مهر، (شرح آنلاین)- کارگردان نمایش «سرزمین های شمالی» با اشاره به موضوع نمایش که درباره فقدان و مرگ است، عنوان کرد در اجرا تلاش شده از برانگیختن احساسات مخاطبان پرهیز شود.

شیما عرب کارگردان نمایش «سرزمین‌های شمالی» که در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: «سرزمین های شمالی» که تا ۲۴ اسفند ماه در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه است درباره رویارویی دختری با فقدان و از دست دادن مادرش و پروسه‌ای است که برای سوگواری و بیرون آمدن از تلاطم روحی طی می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به جنس رابطه و صمیمیت دختر با مادرش، پذیرفتن این اتفاق و اینکه از بیماری مادرش اطلاعی نداشته برای او بسیار سنگین است و در ابتدا نمی‌تواند این فقدان را بپذیرد اما در پایان دختر در مسیر سوگواری متعادل‌تر و سالم‌تری قرار می‌گیرد تا بتواند از این بحران عبور کند. در اجرای این اثر نمایشی فضای ذهنی و عینی در هم تنیده شده‌اند که در فضای ذهنی شاهد خاطرات دختر و گذشته‌ای که با مادرش داشته و همچنین تصاویری که خودش در ذهنش می‌سازد تا جوابی برای سوالات بی پاسخش بیاید، هستیم.

عرب درباره چگونگی شکل‌گیری نمایش توضیح داد: نمایشنامه توسط مونا احمدی نوشته شده که خودش بازیگر کار نیز است. ما یک گروه فعال تئاتری به نام گروه «بوهمی» داریم که بیش از ۷ سال است به صورت حرفه‌ای کار تئاتر می‌کند و از آنجا که موضوع پایان نامه من مرگ و فقدان بود مونا احمدی ایده نوشتن این نمایشنامه را مطرح کرد و از همان ابتدا نیز بازیگرها مشخص شدند و بعد از نگارش متن شروع به تمرین کردیم.

این کارگردان با اشاره به موضوع نمایش که می‌تواند برای مخاطبان خاطرات دردناکی را زنده کند، بیان کرد: چون موضوع نمایش تلخ و اجتناب ناپذیر است و در پروسه نگارش نیز از خاطرات تلخ و واقعی بچه‌های گروه تأثیر گرفته شده است تلاش کردم نمایش در لایه بیرونی خود از احساسات گرایی پرهیز کند.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: چون موضوع نمایش واقعی است و ممکن است برای هر کسی رخ داده یا در اطرافش با آن مواجه شده باشد، تلاش کردم از بردن کار به سمت اجرایی احساسی پرهیز کنم چون تلاش ما این بود که به عنوان یک ناظر گذر یک دختر را از این فقدان به نمایش بگذاریم از همین رو لحظه‌های احساسی تنها برای نشان دادن رابطه دختر با مادرش طراحی شده و از احساسات گرایی و نمایش غم و اندوه روی صحنه پرهیز شده است.

مونا احمدی، شکیبا فدایی و مجید یوسفی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۴ اسفند ماه ساعت ۲۰:۱۵ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: «سرزمین های شمالی» قصه دختری است که بعد از مرگ مادرش با اتاقی مواجه می‌شود که تمام اشیای درونش تا همین چند ساعت پیش مورد استفاده مادرش بوده و حالا همه چیز در همان شکل، ثابت مانده است.

س الف ۸۱/