صدا و سیما،( شرح آنلاین ) -رئیس حج و زیارت گفت: همان ابتدا و با ثبت نام ودیعه گذاران، تا تاریخ ۳۰ بهمن ۸۵ کاروان‌ها پر شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به فراخوان ثبت نام حج امسال، گفت : در همان ابتدا و با ثبت نام ودیعه گذاران، تا تاریخ ۳۰ بهمن ۸۵ کاروان ها پر شد و تنها ظرفیت محدودی حدود ۲ هزار نفر باقی مانده که آن هم مربوط به موارد خاص مثل زوج ها یا محارمی است که یکی از آنها بنا به موانعی هنوز ثبت نام نکرده اند.

علی رضا رشیدیان  افزود: بیش از ۴۲ هزار نفر زائران خانم و ۳۸ هزار نفر زائران را آقایان تشکیل می دهند که با توجه به پیشی گرفتن خانم های ایرانی در مراسم حج امسال باید تعداد معین ها و دستیاران خانم در کاروان ها افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه ثبت نام کنندگان حج ۹۸ در ۵۷۰ کاروان توزیع شده اند گفت: تنها در برخی استان ها کار­ به اولویت دوم رسید که ودیعه گذاران تا ۱۵ اسفند ۸۵ را هم فراخوان کردیم­ اما اکثر استان ها در همان اولویت نخست ثبت نام هایشان تکمیل و حتی در برخی استان ها حدود ۳۰۰ تا هزار نفر از اولویت ها کارشان به رزرو کشیده شد که امیدواریم پیرو درخواست ۱۰ هزار سهمیه اضافه ای که در جریان مذاکرات از مسؤولان حج عربستان داشتیم این سهمیه را به ایران اختصاص دهند تا این تعداد متقاضیان ثبت نام کننده را نیز بتوانیم در کاروان های جدید ساماندهی و اعزام کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان در هفته های اخیر به درخواست خیلی از کشورها برای تخصیص ظرفیت اضافه به صورت غیررسمی پاسخ داده است گفت: در همین رابطه ما هم نامه ای را به وزیر حج عربستان ارسال و از آنها خواستیم در پاسخ درخواست ما تعجیل کنند زیرا در صورت تخصیص ۱۰ یا حتی ۵ هزار سهمیه جدید ما باید برای ساماندهی ثبت نام موضوع حمل و نقل، اسکان، تغذیه و حتی خیمه های حجاج در عرفات و منا پیش بینی و برنامه ریزی های لازم را به عمل بیاوریم.

رشیدیان گفت: امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر ایرانی به مناسک حج مشرف می شوند که حدود ۴۲ هزار و ۸۰۰ نفر زائر خانم و ۳۸ هزار و ۱۸۰ نفر زائر آقا با میانگین سنی ۵۶ سال و بقیه مدیر و خدمه کاروان هستند.

وی افزود: با توجه به پیشی گرفتن خانم های ایرانی در مراسم حج امسال نیاز است تعداد معین های خانم برای پاسخگویی به سؤالات شرعی حاجیان زن بیشتر شود، همچنین بنا شد کاروان ها با حذف یک خادم مرد یک دستیار خانم داشته باشند تا بتوانند تعامل و ارتباط بین مدیریت خدمات با حاجیان خانم برقرار کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به شرایط دو سال گذشته حج و مدیریت هزینه ها و کاهش نرخ ارز اختصاص یافته به حجاج گفت: میانگین قیمت حج ۲۵ میلیون تومان است که با توجه به نوع پرواز و خدمات از ۲۱ میلیون تومان آغاز و تا ۲۸ میلیون تومان نیز محاسبه شده است البته ۶۲ درصد قیمت گذاری زیر ۲۵ میلیون تومان است.

رشیدیان در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان مرحله دوم واریزی حجاج افزود: ما در مرحله اول از حجاج خواستیم ۱۵ میلیون تومان برای ثبت نام اولیه واریز کنند اما از آنجا که اگر کسی بخواهد به حج اعزام شود علاوه بر دارا بودن استطاعت مالی باید استطاعت جسمی هم داشته باشد معاینات پزشکی را به عمل آوردیم و به ثبت نام کنندگانی که از لحاظ جسمی برای انجام فرایض به نسبت سنگین حج شامل وقوف در عرفات، حرکت در مشعر و منا، رمی جمرات، انجام طواف و سعی ها مستطیع و توانا شناخته شوند تأییدیه پزشکی دریافت می کنند و از دهم اردیبهشت ۱۰ روز فرصت دارند با مراجعه به سامانه www.reserve.haj.ir مبلغ باقی مانده را با توجه به کاروانی که انتخاب کرده اند واریز کنند.

وی گفت: آنهایی که کاروان کف قیمتی با مبلغ ۲۱ میلیون تومان را انتخاب کرده اند شاید در این مرحله نیاز به واریز مبلغی نداشته باشند زیرا ۱۵ میلیون واریزی اولیه به علاوه ۶ میلیون تومان ارزش ودیعه گذاری شان کافی است و اگر کاروان های دیگری را انتخاب کرده باشند باید مابه التفاوت مبلغ هزینه را پرداخت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به امدادرسانی کارگزاران حج به هموطنان سیل زده افزود: در سفری که به مناطق سیل زده داشتیم حجاج این مناطق از مدیران استانی حج درخواست مهلت یک ماهه ای برای پرداخت مرحله دوم واریزی ها داشتند که با این درخواست موافقت شد تا کمکی برای حاجیان مناطق سیل زده کشورمان باشد.

رشیدیان با تأکید بر اینکه کل پروازهای حج ۹۸ به ایران واگذار شده گفت: این اتفاق بسیار مثبتی برای ما است که نشان می دهد این ظرفیت در شرکت های هواپیمایی ایجاد شده که کل ظرفیت پرواز حج را انجام دهند و از طرفی این موضوع اشتغال، درآمد و منافع حاصله را در شرکت های خودمان باقی می گذارد و همچنین از نظر قیمتی نیز برای زائران بسیار به صرفه تر تمام خواهد شد.

وی افزود: بنایمان بر این است که امسال سفر حج را برای حجاج ۲۷ روزه تا حداکثر ۳۵ روزه برگزار کنیم اما این برنامه ریزی موکول به توافق عربستان است زیرا عربستان هنوز برنامه پروازی اش را به ما نداده است.

رشیدیان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، نخستین اعزام زائران را ۱۷ تیر آغاز می کنیم و آخرین پرواز اعزامی ۱۴ مرداد خواهد بود همچنین نخستین پرواز بازگشت از ۲۶ مرداد آغاز می شود و امیدواریم که تا ۱۳ شهریور عملیات حج را به پایان برسانیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که عمره مفرده از چه زمانی راه اندازی خواهد شد افزود: شورای عالی حج این اجازه را به سازمان حج داده است که طی شروطی از جمله رعایت امنیت، آرامش و عزت و کرامت عمره گذاران ایرانی، مذاکرات عمره مفرده را با طرف عربستانی و شرکت های مربوطه آغاز کنیم تا ان شاء الله پس از حج ۱۴۴۰ و مهیا بودن شرایط عمره، برای اجرا برنامه ریزی کنیم.

رف۶۱/