میزان ، (شرح آنلاین) - دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که انتظار می‌رود ترزا می فردا چهارشنبه نامه‌ای را به رئیس شورای اروپا بفرستد و رسما از وی تعویق در روند برگزیت را درخواست کند.

دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد که احتمالا ترزا می‌ فردا چهارشنبه رسما از اتحادیه اروپا تعویق در روند برگزیت را درخواست خواهد کرد.

سخنگوی ترزا می‌ ضمن بیان این مطلب که انگلیس بر سر برگزیت در «بحران» قرار دارد گفت: نخست وزیر هشدار داده بود که اگر طرح برگزیت برای دومین بار در پارلمان رد شود «بحران» به وجود می‌آید. این اتفاق اکنون رخ داده است.

وی افزود: امروز یا فردا نخست وزیر نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواهد فرستاد تا تعویق در روند برگزیت را رسما درخواست کند.

سخنگوی می‌ درباره اینکه آیا وزاری کابینه انگلیس درباره مدت‌زمان مدنظر برای تعویق در روند برگزیت به توافق رسیده‌اند یا خیر سخنی به میان نیاورده است.

صبح امروز وزرای کابینه می‌ به مدت ۹۰ دقیقه پیامد‌های بیانیه روز گذشته «جان بِرکو» که در آن دولت را از به رأی گذاشتن طرح برگزیت برای سومین بار در پارلمان منع می‌کند، بررسی کرده‌اند.

طرح ترزا می‌ برای برگزیت تاکنون ۲ بار در پارلمان انگلیس به رأی گذاشته شده و در هر ۲ مورد با شکست مواجه شده است و اکنون در حالی که تنها چندین روز تا پایان موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمان باقی مانده، نگرانی و تنش درباره آینده برگزیت به شدت افزایش یافته است.

توافق برگزیت می‌ که با هدف حفظ روابط نزدیک با اتحادیه اروپا پس از ترک رسمی این بلوک ارائه شد با ۲۳۰ رای در ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) و ۱۴۹ رای در ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) رد شد. اما نخست وزیر انگلیس همچنان برای تصویب توافق مدنظرش تلاش می‌کند. وی برای موفقیت طرح خود باید ده‌ها تن از مخالفان برگزیت در حزب خود و حزب اتحاد دموکراتیک ایرلند شمالی را متقاعد کند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب نگرانی شدید حزب اتحاد دمکراتیک ایرلند شمالی شده است؛ زیرا مرز انگلیس و ایرلند شمالی چالشی بزرگ برای برگزیت است.

پس از گذشت ۲ سال و نیم از آغاز مذاکرات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، نتیجه نهایی همچنان نامشخص بوده و گزینه‌هایی مانند تاخیر طولانی مدت در خروج، خروج با توافق می، خروج بدون توافق یا حتی همه‌پرسی دیگر مطرح می‌شوند.

در این راستا می، اولتیماتوم واضحی را برای مخالفان برگزیت صادر کرد؛ «تصویب توافق می‌ با اتحادیه اروپا» یا «تاخیر در فرآیند خروج فراتر از ۳۰ ژوئن» که احتمال شکست کامل برگزیت را در پی خواهد داشت.

وی صراحتا هشدار داد در صورت عدم تصویب توافق برگزیت در پارلمان، انگلیس مجبور خواهد شد در انتخابات پارلمانی اروپا که در اواخر ماه می‌برگزار می‌شود، شرکت کند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس در یادداشتی که در ساندی تلگراف منتشر شد، تاکید کرد پیشنهاد بازگشت به مذاکره به منظور نیل به توافق جدید، به معنای تعویق بلندمدت فرآیند برگزیت و الزام انگلیس به شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا در ماه مه خواهد بود.

سران اروپایی قصد دارند با اعمال فشار بر انگلیس، برگزیت را دست‌کم یک سال به تعویق بیندازند تا راهی برای خروج این کشور از بحران داخلی پیدا کنند، هرچند بی نظمی سیاسی هم اکنون هم لندن را فرا گرفته است.

 

منبع : میزان

س ر ۷۰/