باکو،(شرح آنلاین) - الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در دیدار گروه میانجی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت که کشورش بیشترین علاقمندی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را دارد.

علی اف روز سه شنبه در دیدار ‘میروسلاو لایچاک ‘ رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه اسلواکی با اشاره به چهار دیدار اخیر وزیران امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز سه بار گفت و گوی خود با ‘نیکول پاشینیان’ نخست وزیر ارمنستان ، ایروان را به تلاش برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات متهم کرد.

وی اظهار داشت که جامعه جهانی باید برای خروج نیروهای ارمنی از سرزمین های متعلق به جمهوری آذربایجان به ارمنستان فشار بیاورد.

علی اف با اشاره به این که مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان سالها است ادامه دارد و بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار دارد، گفت : با وجود این که شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه هایی خواستار خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنی از این سرزمین ها شده است ولی این قطعنامه ها بیش از ۲۵ سال است که اجرا نمی شود.

میروسلاو لایچاک نیز در این دیدار گفت که در مدت ریاست دوره ای بر سازمان امنیت و همکاری اروپا ، پایان دادن به مناقشات از جمله مناقشه قره باغ یکی از اولویت های کشورش محسوب می شود.

وی سفر خود به جمهوری آذربایجان را فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر با مسئله دانست .

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری های نظامی تبدیل شد .

بر اثر این درگیری که تا سال ۱۹۹۴ میلادی ادامه داشت منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیروهای ارمنی درآمد .

گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ از سال ۱۹۹۲ میلادی میانجیگری برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده دارد .

تلاش های میانجی گرانه آمریکا ، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی هم تاکنون نتیجه ای در زمینه حل مسالمت مناقشه قره باغ نداشته است .