صداوسیما، (شرح آنلاین) - رئیس جمهور: با افزایش درآمد ارزی می‌توانیم در برابر آمریکا ایستادگی کنیم. روحانی گفت: معلم از مرز‌های فرهنگی کشور حراست می‌کند و یک معلم می‌تواند تنها با یک جمله تغییری که در یک کودک به وجود می‌آورد

آقای روحانی در مراسم نکوداشت یک صد سال تربیت معلم در ایران گفت: ما امروز در برابر آمریکایی هستیم که عهد خود را زیر پا گذاشته و بر خلاف مقررات بین المللی به شرکت‌ها و بانک‌ها فشار می‌آورد که نفت جمهوری اسلامی ایران را نخرند هدف نهایی آن‌ها این است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، ایران با عظمت، ایران مستقل و ایران تاثیر گذار در منطقه و جهان به کشوری غیر قابل تحمل برای آن‌ها مبدل شده است افزود: آمریکا ایرانی می‌خواهد که مثل ۵۰ سال قبل باشد و حتی حاضر است برای رسیدن به این مهم به ما کمک هم بکند.

وی افزود: برای اینکه آمریکا به اهدافش برسد باید چند کار را انجام دهد و نخستین کاری که در صدر امور خود قرار داده این است که ارز ما را کاهش دهد، زیرا هنگامی که ارز ما کاهش یابد نیاز به ارز نیز کاهش می‌یابد و اگر هم ارز نباشد قیمت‌ها به طور صعودی بالا می‌رود.

 

 

از سال ۹۴ به بعد توانستیم در مساله تامین گندم خودکفا باشیم 

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند تعاملات ارزی ما را تحت تاثیر قرار دهند و ما باید در مقابل آن‌ها با افزایش درآمد ارزی بتوانیم ایستادگی کنیم ضمن اینکه باید تمام تلاش خود را بکار گیریم تا مخارج ارزی را کاهش دهیم و به عقیده من راه دیگری جز این وجود ندارد.

آقای روحانی افزود: ما اکنون ۴ سال است که گندم وارد نمی‌کنیم برخی بخاطر دارند که در سال ۹۲ ما ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم و بزرگترین واردکننده گندم بودیم، اما در سال ۹۳ نیاز ما به گندم کم شد و از سال ۹۴ به بعد نیز توانستیم خودکفا باشیم امسال حتی می‌توانستیم گندم را صادر کنیم که سیل به محصولات صدمه زد.

 

 

آمریکایی‌ها می‌خواهند درآمد نفتی و غیر نفتی را کاهش دهند

رئیس جمهور گفت: ما در روز ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل وارد می‌کردیم، اما امروز گازوئیل صادر می‌کنیم زمانی بود که ما در روز ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کردیم، اما امروز خودکفا هستیم و اگر مردم صرفه جویی کنند می‌توانیم حتی آنرا صادر کنیم.

آقای روحانی افزود: باید درآمد ارزی را بالا ببریم ما پارسال ۴۳ میلیارد دلار درآمد ارزی غیر نفتی داشتیم و مشابه همین رقم نیز درآمد نفتی داشتیم، اما آمریکایی‌ها می‌خواهند درآمد نفتی و غیر نفتی را کاهش دهند ما باید با تولید، صادرات، ذخیره سازی و فروش فراورده تولید خود را افزایش دهیم و به صادرات اضافه کنیم و باید در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا برای فروش نفت بایستیم.

 

 

 آمریکایی‌ها در پی اختلاف افکنی در کشور هستند 

رییس جمهور گفت: آمریکایی‌ها در پی اختلاف افکنی و چند دستگی در کشور هستند گویا هنوز برخی هم در داخل باور نکرده اند که در جنگ اقتصادی، روانی و سیاسی قرار داریم در حالی که­ باید ­­اتحاد آمریکا را­ شکست دهیم.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود در مراسم نکوداشت یکصد سال­­ تربیت معلم در ایران افزود: آن‌ها می‌خواهند ما علیه هم در داخل بجنگیم و پرونده درست کنیم البته وضع کشور از نظر وحدت­ بهتر شده است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم به ویژه اینکه آن‌ها می‌خواهند امید ما را بشکنند پس ما باید امید آن‌ها را از بین ببریم، چون آن‌ها تلاش می‌کنند ما را از بین ببرند و ما نیز آن‌ها را از امیدشان مایوس خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما باید به آینده ایران و نظام مان کاملا امیدوار باشیم و امید جامعه را هم بالا ببریم البته در هر جنگی کشته، زخمی و مشکلاتی هست، اما واقعیت این است که آن‌ها آغازگر بوده اند و ما باید در برابر توطئه آن‌ها ایستادگی کنیم و در این زمینه معلمان و استادان وظیفه مهمی­ بر دوش دارند.

