تسنیم ، (شرح آنلاین) - مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: کشتی که در هرمزگان متوقف شده کاملا ایرانی است و برخلاف آنچه در رسانه ها آمده غول ماهی خوار چینی نیست و کاملا ایرانی است.

مختار آخوندی مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در واکنش به کشتی صیادی غیر مجازی که به تازگی در آبهای جنوبی کشور متوقف شد، اظهار کرد: بزرگترین ناوگان دریایی کشور از حیث تعداد در بخش صیادی است؛ استعداد ناوگان صیادی کشور ۱۱ هزار و ۳۰۰ فروند است که حدود ۸ هزار فروند آن قایق، ۳ هزار و ۲۰۰ فروند لنج و ۱۲۵ فروند کشتی اما در مجموع تنها یک کشتی پشتیبان صیادی داریم.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، ادامه داد: کشتی پشتیبان وظیفه دارد به کشتیهایی که در آب‌های فراساحلی فعالیت می کنند خدمات ارایه دهد. این خدمات شامل جمع آوری ماهی های صید شده دیگر کشتی‌ها، ارائه سوخت و آب شیرین و مواد غذایی به آنها است.

وی افزود: استفاده از کشتی پشتیبان موجب افزایش بهره وری و راندمان صیادی، از طریق کاهش زمان تردد شناور صیادی، کاهش مصرف سوخت، تمرکز بر صید ماهی تون در آبهای فراساحل، پیشگیری از افت کیفیت آبزیان می شود و در مجموع باعث کمک به اقتصاد صید شناورها می گردد.

وی تصریح کرد: این کشتی که متوقف شده است کاملا ایرانی بوده و برخلاف آنچه در رسانه ها آمده است غول ماهی خوار چینی نیست و کاملا ایرانی است و تنها کشتی پشتیبان صیادی کشور است.

آخوندی گفت: صیدی که در این کشتی بوده عمدتا تون ماهی است؛ که توسط کشتی های پرساینر تون ماهیان صید شده است و تون ماهیان جز گروه ماهیان سطح زی درشت و مهاجر بوده که در سطح صید می شود و ارتباطی با روش ترال ندارد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در صید تون ماهیان جایگاه مناسبی دارد به طوری که جایگاه دوم صید تن ماهیان در اقیانوس هند متعلق به ایران است.

وی در پاسخ به اینکه چرا این کشتی متوقف شده است، اظهار داشت: دلیل این امر هنوز برایمان مشخص نیست و در دست بررسی هست.

آخوندی گفت: این کشتی از سازمان شیلات ایران مجوز داشت و درحال انجام امور در اسکله شهید باهنر هرمزگان برای تخلیه بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بر اساس قانون، متولی ثبت تمامی شناورها اعم از سفاری، تجاری، باری، صیادی و… سازمان بنادر و دریانوردی که زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است و تشخیص و مسئولیت اینکه شناور ثبت شده ایرانی است یا خارجی بعهده عهده سازمان مذکور است.

وی افزود: ناوگان صنعتی کشور جز سرمایه کشور است و نباید به آنها آسیب وارد شود و هنر مدیریت ماهیگیری این است که ضمن رعایت مباحث ماهیگیری مسئولانه، بهره‌برداری پایدار، اقتصاد صید، توجه جدی به صید خرد و سنتی، تعادل منطقی در صید خرد و صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

آخوندی با بیان اینکه کمبود کشتی پشتیبان داریم، گفت: تنها فقط یک کشتی پشتیبان صیادی در کشور فعال است و باید متناسب با تعداد ناوگان صیادی فعال در آبهای فراساحل و بین‌المللی کشتی پشتیبان داشته باشیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: با توجه به سخت گیری‌ها و شرایطی را که برای کشتی بوجود آورده ایم، دیگر کشورها با برخی از مالکان کشتی‌های صیادی ایران مذاکره کرده‌اند تا در دیگر کشور ها صیدکنند و در آنجا ثبت شوند و برخی از آنها نیز ایران را ترک کرده و باعث خروج سرمایه از کشور شده اند.

آخوندی گفت: اکنون ۸۰۰ فروند از ناوگان صیادی ما در آبهای اقیانوسی و بین‌المللی اقدام به صید می‌کنند تا به ذخایر داخلی کشور فشار وارد نشود،چطور اجازه دهیم که شناور بیگانه بیاید تا در آبهای ما صید کند؟

وی در پاسخ به این سوال که پس، کشتی چینی در آب‌های ایران فعالیت ندارد، گفت: اطلاعات تمام از جمله شناور های صیادی توسط سازمان بنادر و دریانوردی بررسی و سپس بر طبق قانون اگر بیش از ۵۰ درصد سهام آن متعلق به ایران باشد توسط سازمان مذکور به آنها پرچم ایرانی داده و ثبت می‌شود، لذا طبق قانون هیچ شناور صیادی خارجی در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مجوز صیادی و اجازه فعالیت ندارد.

آخوندی گفت: اگر تخلفی در ارتباط با فعالیت کشتی ها صیادی وجود دارد باید حتما با آنها به شدت برخورد شود و طبق قانون اگر شناوری دو مرتبه توسط محاکم قضایی محکوم گردد می توان پروانه صید آن را ابطال نمود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: بهره گیری از کشتی پشتیبان صیادی یکی از استراتژی‌ها و رویکردهای سازمان شیلات ایران در حمایت از ناوگان صیادی به منظور افزایش بهره وری است.

 

الف خ ۷۲ /