مهر (شرح آنلاین) - یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه مشکل مسکن سیل زدگان باید حل شود، گفت: اگر بخواهیم با پول دولت کار مسکن سازی انجام دهیم، به طول خواهد انجامید.

 

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با اشاره به اینکه هنوز مسئله سیل در کشور مطرح است، اظهار داشت: در ابتدا باید از کسانی که در این سیل واقعاً به میدان آمدند، تشکر کنیم؛ باید از جوانان، طلاب و فضلا که به میدان آمده و خوش درخشیدند، قدردانی کرد.

وی ابراز داشت: وقتی در تصاویر مشاهده می‌کنیم که این طلاب برای راحتی مردم تا چه مقدار داخل گِل رفته‌اند، افتخار می‌کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه اظهار داشت: ما نیز در کنار مبلغ ۳۵۰ میلیون تومانی که برای سیل زدگان کمک کرده‌ایم، گروه ۵۰ نفره‌ای از جوانان فاضل حوزه به همراه ۷۰ میلیون تومان به این مناطق فرستادیم و مقرر شد ۱۰ روز در این منطقه مانده و در کنار کمک به سیل زدگان، وسایلی را نیز تهیه نمایند.

وی با اشاره به انگیزه این خدمات، تصریح کرد: اگر نگوییم صد درصد انگیزه این خدمات دینی است، حداقل ۹۵ درصد آن دینی است؛ اینجاست که ارزش این کارها مشخص می‌شود که این افراد بر اساس مبانی مذهبی خدمت می‌کنند؛ اما اشخاصی نیز مبانی مذهبی مردم را تضعیف کرده‌اند که این کار، خیانت است.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه خدمات اولیه برای سیل زدگان انجام شده است، اظهار داشت: پس از خدمات اولیه، دو مسئله مهم وجود دارد؛ اولی موضوع مسکن است که باید به سیل زدگان داده شود؛ برخی پیشنهاد کردند که در کشور ۱۰۰ هزار مسجد وجود دارد و اهالی هر مسجد، متعهد شوند که یک خانه برای سیل زدگان بسازند و مشکلات حل می‌شود که پیشنهاد خوبی است؛ لذا اگر بخواهیم با پول دولت کار مسکن سازی انجام دهیم، به طول خواهد انجامید.

وی اظهار داشت: مسئله دیگر آنکه نباید برای خانه‌های سابق خرج زیادی کرد؛ البته موقتاً باید درست شود؛ اما این خانه‌ها دیگر خانه نخواهد شد؛ برخی از این خانه‌ها در حاشیه رودخانه‌ها بوده و همیشه در خطر است؛ باید در مکان امن برای آنان خانه ساخته شود.

این مفسر قرآن کریم در ابتدای درس به روایتی از نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آلهو سلم) اشاره کرد و گفت: رسول اکرم (ص) در این حدیث فرمودند:

«أَرْبَعٌ إِذَا کُنَّ فِیکَ فَلاَعَلَیْکَ مَا فَاتَکَ مِنَ اَلدُّنْیَا حِفْظُ أَمَانَهٍ وَ صِدْقُ حَدِیثٍ وَ حُسْنُ خَلِیقَهٍ وَ عِفَّهُ طُعْمَهٍ
چهار چیز است که اگر دارای او باشی ضرری بر تو نیست اگر چه از دنیای تو هر چه کاسته شود و آنها حفظ امانتست و راستگوئیست و خوش خلقی است و عفّت ورزیدنست».

وی اظهار داشت: حدیث به این کوتاهی، برنامه و دستوری جامع است که اگر عمل شود، زندگی انسان و جامعه را زیر و رو خواهد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: عمل به این حدیث سخت است؛ اما انسان اگر نتوانست، باید مرحله به مرحله به آن عمل نماید؛ اگر تدریجاً هم عمل کرده و در پایان کامل شود، افتخاری است؛ البته حکم این است که مطلقاً عمل شود.

 

منبع: مهر

الف خ ۷۲ /