 

 

 راهی جز مقاومت و امید به آینده نداریم 

رئیس جمهور تاکید کرد: راهی جز ایستادگی، مقاومت و امید به آینده نداریم؛ جنگ کنونی با امریکا جنگ امید است آنان می‌خواهند امید ما را بشکنند، ما باید امید آنان را بشکنیم.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش با تبیین روند مذاکرات هسته‌ای و مخالفت‌ها با آن گفت: عصبانیت تندرو‌های امریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و یکی دو کشور کوچولوی دیگر که قابل ذکر نیستند و نمی‌خواهم نامشان را ببرم به حدی بود که راه افتادند و در گفتگو با مقامات امریکا آنان را زیان دیده این مذاکرات دانستند.

وی افزود: تندرو‌ها خطاب به مقامات امریکا می‌گفتند مگر بنا نبود نگذارید ایران فعالیت هسته‌ای کند پس چرا تسلیم شدید؟ مراکز نطنز و فردو در حال فعالیتند؛ بنا بود درِ مرکز فردو را تخته کنید، اما نتوانستید؛ می‌خواستید سانتریفیوژ‌ها را جمع کنید، نتوانستید؛ در زمینه توسعه و تحقیق می‌خواستید جلوی ایران را بگیرید، اما در این زمینه هم تسلیم شدید پس چه کار می‌کنید و چه قدمی برداشتید؟

 

 

دلایلی که مخالفان برجام به آمریکا القا می‌کردند

رئیس جمهور اضافه کرد: مخالفان برجام خطاب به امریکائی‌ها القا می‌کردند که بدترین توافق تاریخی امریکا انجام شده است و جماعتی که اکنون در امریکا سر کار آمده اند در دوره تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده بودند که پس از پیروزی توافق را از بین می‌برند و هزینه انتخابات را نیز عربستان، رژیم صهیونیستی، یهودیان امریکا، تندرو‌ها و نژاد پرستان تامین کردند.

آقای روحانی گفت: وقتی سر کار آمدند گفتند از توافق خارج می‌شوند و از اروپا هم خواستند از برجام خارج شود و به سه علت برجام را توافقی نامطلوب دانستند نخست آنکه در این توافق فعالیت‌های موشکی ایران آزاد شد و هر نوع موشکی می‌سازد دوم آنکه پس از چند سال، فعالیت هسته‌ای ایران بطور کامل آزاد می‌شود و سوم آنکه درباره اقدامات منطقه‌ای ایران هیچ حرفی زده نشده است و کل منطقه را می‌گیرد.

 

 

در تحریم‌ها دولت‌ها مقابل آمریکا ایستادند اما شرکت‌ها تسلیم شدند

رئیس جمهور افزود: رفتند با اروپا و کشور‌های مختلف شش ماه رایزنی کردند، اما موفق نشدند و امریکایی‌ها ناچار شدند به تنهایی از برجام خارج شوند که این کار سختی برای آن‌ها بود، زیرا می‌خواستند با اروپا، روسیه و چین خارج شوند، اما حریف نشدند بعد، تحریم‌های یکجانبه را علیه ما وضع کردند.

آقای روحانی گفت: در این تحریم‌ها، دولت‌ها با امریکا همراهی نکردند، اما متاسفانه شرکت‌ها تسلیم شدند، زیرا منافع مادی آنان تهدید شد و امریکایی‌ها نیز در شرکت‌ها سهیم بودند و تهدید شده بودند که یا باید با واشنگتن همکاری کنند یا با تهران و شرایط کنونی را برما تحمیل کردند.

