تسنیم ، (شرح آنلاین) - دبیر شورای عالی امنیت ملی ‌گفت: برخی کشورهای منطقه با صرف دلارهای نفتی اجرای پروژه‌های مشکوک هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌‌اند.

امیر دریابان علی شمخانی در یادواره شهدای بدر و خیبر که با حضور سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و محمدمهدی شهریاری استاندار و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی منطقه، مدیران و خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم در حسینیه ثارالله ارومیه برگزار شد با تجلیل از شهدای گران‌قدر شمال غرب ایران اظهار داشت: ۳۶ هزار شهید انصار و مهاجر در جغرافیای آذربایجان غربی سند جاودانه رشادت‌های مردمان این سرزمین در پاسداری از انقلاب اسلامی است.

علی شمخانی با پراهمیت خواندن برگزاری یادواره شهدا تصریح کرد: گرامیداشت یاد شهدا صرفاً برای شعرخوانی یا خاطره‌گویی و ذکر منقبت و حماسه‌سازی این عزیزان نیست بلکه برگزاری چنین رویدادهایی به‌عنوان یک ملاک و شاخص برای آشنایی با منطق و تجربه شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس در مواجهه با مشکلات و برای عبرت‌گیری، عملیاتی‌سازی و به‌کارگیری این تجربیات در دیگر عرصه‌های کشور است.

بیان خاطره و ذکر حماسه‌های شهیدان و فرماندهان دوران دفاع مقدس قطعاً مؤثر است اما برگزاری یادواره‌های شهدا نباید محدود به این ویژگی‌ها باشد بلکه باید بتوانیم راه شهدا و منطق و روش مدیریتی و اتکالشان به خداوند و پیروی‌شان از رهبری را در قالب این یادواره‌ها به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

تصریح کرد: در یادکرد شهدا نباید دچار غلو‌گویی شویم و نباید از آنان فرشته  بسازیم چون اساساً فرشته شدن برای بشر ممکن نیست بلکه باید شهدا را به‌سان الگوهای زمینی و قابل دسترسی برای نسل‌های جدید معرفی کنیم تا جوانان مابه‌ازائشان را در خود بسازند و از آنان الگو بگیرند تا چنین انسان‌هایی دوباره در جامعه قابل لمس باشند.

وی با ذکر خصوصیات شهیدان حمید و مهدی باکری اظهار داشت: سه بار درباره این دو شهید سخنرانی داشته‌ام اما امروز کلمه‌ای حتی غلوآمیز ندارم تا درباره زهد، دانشمندی، ایثار، ایستادگی و انقلابی بودن این عزیزان چه قبل و چه بعد از انقلاب به‌کار ببرم چرا که این شهیدان الگوهای کم‌نظیر دوران جنگ و سده معاصر هستند.

علی شمخانی تصریح کرد: شهدای آذربایجان غربی محدود به شهیدان باکری نیست بلکه شهیدان امینی، آبشناسان، بهرامی، طالعی، کاظمی، تیموری، درستی، کاظمی، شوشتری، باقری و همه ۱۲ هزار شهید این منطقه جزو سرآمدان جبهه جنگ و پاسداری از میهن عزیزمان هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رجوع به تفکر انقلابی با اولویت حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و استمرار مبارزه با بی‌ثبات‌سازان منطقه‌ای رویکرد انقلاب اسلامی در سال ۹۸ است.

وی تصریح کرد: توفیقات عملیات‌های بدر و خیبر به این دلیل است که نگاه فرماندهان و رزمندگان حاضر در آن به حسینیه جماران بود و امروز نیز اگر به‌دنبال موفقیت و پیروزی هستیم باید نگاهمان به حسینیه امام خمینی(ره) باشد.

علی شمخانی گفت: اطاعت از رهبری همچنان که در جنگ و دوران دفاع مقدس به پیروزی انجامید و از یک کشور متخاصم در آن زمان به یک کشور متحد در دنیای امروز بدل شد هم‌اکنون نیز تنها راه نجات کشور است بنابراین امروز نیز باید همه نگاه‌ها در عرصه‌های مدیریتی و اجرایی به‌سمت حسینیه امام خمینی و اطاعت از رهبر معظم انقلاب اسلام باشد.

وی اظهار داشت: عراق متحد امروز نتیجه جانفشانی‌ها، از خود گذشتگی‌ها، خون دادن‌ها و صبر و استقامت‌های دوران دفاع مقدس است و به‌فضل الهی در آغاز دهه پنج انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب این مسیر پرصلابت از همیشه و با قدرت تمام پیموده خواهد شد.

