فارس ، (شرح آنلاین) - یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق، هیچگاه کمک بلاعوض نبوده، بلکه سودآور است و منافع مادی و امنیتی برای کشور دارد.

حسن بهشتی پور پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی ، درباره سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور به عراق، گفت: ابتداً باید بگویم که مقایسه‌ای که این روزها درباره سفر آقای روحانی با سفر آقای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عراق می‌شود اشتباه است.

وی در توضیح اظهار داشت: سطح مناسباتی که دو کشور همسایه با هم برقرار می‌کنند اصلاً قابل مقایسه با رابطه‌ای که آمریکای اشغالگر از آن سر دنیا با عراق برقرار می‌کند نیست؛ مردم ما خود، رسانه‌ها را دنبال می‌کنند و می‌بینند و می‌شنوند که رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ما ۷ تریلیون دلار در عراق هزینه کردیم ولی نتیجه موردنظر را نگرفتیم و یا اینکه از ترس می‌گوید که چراغ‌های هواپیمایش را خاموش کنند، از این رو اساساً این مقایسه معالفارقاست، چرا که دو کشور مسلمان تعلقات زیادی به هم دارند.

بهشتی پور در ادامه خاطرنشان کرد: باور غلطی در ذهن برخی از اقشار مردم ایران وجود دارد که می‌پندارند سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق به عنوان کمک بلاعوض به این کشور صورت می‌گیرد در حالی که باید تشریح شود که اینها همه سرمایه‌گذاری است که سود مالی آن به کشور ما بازمی‌گردد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی گفت: اگر خودروهای ما در عراق زیر پای مردم این کشور است یعنی ما در بازار خودروی این کشور حضور فعال داریم نه اینکه به این کشور کمک خودرویی کرده باشیم؛ آیا امروز که مثلاً خودروهای کره‌ای زیر پای مردم ما است، کره جنوبی به ما کمک بلاعوض کرده است؟ یا اینکه در ایران سرمایه‌گذاری کرده و سود آن را می‌برد؟

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های ایران در عراق به سود مردم هر دو کشور است و اگر منافع بخواهد یک طرفه باشد هرگز مناسبات، پایدار نمی‌ماند همان‌گونه که مناسبات ما با آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و بعضی کشورهای اروپایی پایدار نمی‌ماند چرا که آنها طالب منافع یک‌طرفه در رابطه با ایران هستند.

بهشتی پور در ادامه گفت: وقتی منافع کشورهای همسایه به یکدیگر گره می‌خورد ضریب تهدیدها علیه آنها کمتر می‌شود، چرا که تهدید، ناگزیر وجود دارد، ولی هر چه همکاری‌ها افزایش یابد این تهدیدها تبدیل به امنیت مضاعف می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر ایران با ترکیه، عراق و یا دیگر کشورها همکاری داشته و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند به این معنی نیست که کمک‌های ضروری به مردم زلزله‌زده کشور خودمان را قطع کرده و به دیگر کشورها کمک می‌کند بلکه در حال سرمایه‌گذاری در همسایگان است تا سود آن به کشور بازگردد و امنیت کشورمان افزایش یابد.

این پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در بخش دیگری از این گفت‌وگوعنوان کرد: دستاورد بزرگ سفر آقای روحانی به عراق امضای اسنادی است که بر قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر تأکید می‌کند و لایروبی اروندرود را در دستور قرار می‌دهد؛ به علاوه این توافق دو کشور را وارد صلح پایدار می‌کند چرا که تهران و بغداد از بعد از نهایی شدن مذاکرات مربوط به قطعنامه ۵۹۸ هنوز به حالت آتش‌بس به سر می‌برد.

وی تأکید کرد: خط مرزی آبی بر اساس قوانین بین‌المللی در اروندرود را از دیگر دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور به عراق است.

بهشتی‌پور گفت: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از تهاجم گروهک تروریستی داعش به عراق به حمایت از این کشور برخاست و امروز نیز دولت و ملت عراق جوانمردانه، به کشور ما که در محاصره و تحریم قرار گرفته است کمک می‌کنند.

این پژوهشگر ارشد و تحلیل‌گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در پایان اظهار داشت: به علت آنکه کشور عراق از سوی آمریکا تحت فشار است برخی جزئیات توافق‌های اقتصادی تهران و بغداد طی سفر رئیس جمهور کشورمان قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد چرا که به صلاح مردم عراق نیست.

 

الف خ ۷۲ /