 

 

 بزرگترین تضمین تاریخی را در برجام گرفتیم 

رئیس جمهور گفت: ما بزرگترین تضمین تاریخی را در برجام گرفتیم نه از شش کشور بلکه به شورای امنیت سازمان ملل بردیم و جامعه جهانی آن را تأیید و امضا کرد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود خطاب به معلمان و فرهنگیان افزود: شما یک جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری هستید که ۱۴ میلیون امانت در سنین نوجوانی و جوانی در خدمت شماست، یک رقم بسیار بزرگ و عظیمی است و هر دانش آموزی اگر خوب در کلاس چیزی را متوجه شود روی پدر، مادر و خانواده هم بی تأثیر نیست و می‌تواند اثرگذار باشد.

 

 

چرایی و علل تحریم ایران چیست؟

رئیس جمهور در ادامه با طرح این سؤال که تحریم یعنی چه؟ چرا ما تحریم شدیم و دلیل آن چیست؟ اظهار داشت: مبنای اولیه تحریم این بود که کشور‌های قلدر جهان آمدند و این موضوع را در ذهن جامعه بشری کردند که ایران کشوری خطرناک و دنبال ساخت بمب اتم است و با آن می‌خواهد برخی کشور‌ها را با خاک یکسان کند، پس بیایید مواظب آن باشیم، این یک خطر بزرگ است.

آقای روحانی ادامه داد: همه از اینجا نشأت گرفت، ایران هراسی، انقلاب هراسی و گفتند ایران یک مجموعه خطرناک است و ما را به شورای امنیت بردند، در آنجا ما را تحریم کردند و بدترین قطعنامه تاریخ شورای امنیت؛ یعنی قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت را علیه ما تصویب کردند و در این قطعنامه ما را تا مرز جنگ پیش بردند.

رئیس جمهور گفت: پس از آن در سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ بدترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کردند، از ابتدایی که دولت یازدهم بر روی کار آمد سخن ما با مردم این بود که امکان دارد که هم ما علم اتم و فناوری اتمی داشته باشیم و هم به دنیا اعتماد دهیم که ما برای شما خطر نیستیم.

آقای روحانی تصریح کرد: تحت این عنوان که گفتیم سانتریفیوژ می‌تواند بچرخد، اقتصاد کشور نیز می‌تواند بچرخد و این شعار اصلی من در دولت یازدهم و در دوران تبلیغات انتخاباتی بود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به انتخابات گفت: یکی از دلایل رأی دادن مردم این بود که مردم آمدند رأی دادند و گفتند ان شاء الله این دولت می‌تواند با زبان دیپلماسی، منطق و استدلال دنیا را از این تصمیم غلط بازگرداند و شرایط کشور را عادی کند، این یکی از دلایل مهم بود.

 

 

حسن روحانی: ما یک توافق اجمالی با دنیا انجام دادیم

آقای روحانی افزود: ما وارد این صحنه شدیم و مذاکرات آغاز شد که البته به مقدمه و فراز و نشیب آن کاری ندارم، در صد روز اول دولت یازدهم ما توانستیم توافق موقت با دنیا انجام دهیم یعنی در سه ماه این توافق انجام و به توافق ژنو معروف شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک توافق اجمالی با دنیا انجام دادیم، اظهار داشت: بخش بزرگی از پول‌های بلوکه شده ما آزاد شد یعنی از آن تاریخ هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از پول ما آزاد می‌شد.

آقای روحانی گفت: دیدید که ما دنبال این بودیم که قیمت ارز را بالا ببریم، اما جامعه قیمت را پایین می‌آورد و ما حریف آنان نمی‌شدیم، ما می‌گفتیم ارز ۳ هزار تومان، اما مردم می‌گفتند ۲ هزار و ۸۰۰ تومان، رئیس بانک مرکزی ما از بالا بردن قیمت ارز ناتوان بود. چرا؟ امیدی که مردم پیدا کرده بودند و دلاری که وارد کشور می‌شد، زیرا همه منابع ما در حال آزاد شدن بود.

 

 

تلاش اسرائیل و عربستان موجب بهانه‌های آمریکا شد

رئیس جمهور ادامه داد: پس از آن، در مرحله دوم به دنبال توافق دائم رفتیم، توافق دائم ما در سال ۱۳۹۳ امکان پذیر بود و می‌توانستیم به توافق دائم برسیم، اما اسرائیل و عربستان تلاش کردند این توافق عقب بیفتد و انجام نشود، هر دو به وین رفتند با آنان مخصوصاً آمریکایی‌ها صحبت کردند و جلوی توافقی را که قرار بود دو روز بعد در سال ۱۳۹۳ دائمی اجرا شود گرفتند، آمریکایی‌ها نیز بهانه‌هایی آوردند، ایراد گرفتند و این توافق ماند.

