ایلام،( شرح آنلاین ) - محقق علوم دینی گفت: نقش نماز در توفیق وموفقیت های اجتماعی ، فرهنگی ، بسیار حایزاهمیت است .

حجت الاسلام هدایت نوروزی در گفتگو با خبرنگار شرح آنلاین گفت : عنایت مدیران و مسئولان مؤمن به اقامه هرچه بهتر نماز در مساجد و کمک به این فریضه مهم و موثر نقش بزرگی در توفیق و موفقیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی، اقتصادی به دنبال خواهد داشت .

وی با تاکید براینکه مسجد در اسلام جایگاه رفیعی دارد افزود :بدون شک جامعه ای پویاتر و آبادتر است که حضور مردم در نمازهای جمعه و جماعات بیشتر باشد.

حجت الاسلام نوروزی گفت : برگزاری نماز در مساجد به منظور ایجاد رابطه با مردم، حل مشکلات آنان و ارتباط جامعه با هم است و اگر این ارتباط پررنگ تر شود قطعا آثار فراوانی بدنبال خواهد داشت .

وی با اشاره به سخن پیامبر خطاب به ابوسعید خدری اضافه کرد: در دنیا میهمان باشید و مساجد را خانه خود سازید ودلهایتان را به رقیق بودن عادت دهید وزیاد تفکر کنید، همچنین در روایات داریم ؛ کسی که به مسجد رفت و آمد کند به یکی از این هشت چیز خواهد رسید، ابتدا برادر مومنی که در راه خدا به او فایده رسانده است ، دانش خوب و دلپسند ، آیه ای محکم، رحمتی که انتظار آن را داشته ،گفتاری که او را از گمراهی باز دارد، سخنی بشنود که راه هدایت را به او نشان دهد یا گناهی را از سر ترس یا حیا ترک کند چر اکه مسجد محل استجابت دعاست نماز در مسجد ثواب فراوان داشته است .

این پژوهشگر اضافه کرد : بنا به سخن حضرت امام صادق ع که فرمود : ثواب نماز خواندن جماعت در مسجد دو برابر نماز جماعت در خانه است و ثواب ساختن مسجد و تلاش بر آن کار به جهت احیاء سنت بسیار مورد تاکید است.

نوروزی اظهار داشت : از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوت ها و تصمیم ها در مسجد بوده زیرا مساجد سنگر هستند.

وی در ادامه گفت : جابر از پیامبر (ص) نقل می کند که فرمود در روز قیامت سه دسته شکایت کنند قرآن ، مسجد و عترت من و شکایت مسجد اینگونه است که می گوید مرا ضایع و تعطیل کردند.