فارس ، (شرح آنلاین) - عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: حجت الاسلام رئیسی در اکثریت سمت‌های قوه قضائیه فعالیت کرد که این خود می‌تواند یک رایحه امیدی برای مدیریت بر این قوه باشد.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات مورد نیاز قوه قضائیه گفت: اولین گام این است که استاندارد‌های لازم برای ارجاع پرونده به قاضی، بر اساس تعاریف بین‌المللی مورد نظر قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۴ الی ۵ برابر استاندارد‌های جهانی به هر قاضی پرونده ارجاع می‌شود که این مسئله می‌تواند منجر به بی‌دقتی قضات و حتی بروز فساد شود لذا اولین گام برای اصلاح قوه قضاییه این است که ما بر مبنای قضا زدایی و پیشگیری از جرائم حرکت کنیم.

ابوترابی بیان داشت: تاکید بر قضا زدایی امری خارج از قوه قضاییه است و طبیعتا مجلس باید در این زمینه کمک رسانی کند. این مسئله باید به صورت واقعی در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» در مجلس اظهار داشت: حدود ۱۷ میلیون پرونده‌ای که در قوه قضاییه وجود دارد باید قضا زدایی شده و به مراجع شبه قضایی خارج از قوه قضاییه انتقال پیدا کند.

این نماینده حقوقدان مجلس با بیان اینکه اصلاح قانون چک یکی از مسائلی است که می‌تواند در مبحث پیشگیری از جرائم موثر واقع شود، تصریح کرد: این قانون بر اساس یک مکانیزم عالی و خوب طراحی شده است که باید مورد مطالبه قرار گیرد.

ابوترابی با بیان اینکه گام دوم اصلاحات در قوه قضائیه باید از درون این قوه شکل بگیرد، گفت: شفافیت با مکانیزم الکترونیکی کردن پرونده‌های قضایی می‌تواند گام دوم اصلاحات در قوه قضائیه تلقی شود چراکه حدود ۵۰ درصد از اطاله دادرسی با الکترونیکی کردن پرونده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

ابوترابی در ادامه با اشاره به شخصیت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی و آشنایی وی با قوه قضائیه بیان داشت: این اولین بار است که شخصیتی به عنوان ریاست قوه قضائیه منصوب می‌شود که کارش را از درون این قوه آغاز کرده است و طبیعتا استقبال خوبی هم در دستگاه قضایی به وجود آمده است.

این نماینده مجلس بیان داشت: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی شخصیتی است که کار خود را از دادیاری مسجد سلیمان، یعنی یک منطقه محروم شروع کرد و بعد آرام آرام و به اصطلاح از پایین به بالا حرکت خود را پیمود و در اکثریت سمت‌های قوه قضائیه فعالیت کرد که این خود می‌تواند یک رایحه امیدی برای مدیریت بر این قوه باشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر قوه قضاییه گفت: نکته مثبت دیگر این است که آقای رئیسی مدتی از دستگاه قضا بیرون نشست و از بیرون هم این دستگاه را مورد نظر قرار داد؛ یعنی از این طریق معایب را به خوبی دید که این خود می‌تواند یک حسن بسیار بزرگ باشد.

 

الف خ ۷۲ /