آقای روحانی با بیان اینکه تقریباً شش تا هفت ماه این مرحله عقب افتاد اظهار داشت: بحث‌های بسیار پیچیده‌ای انجام شد تا به هر حال به یک توافقی رسیدیم که توافق هسته‌ای بود و در ۲۳ رمضان سال ۹۴ یعنی در تیر ماه این توافق اعلام شد آن را شروع کردیم، اما مخالفان ایران و تندرو‌ها در آمریکا ایستادند و گفتند نمی‌گذاریم این توافق اجرا شود.

 

 

روحانی: ما در برجام بزرگترین تضمین تاریخی را از شورای امنیت گرفتیم 

رئیس جمهور ادامه داد: اسرائیل و عربستان نیز ایستادند و همه توان خود را به کار گرفتند، اما توافق شروع شد و با یکسری مشکلات در دی سال ۱۳۹۴، توافق هسته‌ای اجرایی شد، ۲۶ دی سال ۹۴ توافق ما با شش کشور بزرگ دنیا نهایی شد و در این توافق به ما می‌گفتند تضمین ندارد، اما ما می‌گفتیم آن را به شورای امنیت سازمان ملل می‌بریم و قطعنامه الزامی می‌کنیم، در کشور خیلی‌ها به ما می‌گفتند شما‌ها ساده هستید، اما پنج روز بعد از این توافق، توافق به شورای امنیت سازمان ملل رفت و با یک قطعنامه‌ای الزامی شد.

آقای روحانی با بیان اینکه یعنی همه دنیا این را امضا کردند تصریح کرد: اینکه برخی از آدم‌هایی که دقیق نیستند می‌گویند؛ ایران چرا تضمین نگرفت در این توافق، باید بگوییم ما بزرگترین تضمین تاریخی را گرفتیم نه از شش کشور بلکه به شورای امنیت سازمان ملل بردیم و جامعه جهانی آن را تأیید و امضا کرد.

رئیس جمهور گفت: وقتی این عملی شد، شما تحول را در کشور دیدید، فروش نفت ما ۱ میلیون بشکه در روز اضافه شد و در عرض چند ماه توانستیم بازار نفت را بگیریم که خیلی‌ها می‌خواستند نگذارند، تمام شرکت‌ها به ایران هجوم آوردند، آنقدر در هتل‌های تهران صف بود که جا نبود و عده‌ای که مخالف برجام بودند خیلی عصبانی بودند و شب خوابشان نمی‌برد و می‌گفتند که چرا همه به تهران می‌آیند و این همه صف بسته اند، چه خبر است؟

آقای روحانی ادامه داد: برای اینکه مردم بدانند می‌گویم بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار، نسبت به ایران تعهد کردند.

 

 

 کلاس درس، کلاس علم و تربیت است 

رئیس جمهور: همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه رمضان وجود دارد­ به یک نسبت در مدرسه و کلاس تعلیم و تربیت معلم نیز وجود دارد. ­

آقای روحانی در مراسم نکوداشت یک صد سال تربیت معلم در ایران افزود:­ بسیار خوشحال هستم که هفته معلم در آستانه ماه رحمت، مغفرت و برکت الهی قرار گرفته است. رییس جمهور گفت: در این جا می‌خواهم نکته‌ای را به عرض شما برسانم که ماه رمضان علاوه بر فضیلت‌های ذاتی آن، یکی از دلایل عظمتش نزول قرآن در این ماه است.

آقای روحانی با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت بشر است اظهار داشت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان شب قدر است که لیله ­القدر خیر من الف شهر. ­

رییس جمهور ادامه داد: می‌خواهم بگویم همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه رمضان یعنی ماه صیام، صبر، عبادت، بهار قرآن، نزول قرآن و ماه شب قدر است و همه این ویژگی‌هایی که در این ماه وجود دارد­ به یک نسبت در مدرسه و کلاس تعلیم و تربیت معلم نیز وجود دارد.

آقای روحانی افزود: فضای ماه رمضان، فضای دلدادگی به حق­ وفضای توجه به آسمان‌ها و یاد مستمندان و این ماه، ماه تعاون، همکاری، برادری، افطار و کنار هم قرارگرفتن است.

