با استقبال شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد کاهش این میزان خودرو در کلانشهر تبریز و کنترل آلودگی هوا خواهیم بود.

یکی از راهکارهای تاثیرگذار برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی است، حال با این وجود سیستم حمل و نقل عمومی در کشور به خصوص تبریز طی سال های اخیر توسعه یافته و می تواند یکی از تاثیرگذارترین عوامل در کاهش آلودگی هوا باشد.