علی شمخانی گفت: قطار انقلاب دو ریل دارد که یکی ریل منطقه‌ای و دیگری ریل داخلی است، در ریل منطقه‌ای تفکر انقلابی قرار دارد که برگرفته از شیوه جانفشانی شهدا، الهام‌گرفته از شعار پیروزی خون بر شمشیر و نشأت‌گرفته از پیام هیهات من الذله اباعبدالله الحسین(ع) و متکی بر قرآن کریم و جمله قولوا لا اله الّا الله تفلحوا از سخنان پیامبر گرامی اسلام است که با همین تفکر در برابر تمام دشمنان می‌ایستیم و قطعاً و یقیناً به پیروزی می‌رسیم و تجربه ۴ دهه اخیر نیز همین را به اثبات رسانده است.

وی افزود: در ریل دوم انقلاب نیز مبارزه بی‌امان با بی‌ثبات‌سازان و بی‌ثبات‌خواهان جریان دارد هم‌چنان که در ابعاد بین‌المللی و از روز سقوط شاه بی‌ثبات‌سازان و بی‌ثبات‌خواهان در پی پیاده‌سازی اهداف خود بودند، اما امام خمینی(ره) نخستین نفری بود که اعلام کرد آمریکا محور اراده دنیا نیست بلکه جبهه مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار نقش تعیین‌کننده در معادلات دنیا خواهد داشت هم‌چنان که در این چهل سال با همین رویکرد به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌ایم که نتایج آن در سرنگونی صدام، پیروزی جبهه مقاومت در سوریه و دیگر مسائل بعینه مشاهده شده است.

شمخانی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران محور ثبات‌خواهان و ثبات‌سازان در منطقه است و به‌رغم هزینه‌های بسیار زیاد استکبار در منطقه میوه همه این رویدادها را انقلاب اسلامی چیده و جبهه مقاومت به پیروزی رسیده است.

وی تصریح کرد: دشمن در قالب شورای همکاری، به‌کارگیری نیروهای فرامنطقه‌ای، راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و داعشی و امثالهم تلاش کرد برنامه‌های خود را در منطقه پیاده کند اما آنچه پیروز شد جبهه مقاومت و تفکر انقلابی بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز بی‌ثبات‌سازان ضربه به اقتصاد کشور را هدف گرفته‌اند، اما با تفکر انقلابی و ایستادگی و مقاومت قادریم این مشکل را نیز حل کنیم چرا که امروز قوی‌تر از دوران آغاز جنگ هستیم بنابراین مصاف پیچیده اقتصادی سال ۹۸ را با تحمیل شکست دوباره‌ای به بی‌ثبات‌سازان اقتصادی به پایان خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: کالبدشکافی تفکر انقلابی باید رویکرد اصلی در برگزاری یادواره‌های شهدا باشد چرا که تحقق گام دوم انقلاب با ایفای نقش جوانان و تعمیق تفکر انقلابی در باورهای جوانان ایران اسلامی میسر می‌شود.

شمخانی با یادآوری برگزاری انتخابات در سال ۹۸ تصریح کرد: سال آینده باید تفکر انقلابی مطالبه اصلی مردم در نماینده تعیین کردن افراد باشد و در این میان دغدغه اصلی تفکر انقلابی نیز حل مشکلات معیشتی و اقتصادی با رویکرد بسیجی‌گری و ایثارگری باشد.

وی اظهار داشت: راهکار حل مشکل مردم اعتماد به خود آنان و باز کردن راه برای ورود جوانان توانمند و مردمی‌سازی برنامه‌های اقتصادی است تا با مشارکت خود مردم همه مشکلات حل شده و موانع اقتصادی از سر راه برداشته شود.

شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی کشورهای منطقه با صرف دلارهای نفتی اجرای پروژه‌های مشکوک هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند که این اقدامات می‌تواند منطقه بلکه جهان را با خطر و بحرانی بدتر از خطر تروریست‌های تکفیری و داعش مواجه کند.‌

‌وی با بیان اینکه “بدون شک شکل‌گیری تهدیدات جدیدی از این دست ما را ناگزیر خواهد کرد که بر اساس ماهیت و جغرافیای جدید تهدیدات؛ راهبرد خود را تنظیم و نیازهای کشور و نیروهای مسلح را در چارچوب آن پیش‌بینی و اجرا کنیم”، افزود: تمامی تحرکات بیگانگان و برخی کشورهای شرور در منطقه غرب آسیا به‌ویژه اقدامات غیرعادی برخی کشورهای منطقه را که سابقه سیاه آنها در حمایت از جریان‌های تروریستی اثبات شده ‌تحت رصد دائمی داریم.

 

الف خ ۷۲ /