رییس جمهور با بیان اینکه ماه رمضان ماه فهم و درک قرآن برای مسیر هدایت است تصریح کرد: همه این‌ها در یک حدی، در کلاس مدرسه نیز می‌تواند باشد و قاعدتا هست، کلاس درس، کلاس علم و تربیت است و همه معلمین نیز، هم معلم و هم مربی هستند.

آقای روحانی ادامه داد: ممکن است شما به دلایلی معلم تربیتی هم داشته باشید، اما تمام معلمین، مربیان جامعه نیز هستند. رییس جمهور گفت: بعضی از معلمین و دبیران در مدرسه محبوب هستند و محبوبیت معلم‌ها مانند یکدیگر نیست و کمی تفاوت دارد برخی خیلی محبوبیت دارند و آن که خیلی محبوب است ممکن است معلم ریاضی باشد، آن معلم ریاضی است که می‌تواند معلم خوب باشد و­ اخلاق، سخن، لبخند، نحوه برخورد و تعامل او با دانش آموزان می‌تواند تربیت کننده باشد.

 

 

 معلمان از مرز‌های فرهنگی کشور حراست می‌کنند 

رئیس جمهور گفت: معلم از مرز‌های فرهنگی کشور حراست می‌کند و یک معلم وظیفه شناس می‌تواند تنها با یک جمله و تغییری که در یک کودک به وجود می‌آورد کاری به ارزش عبادت هایش در شب قدر انجام دهد.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود افزود: بهترین نمونه معلمان همان بزرگواری است که به یادش امروز را روز معلم نام گذاری کردند یعنی علامه شهید مطهری که دشمن خیلی زود ایشان را از انقلاب گرفت، اما ما از این نمونه‌ها در ایران کم نداریم.

آقای روحانی افزود: شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی از دیگر معلمانی هستند که همچون شهید مطهری جزو استثنا‌های ما بودند و من خود به یاد دارم که شهید مطهری دائما در حال نظاره جامعه دانشگاهی بود تا جا‌هایی را پیدا کند که در آن دشمن سعی می‌کرد ذهن جوانان را دارای شبهه کند، اما این شهید بزرگوار دقیقا بر روی همان نقاط دست می‌گذاشت و با نوشتن مقاله و کتاب سعی در راهنمایی جوانان کشور می‌کرد.

رئیس جمهور گفت: من امروز در محضر شما که مصادف است با صدمین سال کار تربیت معلم در کشور باید بگویم که حوادث اخیر داخل کشور ما به ما آموخت که معلم وظیفه بزرگی در برابر حوادث طبیعی غیرمترقبه دارد.

 

 

 شرایط سیل به ما آموخت که باید تدبیری اندیشیده شود

آقای روحانی افزود: دولت دوازدهم شاهد یکی از بزرگترین زلزله‌ها و بزرگترین سیل کشور در صد سال اخیر بود تا جایی که در فروردین امسال گاهی تا ۲۸ استان ما درگیر سیل شده بود و این شرایط به ما آموخت که باید تدبیری اندیشیده شود که از وجود معلمان در شرایط سخت بیشتر استفاده کنیم.

رئیس جمهور گفت: این شرایط نشان می‌دهد که در این مواقع معلمان باید در کنار مردم باشند و اگر حادثه طبیعی برای مثال در روستایی افتاد باید یک چادر مختص معلمان وجود داشته باشد که اگر هم امکان تدریس برای بچه‌ها نبود، اما در کنار معلم بودن باعث احساس آرامش کودکان شود و بچه‌ها این حس را پیدا نکنند که رها شده اند.

 

 

 تاکید بر مهارت آموزی دانش آموزان 

رئیس جمهور گفت: مدارس و دانشگاه‌های ما باید به نسل جوان مهارت بیاموزند. روحانی در همایش یکصد سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم افزود: مهارت آموزی یک نکته بسیار مهم باید در کشور ما باشد، زیرا یک نفر از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود و می‌آید در درون جامعه و باید منتظر باشد و ببیند کدام سازمان و یا وزارتخانه نیرو جذب می‌کند در حالیکه این روش غلط است، زیرا مگر هر کسی که به مدرسه می‌رود و بعد از گرفتن دیپلم باید کنکور هم بدهد! مگر در غرب و شرق دنیا این روش وجود دارد؟

