مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز از تدوین بانک اطلاعاتی آرامستان‌های تبریز خبر داده و گفت: این اطلاعات از طریق افراد آشنا با تاریخ و هویت تبریز جمع‌آوری شده و بر اساس آن اپلیکشینی طراحی و در دست آماده‌سازی است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، احد فلاحی با حضور در برنامه تلویزیونی «تبریزیم» با اعلام این خبر اظهار داشت: در سایر کشورها آرامستان ها به عنوان مکانی گردشگری محسوب می‌شوند که حتی در ورودی آن نقشه مسیر برای راهنمایی گردشگران ارائه می‌شود.

فلاحی این موضوع را منبع درآمد خوبی برای شهر دانسته و افزود: این بانک اطلاعاتی از آرامستان‌های مختلفی همچون وادی رحمت، مقبره الشعرا و… جمع‌آوری شده که با این اپلیکیشن مشاهیر، علما و شهدایی که در این گورستان‌ها مدفون هستند شناسایی و به شهروندان و گردشگران معرفی می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر کاربری برخی گورستان‌های تبریز، گفت: تغییر کاربری آرامستان های محلی بر دو نوع وقف عام و خاص تفکیک می‌شود که در وقف عام حدود ۶۰ سال پس از آخرین دفن با هماهنگی اداره اوقاف، املاک و شهرداری تغییر کاربری امکان پذیر است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز ادامه داد: در تبریز چند آرامستان محلی مثل حجتی، آرامستان شیر سوار در انتهای خیابان عباسی، آرامستان بیلانکوه، از این امر مستثنی نیستند که بیش از ۶۰ سال از آخرین دفن در آنها سپری شده است.

به گفته فلاحی، در جلساتی که برگزار شده در صدد تغییر کاربری این گورستان‌ها و تبدیل شدن آنها به بوستان محلی هستیم تا شهروندان از این فضاها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای تغییر کاربری آرامستان‌های محلی فعلا ساماندهی گلزار شهدای آرامستان‌های محلی را در دستور کار داریم که با هماهنگی مناطق شهرداری طی سال جاری و سال ۹۸ در بودجه عمرانی پیش بینی شده است.

فلاحی یادآور شد: در حال حاضر ساماندهی گلزار شهدای محله شنب غازان آغاز شده که با همکاری شهرداری منطقه ۶ کف سازی و مسقف سازی آن انجام می‌شود و ساماندهی سایر گلزار شهدای خطیب، قراملک، مارالان و… در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش این سازمان جهت حل مشکل ترافیکی در وادی رحمت، تصریح کرد: در راستای حل مشکل ترافیکی و موانع‌ موجود، یک راه خروجی چهار بانده به طول یک و نیم کیلومتر و موازی با بلوار معراج تعریف شده که در بودجه عمرانی سال ۹۸ مد نظر گرفته شده است.

به گفته وی، دغدغه اصلی ما روان سازی ترافیک وادی رحمت برای استفاده راحت تر شهروندان است.

فلاحی با بیان اینکه حسینیه وادی رحمت تبریز به صورت رایگان برای مجالس ترحیم در خدمت شهروندان است، گفت: همچنین یک پارکینگ ۵ هکتاری نیز در جهت رفاه شهروندان آماده سازی شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشاره به برنامه‌های این مجموعه در حوزه در مواقع بحران، خاطرنشان کرد: در همین راستا طرحی با عنوان «مطهر» طراحی شده است که با هماهنگی شهردار حدود ۵ هزار قبر درخواست آماده سازی داده ایم.

وی طراحی پد هلیکوپتر و تلاش برای آماده سازی آن را از دیگر این اقدامات عنوان کرده و گفت: با هماهنگی های انجام شده با مسکن و شهرسازی مقرر شده ۱۳ هکتار از راضی ملی که در محدوده وادی رحمت است در اختیار سازمان آرامستان ها قرار گیرد تا هنگام بحران از آنها استفاده شود.