وی در ادامه گفت: ما خودمان هم فکر می‌کنیم که باید حتما به دانشگاه برویم و لیسانس و بعد فوق لیسانس بگیریم و سپس برای دکترا امتحان بدهیم و بیرون بیاییم و بگوییم کار نیست مگر در دانشگاه چه خبر است؟

روحانی اضافه کرد: در هر مقطعی باید نیازمندی جامعه را نگاه کنیم مانند یک کارخانه و نیاز‌هایی که به نیرو‌های جوان دارد یا حتی مانند کشاورزی باید نگاه کنیم و ببینیم چه تعداد کارشناس کشاورزی نیاز دارد چند متخصص باید محصول را آماده کنند و چند متخصص باید محصولات را به بازار عرضه کنند و یا حتی چند متخصص نیاز است محصولات کشاورزی را بسته بندی و در اختیار مشتری قرار دهند و یا حتی صادر کنند.

روحانی افزود: ما باید به نسل جوان خودمان مهارت بیاموزیم، زیرا تنها راه زندگی استخدام دولتی نیست البته که باید همه درس بخوانند آنهم با توجه به نیاز جامعه.

 

 

دانش آموزان باید دستانی توانمند و ذهنی خلاق داشته باشد

رئیس جمهور گفت: توصیه ما این است که در پایان دبیرستان باید دانش اموز ما یک کاغذ دستش باشد که به آن دیپلم می‌گویند، اما در کنار این دیپلم باید دستانی توانمند و ذهنی خلاق داشته باشد هر چند باید سلیقه هم داشته باشد که بیاموزد با سلیقه خود سر کاری برود که به آن علاقمند است البته مدارس ما هم باید متحول شوند و در زمینه مهارت آموزی حرفی برای گفتن داشته باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما باید به نوع تعلیم و تربیت هم فکر کنیم، زیرا معتقدم معلمین و متخصصین ماهری داریم. البته سیستم آموزش و پرورش ما قدیمی است و باید متحول شود معتقدم باید تمام دانش آموزان و بچه‌های ما صاحب نظر باشند و نقد کنند و دانشگاه‌ها نیز باید این چنین باشند طرف می‌رود دانشگاه درسش را می‌خواند، اما نمی‌تواند بعد از یادگرفتن تئوری در عمل موفق باشد من رفتم دانشگاه و رشته حقوق خواندم، ولی در عمل نتوانستم در زمینه قضاوت و حتی وکالت پیشرفتی داشته باشم معتقدم مسیر دانشگاه‌های ما نیاز به اصلاح دارد.

 

 

 انتقاد رییس جمهور از برخی روش‌های تعلیم و تربیت مدارس 

رییس جمهور گفت:­ باید دانش آموز در تعلیم و تربیت به جایگاهی برسد که بتواند هم نقد کند و هم مقاله بنویسد و چند کتاب را هم مطالعه کند، اما اگر نمره دانش آموز صرفا براساس ورقه امتحان باشد مشکلاتی ­ایجاد می‌کند.

آقای روحانی در ادامه سخنانش افزود: ما در مدارس، کلاس‌های زبان‌های خارجی مثل عربی و انگلیسی داریم، اما وقتی دوره دانش آموزی تمام می‌شود دانش آموز حتی نمی‌تواند دو دقیقه به این زبان‌ها صحبت کند. این چه سبک درس دادن و چه شیوه تعلیم و تربیت است؟

وی ادامه داد: چرا در زبان آموزی از ابتدا درس‌ها با گرامر شروع می‌شود؟ مگر بچه‌ای که از مادر می‌خواهد زبان یاد بگیرد باید گرامر بداند و آیا مادر برای او صفت و قید و فعل به کار می‌برد؟ این روش راه یادگرفتن زبان نیست و باید مدارس در این زمینه متحول شوند.

آقای روحانی در عین حال گفت: البته آموزش و پرورش در این زمینه تلاش‌هایی کرده و این یک ضرورت است که باید مدیران و معلمان ماهر آن را به پیش ببرند. رییس جمهور بر ضرورت آماده سازی دانش آموزان برای درک تحولات اجتماعی سیاسی جامعه تاکید کرد و گفت: فرزندان جامعه باید شناخت لازم از تحولات روز داشته باشند و این کار معلمان است مثلا در شناخت موضوعی مثل تحریم.

الف خ ۷۲ /